Den digitale dimensjonen i kroppsøving

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE
Advertisements

Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Kml1 Gardermoen – Velkommen til :
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Nasjonal digital læringsarena
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
Lillehammer 25. September 2012
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Webredaksjonsmøte 14. jan Agenda • Presentasjonsrunde, møt Monica! • Flash/bannerfelt, ny bruk nå frem til 15. april. • Oppsummering fra kvalitet.no.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
LÆREPLANEN Mediefag videregående skole
SPINN nettsted.
Læreplanen Historie Vg2.
SPINN Lærebok ● Arbeidsbok ● Elevnettsted ● Lærernettsted ● Ressursbok for læreren.
Strategier og kompetanse
aktuelle problemstillinger knyttet til undervisning i faget
Eksamen i Kunnskapsløftet
Agenda Praktisk opplegg med WIE fra Bø vgs Praktisk opplegg med WIE fra Porsgrunn vgs Jobpics v/Guri Espedalen, Sauherad u-skole Erfaringer med kurset.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
1 Vurdering som fremmer læring og utvikling Vurderingskonferanse Øystein Sandsdalen.
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Velkommen til Newtonrommet!
Munnleg ferdigheit i kroppsøving inneber å skape meining gjennom å lytte, tale og samtale. Det inneber mellom anna å kunne formidle inntrykk og opplevingar.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
1. 2 ØYSTESE GYMNAS KUNNSKAPSLØFTET UTDANNINGSPROGRAM FOR STUDIESPESIALISERING.
1 SAMMENLIKNING: Plan for KRL-faget 2002 og Plan for KRL-faget 2005 Utarbeidet av Foreldreutvalget for grunnskolen.
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Nynorsk fagskriving Orden i teksta.
Kroppsøving/idrett 60 studiepoeng
Kunnskapsløftet og kroppsøvingsfaget v/ Reidun Nerhus Fretland Konferanse i Loen mars 2006.
Kroppsøvingsdidaktikk
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
Å REGNE I KROPPSØVING - Hva ligger i den grunnleggende ferdigheten å regne innenfor faget kroppsøving? Utarbeidet av Bjørg Oddrun Hallås, Høgskolen i Bergen.
Mål og problemstillingar Digitale ferdigheiter Den digitale utviklinga har endra måten vi les, skriv, reknar og uttrykkjer oss på munnleg.
Læreplananalyse i KL06 Grunnlag for profesjonalitet Grunnlag for demokratisk vurdering Grunnlag for kommunikasjon Skogsarbeiderens rolle.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Vi flaskar til! -med brøk  Rik oppgåve!. MÅL Rekne med brøk, utføre divisjon av brøkar og forenkle brøkuttrykk. (Repetisjon/ aktivere forkunnskapar)
Sannsynlighet. Fra LK trinn planleggje og samle inn data i samband med observasjonar, spørjeundersøkingar og eksperiment representere data i tabellar.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde eleven er i leseutviklinga.
Systematisk Observasjon av Lesing.  Ei prosjektgruppe i Gjesdal kommune har utarbeidd eit verktøy for systematisk kartleggjing av kvar den einskilde.
Betre læringsresultat vår 2014
Samtykkebasert lånesøknad (SBL)
Elevinstruksjon 2017.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Elevinstruksjon 2018/19.
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Den digitale dimensjonen i kroppsøving Analyse av Kunnskapsløftet, læreplan kroppsøving

Hovedområde i faget Årssteg Hovudområde 1.–4. Aktivitet i ulike rørslemiljø 5. –7. Idrettsaktivitet og dans Friluftsliv 8.-10. Idrett og dans Aktivitet og livsstil Vg1-Vg3 Trening og livsstil (Kunnskapsløftet, s.152)

Den digitale dimensjonen i kroppsøving er: Lite vektlagt Lite fagspesifikk Nemnt kun to gongar i læreplanen

Grunnleggjande ferdigheiter i faget Å kunne uttrykkje seg munnleg Å kunne skrive Å kunne lese Å kunne rekne Å kunne bruke digitale verktøy

”Å kunne bruke digitale verktøy i kroppsøving er viktig når ein skal hente inn informasjon for å planleggje aktivitetar, dokumentere og rapportere” (Kunnskapsløftet s.153).

Digital dimensjon nemnt to gongar: Friluftsliv etter 7.årssteg: ”Planleggje og gjennomføre overnattingsturar, eventuelt ved hjelp av digitale verktøy” Aktivitet og livsstil etter 10.årssteg: ”Planleggje, gjennomføre og vurdere eigentrening over ein periode, og nytte digitale reiskapar i arbeidet.

Digitale verktøy som hjelpemiddel Hente informasjon Planleggje aktivitetar Dokumentere Rapportere Vurdere

”Digitale ord” i læreplanar LK06 Digital Verktøy IKT Informasjonsteknologi Datamaskin PC Internett Data Digitale verktøy 2 Teknologiske verktøy

”Digitale ord”

Oppsummering Lite fokus på digitale verktøy Det som står er generelt Fokus på digitale verktøy som hjelpemiddel Lite spesifikt Nøkkelord: innhenting av info, planleggje, dokumentere, rapportere, vurdere