Riksrevisjonens fokus på forvaltningens etterlevelse av etiske normer og regler Universitets- og høgskolerådet 19. september 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra internrevisjon
Advertisements

Risikostyring i staten
ambisjoner og realiteter
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Internkontroll i kommuner
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Varsling om kritikkverdige forhold
Eierskap og styring i høyere utdanning
Naming, blaming, shaming
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Private høyskolers rapportering til departementet
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
Seminar om rundskriv F-20-07
NY LOV OM HELSEPERSONELL
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Legionellose i Stavanger - erfaringer Helsesjef Egil Bjørløw Smitteverndagene 7. juni 2006.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Presentasjon Økonomisjefsamling i Ørsta/Volda mai
Paul J. Manger, Gruppeleder SIU Retningslinjer ved irregulære forhold som skjer under SIUs programavtaler.
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Kunnskapsdepartementets oppfølging på etikkområdet Ekspedisjonssjef Toril Johansson, Kunnskapsdepartementet.
1 Modellgodkjenning Orienteringsmøte om Basel II 17. januar 2005 Bjørn Andersen, Kredittilsynet.
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Strategisk planarbeid og rapportering i private høyskoler
NPHs arbeidsseminar 21. januar 2008 KDs tilskuddsbrev og institusjonelt strategiarbeid Avdelingsdirektør Erik Blom-Dahl.
Orientering om Fiskeridirektoratets tilsyn og kontroll Startseminar Rømningskommisjonen 29. september 2006.
IK – Akvakulturforskriftens krav og innhold
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
2002 Toril Bakke FAGLIGE RETNINGSLINJER Toril Bakke HELSELSEPERSONELLOVEN: § 4 : Helsepersonell skal utføre sitt arbeid i samsvar med de krav til.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
UiO – Forskningsadministrativ avdeling FRIDA som felles forskningsdokumentasjonssystem for universiteter og helseforetak ? - Rapportering av vit.
SSØ-dagen 091 Hva er forholdet mellom kontroll og utvikling? – Om forvaltningens evalueringer og Riksrevisjonens kontroll Eksp. sjef Jens Gunvaldsen, Riksrevisjonen.
Avdelings ingeniør ved HiB (AHS)
Offentlighet og partsinnsyn
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Departementets styring og styrenes rolle
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Arbeidet med intern kontroll og risikostyring i Oslo kommune
Resultat av konsernrevisjon Sykehuset Østfold
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Overskrift her Tekst, figur, bilder etc.. Staten Har et overordnet ansvar Vedtar lover Gir informasjon Fører kontroll Har tilsynsoppgaver Driver bl.a.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
En gjennomgang av grunnleggende begreper innen verdivurdering og ROS for IKT-løsninger Seksjon for Arkitektur og sikkerhet v / Espen Vaager Verdivurdering.

Presentasjon av organiseringsprosjektet
bevaring og kassasjon i kommunal sektor
Kvalitet, risiko og avvik
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Selskapskontroll og eierskapsforvaltning
IKT: Utfordringer for demokratisk styring og kontroll
Undersøkelse i NHO om statlige tilsyn
Intern varsling Ekstern varsling Alt.D Alt.B Alt.A Alt.C Media
Omorganisering av samarbeidsorganene
Pål Vegar Storeheier UiT Norges arktiske universitet
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Etikk i kommunesektoren 7. mars 2018
Antikorrupsjonsprogram i Helse Midt-Norge RHF
Styreansvar i praksis Oslo, 26. februar 2019 Andrea Dahlum.
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Riksrevisjonens fokus på forvaltningens etterlevelse av etiske normer og regler Universitets- og høgskolerådet 19. september 2007

2 Innhold Riksrevisjonens lovpålagte oppgaver knyttet til revisjon av misligheter Riksrevisjonens undersøkelse om implementering av etiske normer og regler i UH-sektoren Områder med mislighetsrisiko i UH-sektoren Metodikk for å avdekke misligheter – prosessen Institusjonenes varslingsplikt

3 Riksrevisjonens lovpålagte oppgaver Lov om Riksrevisjonen av 7. mai 2004 § 9 Riksrevisjonens definisjon på begrepet misligheter: "handlinger som innebærer uredelighet for å oppnå en urettmessig fordel for seg selv, virksomheten mv. eller andre. Misligheter skilles fra feil ved at den underliggende handlingen er tilsiktet”

4 Riksrevisjonens lovpålagte oppgaver Etiske retningslinjer for statstjenesten av 7. september 2005 Tjenestemannsloven Forvaltningsloven

5 Riksrevisjonens undersøkelse Januar 2007 Kartlegging av status for implementering av etiske normer og regler ved 16 institusjoner i UH-sektoren Hensikt: å få et inntrykk av hvordan ledelsen under tilsyn av dem som har overordnet ansvar for styring og kontroll, vektlegger å forhindre misligheter

6 Mislighetsrisiko i UH-sektoren Inntektsområdet EFV-området Anskaffelsesområdet Lønnsområdet Randsoneområdet

7 Metodikk for å avdekke misligheter 1. trinn – identifisere mulige mislighetsområder 2. trinn – se etter signaler på misligheter 3. trinn – lete etter bevis og dokumentere funn 4. trinn – vurdere funn, konkludere og rapportere

8 Metodikk for å avdekke misligheter To mulige utfall på en mislighetsundersøkelse: - avkreftet mistanke om misligheter - bekreftet mistanke om misligheter Riksrevisjonen forventer at institusjonene selv foretar risikovurderinger

9 Varslingsplikt Statens personalhåndbok pkt : - Riksrevisjonen skal underrettes omgående der det foreligger mistanke om eller er avdekket mislighetssaker - Fagdepartement skal også underrettes så snart det foreligger mistanke om misligheter