Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen 2010 13.-14.september.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

I.
No Public Management Velferd og trygghet Marked og management Fredag 28. Januar Forbundsleder John Leirvaag Norsk Tjenestemannslag.
1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Fra modellkommune til kvalitets- kommune - og ny kamp "Ta tjenestene tilbake" - konferanse Sørmarka Dag Christiansen, rådgiver.
Norge – reformstaten? Lunchseminarium for Timbro Tirsdag Per-Kristian Foss.
Arven fra Athen Humanismens hjemby.
EBL – drivkraft i utviklingen av Norge som energinasjon EBLs synspunkter på hjemfall LO, KS og LVK- seminar 20. januar 2005.
Konsulenter, strateger, magiske innsparingstall og motmakt.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Kvalifikasjonsordning
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten Bli lokalaktivist – skap motmakt!
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
8 Det politiske systemet i Norge
Kapittel 22: Vekstkritikk og norsk oljeeventyr
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Hvem / hva er ? Norges største organisasjon for de som jobber!
Styresett og demokrati i Norge
Tom Henry Knudsen – Telenor Nordic
Skandinavisk næringsliv og CSR
Seminar om rundskriv F Forvaltning av statlig eierskap
Frivilligsentralen mellom stat, kommune og lokalsamfunn Håkon Lorentzen Institutt for samfunnsforskning.
Helene Bank spesialrådgiver Ta tjenestene tilbake – det politiske handlingsrommet.
Felleseiendom til salgs? Innledning ved Velferdskonferansen 2010 Hans Olav Felix EL & IT Forbundet © EL & IT forbundet, søndag, 13. juli 2014 Lysbilde.
Velferdskonferansen, Folkets hus 14. September 2010
Drivkreftene bak anbudshysteriet
Kommunal eierskapspolitikk - politiske og praktiske utfordringer - Erling Bergh.
”3000 småbedrifter i Norge med ansatte tar ikke feil” v/Tom Bolstad, adm.dir.
Tjenestedirektivet og velferdsstaten
GNE Felles nordisk anleggsmarked og felles nordiske anskaffelsesformer Veg- og jernbanesektoren Seminar Gardermoen 18. februar 2004 Materiale legges ut.
Vegdirektoratet 4 mars Siri Legernes RIF ”Utenfra” erkjenner vi at: Omstillingen i SVV har kostet – både på organisasjons- og individnivå. Det tar.
FONDSFINANS SIDE 1 Hvordan sikre verdiskapningen i Norge Erik Must Samfunn og økonomi 2002.
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic

Innledning om landsmøtet 2011 Felleskurs avdeling 601 og 603 – februar 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Smarison AS. Smarison AS er et hotell med aksjekapital på som oppnår kravet til å starte et aksjeselskap. Samarbeider med Radisson Blue hoteller.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
DRIFTSRADIO Hvor går veien ? TELEMATIKK LANDSMØTE Terje Misund.
Og.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Jørn Aas Håkon Schiong Gründer, en dialog. eller muligens mer riktig; to synspunkter.
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Modellkommunene Hva er unikt?
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Forvaltning for demokrati og fellesskap Fagseminar AFIN 16. september.
Velferdstjenester i offentlig eller privat regi?
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten Slik markedsrettes offentlig sektor - Fra markedsetterlikning til konkurranseutsetting Regional velferdskonferanse,
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Linn Herning Rådgiver i For velferdsstaten En offentlig sektor for framtida: mål – eller mening? - Hvordan utvikle offentlig sektor samtidig som man utkjemper.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
Kommunal styring og privatisering.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Globaliseringskonferansen 2018
Velferdsprofitørene Linn Herning For velferdsstaten
Utskrift av presentasjonen:

Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september

Offentlig eierskap = kontroll? - Bare omfang, eller også form som teller Fra etat til konsern (NSB, Telenor, Statkraft/Statnett) Endringen innen offentlig eierskap dreier seg i hovedsak om endring av form, ikke omfang. Ren privatisering av norsk infrastruktur er lite utbredt (unntak: delprivatiseringen av Telenor og Statoil under Stoltenberg I) Formen på det offentlige eierskapet er endret i en slik grad at dagens offentlige eierskap ikke kan sammenliknes med det offentlige eierskapet som ble opprettet for politisk styring. – Fra samfunnspolitisk redskap til næringsnøytralt og ikke-politisk

Offentlig eierskap anno Det er hvordan vi eier som er avgjørende! Selskaper med forretningsmessige mål: – Baneservice (tidligere en del av NSB, driver vedlikehold på jernbanen) Selskaper med forretningsmessige mål, og nasjonal forankring av hovedkontor – Statoil ASA – Telenor ASA Selskaper med forretningsmessige mål, og andre spesifikt definerte mål – Statkraft SF (eier Statkraft AS) – NSB AS – BaneTele AS Selskaper med sektorpolitiske mål – Statnett SF Infrastruktur utenfor eierskapspolitikken – Jernbaneverket

Hvordan havnet vi her? - New Public Management og uthullingen av det offentlige eierskapet Selskapsledelsen har alltid ønsket uavhengighet fra staten til å drive etter etterforretningsmessige mål. Ønsket eierskapsform: aksjeselskap Stor motstand mot privatisering, men vi fikk offentlig drift etter private standarder (New Public Management) – Var dette i stede for, eller som forberedelse til privatisering og utskilling? Situasjonen i dag er at de aller fleste delene av norsk infrastruktur drives som om det skulle vært privat, kommersielt. I tillegg er oppsplitting gjennomført, og deler av virksomhetene er solgt ut.

Hvordan havnet vi her? - de interne reformene og maktforskyving internt Interne, organisatoriske reformer i retning av private bedrifter (new public management) Trinnvise reformer. – Bare fra etat til statsforetak, ikke aksjeselskap – Bare omstilling, ikke utskilling – Bare aksjeselskap, ikke privatisering (Telenor…) ”effektivisering”, ”moderne bedrifter”, ”dette er bare en organisatorisk reform”. Gradvis maktforskyving internt i organisasjonene, førte til svakere motstand mot ”det endelige mål” – aksjeselskapet.

Hvem førte oss hit? - Aktørene. Internasjonal kontekst – deregulering og frislipp av kapitalen Selskapsledelsen og konkurrenter - drivkrefter Høyresiden – ideologene Konsulenter – legitimere (fra politikk til ”moderne bedriftsledelse”) Arbeiderpartiet – ett skritt av gangen, men total endring Fagbevegelsen – Vant de symbolske slagene, men tapte kampen – Mistet makt gjennom interne reformer som førte til splittelse og en ”bedriftsøkonomisk dynamikk.”

Veien videre: Ta eierskapet tilbake! Ny eierskapsmelding i denne stortingsperioden? Utvidet forståelse av offentlig eierskap som styring og politisk redskap, ikke kun som eierskap. Kampen mot privatisering må utvides til å gjelde ”private driftsformer”, der det kun er bunnlinja som teller og der infrastrukturens samfunnsoppgaver nedprioriteres til fordel for hver enkelt resultatenhets ”effektivitet”. Offentlig eierskap må være noe annet enn privat eierskap! Ta det offentlige eierskapet tilbake til reell demokratisk kontroll!