Hva kan man forvente av ingeniørverktøy

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Unntak fra tilknytningsplikt for fjernvarme Fjernvarmedagene 2011 Arne H. Trollstøl.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Brann som grunnlag for design
Copyright Talisman Energy Norge AS 2004 Overvåking av brønnintegritet som en kontinuerlig prosess Petroleumstilsynets seminar om brønnsikkerhet 4. Mai.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Kryss-subsidiering og andre feller
Strategiarbeid i praksis
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
Didaktisk relasjonstenkning
Presentasjon til seminar om deponering av gruveavfall
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
8 Mål og strategier Påstandene:
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
NANOTEKNOLOGI ETIKK.
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune? Kort om prosjektet og hvilke problemstillinger rapporten berører.
Trykkavlastning som sikkerhetssystem
SINTEF NBL as 1 Utfordringer innenfor brannområdet: Ragnar Wighus SINTEF NBL as.
Forutsetninger for samarbeid Ansvar og Ressurser Arbeidsdeling og Organisering.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Eksperter i team våren 2009 Landsbynr. 15 (TMA4850) mia: matematikk innen anvendelser A MC BVT MAC-modellens inndeling i fagområder: M: Matematikk A: Anvendelse.
Utforskeren.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Kvalitative og kvantitative metoder
Oppgavegjennomgang EØS v/13
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Kommunejordmorkontaktene 2009
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
POLITISKE MÅLSETTINGER OG PERSPEKTIVER Statssekretær Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet.
En komparativ analyse av normative premisser for transportsikkerhetspolitikken Et prosjekt i RISIT-programmet.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Hvilke leger trenger samfunnet i fremtiden, og hva kan det bety for utdanningen av dem?
InterAct prosessen på FI Veien til nye bachelor- og master- programmer.
Hovedprosjekt Prosjektledere: Jon Reitan Solvor Jenny Brodtkorb Skaaden.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Fiskerisimulator i praksis FishTech 2016, Ålesund Olav Sjøvik Sjøvik AS.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Framtidens brann- og redningsvesen
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Hva er - og hvordan utvikle en samkommune?
Helsesøsterkongressen 2017
Veien videre Vi er ferdig med vår etappe – men ikke i mål
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Kompetanseutvikling - Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Hva kan man forvente av ingeniørverktøy Brann i et offshore-perspektiv. Hva kan man forvente av ingeniørverktøy Dr. Geir Berge Petrell as /SINTEF NBL as www.Petrell.no Petroleumstilsynet Ullandhaug, Stavanger 27. oktober, 2004

Ingeniørverktøy Erfaring (vi har gjort dette før) Kunnskap (vi vet hvordan det skal gjøres) Lover og regler (samfunnsmessige hensyn) Standarder (minstekrav til det vi har gjort før) Simuleringsverktøy (kunnskap satt i system) Eksperimenter (vi må lære noe vi ikke vet)

Erfaring Erfaring er en god læremester, men den er gjerne dyr å tilegne seg. Anvendelsen er begrenset til lignende tilfeller. Det kan ofte være vanskelig å trekke klare konklusjoner fra en enkel erfaring. Den er vanskelig å formidle på en effektiv måte.

Kunnskap Kunnskap er systematisert viten om hvordan naturen fungerer. Ettersom den er systematisert generalisert lar den seg formidle og anvende på områder noe utover det vi har erfart. Innen nye områder må vi likevel tilegne oss ny kunnskap.

Lover og regler Lover og regler er laget for å ivareta samfunnets interesse. De er basert på kunnskap og på politiske visjoner om hvilke samfunn vi vil ha. Funksjonsbaserte krav gir grunnlag for større fleksibilitet samt plasserer ansvaret hos den utøvende part.

Standarder Standarder gir minimumsløsninger og retningslinjer basert på gjeldende kunnskap. Må anvendes til det formålet de er tenkt, under de forutsetninger de er laget. Nye utfordringer krever nye standarder. Standarder må ikke erstatte egen tankevirksomhet.

Eksperimenter Eksperiment i henhold til standard. Testing av utstyr. Eksperimenter for å verifisere Eksperimenter for å lære og vinne ny kunnskap. Eksperimenter og simuleringer i kombinasjon gir effektiv læring.

Simuleringsverktøy Det er et uttall varianter av sorten. Fra helt enkle til svært komplekse. Simuleringer bygger på systematisert kunnskap og viten. Kan vise komplekse sammenhenger. Krever kunnskap for å kunne anvendes. Galt inn, galt ut.

Typer av simuleringsmodeller for brann Analytiske modeller Sonemodeller Feltmodeller Modeller som viser brann Modeller som viser temperaturrespons Modeller som viser konstruksjonsrespons Integrerte programmer (multi-physic simulations)

Hvor gode er simuleringsverktøy?

Fremtidige utfordringer Raskere tilgang på resultater. Mer komplekse problemstillinger. Bedre utnytting av ressursene. Med økt investering øker kravet til sikkerhet. Vi ønsker mer presis viten Andre rammebetingelser. (Kaldere, dypere, is, strøm, ) Andre produkter må handteres (LNG)

Kunnskap Nøkkelen til fremtiden er kunnskap Kunnskap må vinnes og formidles. Eksperimenter trengs for å lære og verifisere Simuleringer vil bli mer vanlig innen alle felt: For å formidle kunnskap Utvide anvendelse av eksperimentelle studier Studere ulike muligheter.