Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Hvorfor studere kommunikasjon?
Velkommen til informasjonsmøte om det selvstendige arbeidet på master
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
En liten høyskole som tenker stort
Fagreferentens roller
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Velokmmen til master i folkehelsevitenskap 1 Master i FOLKEHELSEVITENSKAP Natur og miljø – helse og.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
Dagens læringsmiljø – utfordringer i forhold til kvalitetsreformens krav.
Søk & Skriv UHR B seminar Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo Universitetsbibilioteket.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Søk & Skriv og PhD-on-Track v/ Ingerid Straume Jessica Lönn-Stensrud Universitetsbiblioteket.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Prosjekt barn og unge i Hedmark
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
1 Universitetsbiblioteket i Trondheim Innlegg på Nordisk sommerskole for informasjonskompetanse Finland, Tusby, Gustavelund, 29. juni 2005 Anne L. Lorange,
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Velkommen til språkprogrammet - studieretning nederlandsk språk.
Velkommen til språkprogrammet - studieretning tysk språk.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Examen Philosophicum ved Universitetet i Oslo
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 Introduksjon til Demokrati og Rettigheter i informasjonssamfunnet (DRI) 3-årig studium.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Inviterer til foreldrekurs i CD-ORD
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Gjennomføring av tilsynet
Tjenester som er tilgjengelig når studentene ønsker det
Seminarundervisning EXFAC03
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen
Ingerid S. Straume, PhD Akademisk skrivesenter Universitetsbiblioteket
Ingerid S. Straume Akademisk Skrivesenter, UiO
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Mariann Løkse Universitetsbiblioteket i Tromsø
2-årig masterprogram Energi
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Digital skrivestøtte - et samarbeidsprosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Praktisk samarbeid mellom bibliotek og undervisningsmiljø Universitetslektor Rune Jensen Falch Førstebibliotekar Maria-Carme Torras i Calvo

Noen momenter Hva samarbeidet består av? –Kursinnhold/læringsmål –Oppgaver –Undervisningsmateriale (stilark) Utfordringer –For et vellykket samarbeid –For et vellykket kurs Gevinst –For studentene –For fagmiljøet

Fra studieplanen for ex.phil., HF-varianten: Examen philosophicum har som mål å gi studentane ved Universitetet i Bergen ei innføring i universitetet sine idétradisjonar så vel som universitetet sine tenkje-, arbeids- og skrivemåtar. [...] Examen philosophicum er ein del av førstesemesterstudiet. […] Desse emna skal ha ein indre samanheng. Examen philosophicum gir eit overordna filosofisk perspektiv. Dei andre førstesemesteremna vil innehalde innføringar i grunnlagsproblem som er karakteristiske for faga ved det aktuelle fakultetet.

Bakgrunn for samarbeidet Overgang til kvalitetsreform Mappevurdering: studentene skriver seminaroppgaver (ved ex.phil., Akademisk skriving og Tekst og kultur) Hvilken felles kompetanse vil vi at studentene skal ha? Og hvordan kan UB bistå her? Nøkkelmomenter: -Sitering -Plagiat -Kritisk vurdering av kilder

Læringsmål for UBs kurs i informasjonskompetanse ”Kurset skal gjøre studenter i stand til å reflektere over: -Hvordan sitere og referere på en best mulig måte. -Hvordan søke og finne relevant informasjon. -Hvordan vurdere nettsider og trykt litteratur med samme kritiske blikk.”

Kursets innhold Om referering og bruk av andre sine tekster i akademia Oppgaver i parafrasering og referanseliste Om søk i Bibsys Oppgave i kildekritikk Omvisning i biblioteket

Påmelding og oppmøte Høsten 2007: ca. 50% (basert på tall fra Akademisk skriving) Hva kan vi gjøre for å øke deltagelsen? -Gjøre kurset mer attraktivt -Forbedre informasjons- og påmeldingsrutiner -Vurdere å gjøre kurset obligatorisk

Viktige diskusjons- og evalueringsarenaer Møter med studenter og seminarledere Diskusjoner mellom de faglige koordinatorene Møter mellom UB og koordinatorene UBs egne diskusjoner (Utføring i høstsemestret, evaluering på våren)

Temaer for dialogen Kursets form og innhold: De enkelte momentene som inngår og forbindelsen og vektleggingen mellom dem Administrative rutiner (informasjon, påmelding, etc.) Samsvar mellom kurset og fagemnene Undervisningsmateriale: - øvingsoppgavene studentene får i UB-kurset - stilarket studentene får ved førstesemesterstudiet

Evaluering UB deltar i Akademisk skrivings evalueringsmøte med studentene Ex.phil. følger opp i sin studentevaluering, om forholdet mellom kursene og emnene Seminarlederne inviteres til å gi tilbakemeldinger Evalueringsmøter mellom UB og koordinatorene Ønsket evaluering: Merker fagstudiene noen forskjell?

Gevinster For studentene: felles kompetanse de kan ta med seg videre For undervisningsstaben ved 1.sem.: kan bruke mer tid på det rent faglige For fagstudiet: kan ”overta” mer akademisk modne studenter For bibliotekene: erfaring som kan deles, mtp. nye kurs

Visjoner Fra utredningen ”Etikk i utdanning” ( Størst vekt bør legges på det positive arbeidet. Studentene bør utdannes i akademisk redelighet for å dyktiggjøre dem som studenter, akademikere og senere yrkesutøvere. Tilegnelse av akademiske normer og verdier foreslås inkorporert som ønsket læringsutbytte i alle studier og på alle nivå. Jobbe for å gjøre UB-kurset obligatorisk i førstesemesteret ved Hum.fak. Få samme tilbud ved førstesemesterstudiet ved andre fak.?