Læring i komplekse systemer UHR 101108 Ingunn Sandaker Høgskolen i Akershus
Læring i komplekse systemer Samhandling og læring i en globalisert verden Kompleksitet Relevans for profesjonsutdanningene
Læring og samhandling i en global verden Det relasjonelle perspektivet Fra transaksjoner til relasjoner (gjensidig påvirkning) Fra hensikt til hensikt & effekt Det relasjonelle perspektivet og verdier
Læring Læring og trygghet Forutsigbarhet og kontroll Kausalforståelse (på godt og vondt) Læringens paradoks Fra lineære sammenhenger til kompleksitet Evne til å se relasjoner og mønstre
Kompleksitet og samfunnsutvikling Økende antall relasjoner Institusjonelle og geografiske barrierer brytes ned (ny-institusjonalisme). Fra mekaniske til organiske systemer i samspill med omgivelsene. Arkitekturen i systemer er nettverk “From Chain of Command to a web of influence”
Kompleksitet som vitenskapelig tilnærming “Komplisert og kompleks” Niels Bohr “Atomfysik og Menneskelig Erkendelse”(1958). Det relasjonelle perspektivet. Emergens Kritisk masse – criticality Selvorganisering Nettverk
Relevans for profesjonsutdanningene Profesjonsutøvere må kunne lære under foranderlige forhold (forutsigbarhet og kontroll). De må også bistå andre som skal lære under komplekse betingelser De må kjenne det samfunn de skal navigere i. De må ha relasjonelle ferdigheter. De må kunne “lese” relasjoner og mønstre. De skal ha høye ambisjoner og kunne dokumentere effektene av det de gjør.
New England Complex Systems Institute (NECSI) www.necsi.org
Takk for oppmerksomheten!