Læring i komplekse systemer UHR

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Samhandling.
Noen utfordringer for skolene
Lederutvikling og skreddersøm
Multifunksjonell lærings- og informasjonsformidling 07 Gruppen New Business Forms in e-Business and Media ‹‹e-Media›› Final Report of the NICe Project.
7.-8. nov. Velkommen til Forum Nordlandsløftet. Forum Nordlandsløftet7.-8. nov. Om deltakerne/ gruppene Om programmet.
SAMARBEID I PRAKSIS Samling 4 Stabsutvikling.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
VRI-Finnmarks forskerprosjekt: ”Framveksten av globaliserte innovasjonssystemer i råvarebaserte moderne periferier” •Generelt om VRI og forskerprosjektene.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Gunn Engelsrud-NOKUT-konferansen 21 april 2010 Dokumentasjon av utviklingsarbeid og erfaringskunnskap - ”vi lærer alltid med kroppen selv om.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
Å flytte sykehuset hjem - Avansert hjemmesykehus for barn
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Utviklingsøkologiske modell
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
KOMPETANSE INNLEGG, FYLKESDELPLAN FOR BIBLIOTEK.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Definere og velge hovedmål og delmål
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Standardiseringsforskning ved ifi Informasjonsinfrastrukturer Ole Hanseth.
Bjørnar Allgot generalsekretær
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Oxlo konferanse, Litteraturhuset Dr. art. Lars Gule Høgskolen i Oslo.
Lillehammer 26. januar 2009 Annette Kollungstad. Rotaract i dag  Verden: medlemmer fordelt på klubber i 150 land  Norge: ca.140 medlemmer.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Effektive lederteam og dialogkompetanse
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Deltakende læring.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Lese digitalt Å lese digitalt – og viktigheten av navigasjon.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Nettverksbygging Hvorfor og hvordan bygge nettverk?
Framtidens ledelse i kommunene
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Digitalisering av plan- og byggesaksprosessen – gevinster?
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Utdanning som sprenger grenser
Vi får Vestfold til å gro
Framtidens ledelse i kommunene
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Strategisk kart 2018–2021 Bruker Kvalitets-utvikling Kompetanse-
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utdanning som sprenger grenser
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Læring i komplekse systemer UHR 101108 Ingunn Sandaker Høgskolen i Akershus

Læring i komplekse systemer Samhandling og læring i en globalisert verden Kompleksitet Relevans for profesjonsutdanningene

Læring og samhandling i en global verden Det relasjonelle perspektivet Fra transaksjoner til relasjoner (gjensidig påvirkning) Fra hensikt til hensikt & effekt Det relasjonelle perspektivet og verdier

Læring Læring og trygghet Forutsigbarhet og kontroll Kausalforståelse (på godt og vondt) Læringens paradoks Fra lineære sammenhenger til kompleksitet Evne til å se relasjoner og mønstre

Kompleksitet og samfunnsutvikling Økende antall relasjoner Institusjonelle og geografiske barrierer brytes ned (ny-institusjonalisme). Fra mekaniske til organiske systemer i samspill med omgivelsene. Arkitekturen i systemer er nettverk “From Chain of Command to a web of influence”

Kompleksitet som vitenskapelig tilnærming “Komplisert og kompleks” Niels Bohr “Atomfysik og Menneskelig Erkendelse”(1958). Det relasjonelle perspektivet. Emergens Kritisk masse – criticality Selvorganisering Nettverk

Relevans for profesjonsutdanningene Profesjonsutøvere må kunne lære under foranderlige forhold (forutsigbarhet og kontroll). De må også bistå andre som skal lære under komplekse betingelser De må kjenne det samfunn de skal navigere i. De må ha relasjonelle ferdigheter. De må kunne “lese” relasjoner og mønstre. De skal ha høye ambisjoner og kunne dokumentere effektene av det de gjør.

New England Complex Systems Institute (NECSI) www.necsi.org

Takk for oppmerksomheten!