MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Etterlevelse - Arbeidstillatelse
Krav til dokumentasjon i kap
Riggflytt i praksis. Utfordringer og Erfaringer
MX Data1 Opplæring i bruk av TM-GIS * • Oppretting av punkter Oppretting av punkter Oppretting av punkter • Oppretting av trasèer Oppretting av trasèer.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt:
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING SHARING TO BE BETTER CAKE Q2 Løftecase.
Velkommen til en presentasjon av Avvikssystemet Input Process
Endringsstyring Change Management.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Standardisert arbeid.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Nytt:
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Sikkerhetsforum Rune Solheim
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
CAKE Session no. 2 Du kan delta i en ulykke – eller stoppe den.
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
13. februar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M15)1 Automatisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Grunnleggende testteori
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
IKP basert på risiko- og sårbarhetsanalyser i egen virksomhet
Samarbeid for Sikkerhet Status Status seminarer/konferanser er arrangert (Sikkerhet og Kran&Løft planlagt 2005) OTF er etablert.
Program for oppgradering av OV før neste oppdrag Mai 2003
Alvorlige hendelser i perioden –
Tre alvorlige hendelser i perioden siden Sikkerhetsforums møte den
SUT prosessen - status og erfaringer.
Sikkerhetsforum Rune Solheim
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst (M08)1 Dynamisk dokumentasjon TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
BEDRE GJENNOM KUNNSKAPSDELING
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Litt om håndtering av risiko
Håndtering av avviksmeldinger
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
1 Oppgave gjennomgang Kap. 1 og 2. 2 Oppgaver -Kap 1: 5, 6, 7, 10, 12, 16, 22 og 25 -Kap 2: 2, 6, 10, 12, 13, 14 og 20.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Prosjektavslutning og sluttrapport
«Lese og løse oppgaver»
Samarbeidsavtale med tjenesteavtaler og rutiner
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Presentasjon av ny funksjonalitet for fører i FIDO
ABS-rapportering 2008 for Regionalnett
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Veiledning kvalitetssikring
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Veiledning Beslutningsprosess
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
ForfatterProsjektittel FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Økt operativ evne.
Kvalitet, risiko og avvik
Vi er nærmere en løsning …….
Potensiell dødsulykke –fallende tung gjenstand
Gravemaskin i sjø – september 2016 Foto: Mesta
ÅRSAKSANALYSE - KRANHENDELSER
Næringsforeningen i Stavanger-regionen Agenda 2. mars 2018
Hendelse på West Epsilon , kl 01:50
Utskrift av presentasjonen:

MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt: Borehytta plasseres i sikres mulig posisjon. Nytt: Plassering av borehytte, midt i fallretning Normalt: Tiltak virker Nytt: Tiltak virker ikke Normalt: Dimensjonert for planlagte operasjoner. Nytt: Er ikke dimensjoner for dette. Avvik 1994 Avvik Avvik 1994 Avvik Plassering av borehytte Alvorlig personskade 2005 Dødsulykke 2002 Design/layout av boredekk Samme bakenforliggende årsaker Hendelse- og årsaksanalyse Catwalk ikke dimensjonert for aktuelle foringsrør. (Leppe og rørvogn) Prosedyrebrudd, kompetanse, Ledelse, risikovurdering, planlegging Plassering av borehytte Tidligere tiltak virker ikke Barrieresvikt

Vedlegg A MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt: Sikkerhetsanordning inkludert Normalt: Beskriver fare Nytt: Beskriver ikke fare Nytt: Sikkerhetsanordning mangler Avvik Sikkerhetsanordning som sikrer skikkelig lukking og verifikasjon mangler Faren ved å ikke lukke løfteklaven blir ikke tilstrekkelig beskrevet Før 14.9.2007 Avvik Før 14.9.2007 Avvik Sikkerhetspinne Bruksanvisning Konstruksjon av løfteklave Hendelse- og årsaksanalyse Sikrer kun låsing av klemme. Ikke skikkelig lukking av løfteklave Sikkerhetspinnens funksjon mangelfullt beskrevet Sikker bruk er ikke tilstrekkelig integrert Ble oppfattet av relevant personell som en bekreftelse på skikkelig lukking av løfteklaven Sier at sikkerhetspinnen kan kun settes inn når løfteklaven er skikkelig lukket Bruksanvisning Fare ikke beskrevet Misvisende Møter ikke grunnleggende krav til bruksanvisning Konstruksjon Barrieresvikt

MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Nytt: Tiltak forebygger ikke hendelser Normalt: Tiltak forebygger hendelser Normalt: Bruksanvisning tilgjengelig ombord Avvik Nytt: Bruksanvisning ikke tilgjengelig ombord Nytt: Opplæring gis ikke Normalt: Opplæring gis Avvik Avvik Avvik Sikkerhetsmeldinger Løfteklave mottas på West Epsilon Opplæring i bruk av manuell løfteklave Hendelse- og årsaksanalyse Mange sikkerhetsmeldinger på tilsvarende hendelser Nødvendig dokumentasjon ikke vedlagt Kjenner ikke prosedyre Sikkerhetsmeldinger ikke levert med Tiltak ikke iverksatt Sikkerhetsmeldinger ikke fulgt opp Bruksanvisning mangler Opplæring ikke sikret Barrieresvikt

MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt: Risiko identifiseres Nytt: Risiko identifiseres ikke Avvik Avvik 12.9.2007 Planlegging av operasjonen Tool-box møte Møte for detaljgjennomgang av aktiviteten Hendelse- og årsaksanalyse Hele trekkejobben, inkl. 13 3/8”. Fokus på manuelle tenger + tunge løft. Pre-jobb møte ang 30” foringsrør inkl 4 punkts sjekk. Risiko blir undervurdert Weatherford deltar i møte Risiko blir ikke identifisert Prosedyre blir ikke identifisert Mangelfull ledelse Risiko blir undervurdert Ikke fokus på bruk av løfteklave. Prosedyre ikke brukt. Mangelfull ledelse Risiko blir undervurdert Ikke fokus på bruk av løfteklave. Prosedyre ikke brukt. Mangelfull ledelse Barrieresvikt

MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt: Dør på løfteklave opp Nytt: Dør på løfteklave ned Normalt: Skiftet til reserve løfteklave Nytt: Original låsepinne blir skiftet ut med uoriginal Normalt: Prosedyre benyttes Nytt: Prosedyre brukes ikke Avvik 13.9.2007 Avvik 13.9.2007 Avvik Avvik Starter med å trekke lengde nr 3 av 30” foringsrør Starter med å trekke første lengde av 30” foringsrør Låsepinne byttes Hendelse- og årsaksanalyse De snur elevator med døren ned for å redusere risiko for personell. Dagskift utfører dette. Vanskelig å løse løfteklave. Bruk av spett og flere vinsjer. Borer (nattskift) ser på operasjonen via skjerm og kamera Prosedyre benyttes ikke Prosedyrebrudd Ikke SJA Mangelfull ledelse Prosedyrebrudd Ikke SJA Mangelfull ledelse Barrieresvikt

MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Nytt: Avvik/problemer identifiseres ikke Normalt: Avvik/problemer identifiseres Avvik 13.9.2007 kl 22:45 Avvik 13.9.2007 ca kl 19:50 Handovermøte Pre-jobb møte Nattskift kommer på Mannskapsskifte for nattskift kommer om bord Hendelse- og årsaksanalyse Rør nr 5 står i slips Problemer med bruk av løfteklave blir ikke nevnt. Heller ikke bytte av sikkerhetspinne. Mangelfull overføring av informasjon Mangelfull ledelse Risiko identifiseres ikke Prosedyre brukes ikke Ikke SJA Barrieresvikt

MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Normalt: løfteklave lukkes skikkelig Nytt: løfteklave lukkes ikke Normalt: SJA Nytt: Ikke SJA Avvik Kl 23:15 Avvik Avvik De to første rørene for skiftet håndteres med døren opp Blir enige om å snu løfteklave Løfteklave festes på neste rør Hendelse- og årsaksanalyse Sikkerhetspinne settes i. Lukking verifiseres ikke Problemer med håndtering av løfteklave Vil redusere risiko for klemskader, og forenkle operasjonen Trodde sikkerhetspinnen verifiserte lukking Må bruke 3 vinsjer Prosedyrebrudd Ikke SJA Mangelfull ledelse Prosedyrebrudd Barrieresvikt

Hendelse Hendelse MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Normalt: Dør opp Nytt: Dør ned Avvik 14.9.2007 kl 01:50 Avvik Rør løftes, løfteklave snus og nedlegging av røret startes Røret faller ut av løfteklave Røret treffer borehytta og knuser den Hendelse- og årsaksanalyse Begynner å legge ned røret Hendelse Hendelse Prosedyrebrudd Barrieresvikt

Hendelse MTO diagram Avvik Hendelse- og årsaksanalyse Barrieresvikt Borer kaster seg ut av stolen Røret lander i stolen til borer Varsling og beredskap fungerte iht plan Får kuttskader i hånden og slag i skulder Hendelse- og årsaksanalyse Person nr 2 i borehytta får mindre kuttskader Hendelse Barrieresvikt