Jarl Reitan, SINTEF / Carl Peter Åser, HÅG

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

RENT VANN. REN FREMTID.. Klyngens mål På lang sikt: Utvikling av en midtnorsk vannteknologiklynge som oppnår økt konkurransekraft og posisjon i et globalt.
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Hvordan berede grunnen for de gode………
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Velkommen til Innherred Produkter AS Attføringsbedrift i vekst og omstilling Innherred samkommunes besøk 26. oktober 2006.
Planlegging, strategi og markedsovervåkning
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Service møte-trekanten
ABC – D el 2 Styringspakken
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Brasil. Utvikling i jord- og hagebruk
1 A Partner for Progress? Kap. 8: Hva er næringslivets rolle i arbeidet med bærekraftig utviking? skrevet av Audun Ruud, seniorforsker ProSus- Universitetet.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Presentasjon av Concrea
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Posisjonering Kapittel 10.
Planlegging og strategi
Konseptutvikling & Industrialisering: Prosjektet er initiert for å gjennomføre de strategiske endringene som følger av: HÅG skal i vesentlig grad utvikle.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Organisering av IKT området
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
PoP-korn Studie av utviklingsprosessen i Norsk vareproduserende industri Resultater fra en spørreundersøkelsen i Norsk industri Richard Hilmes, Trondheim,
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
FORUM PRODUKTUTVIKLING OG DESIGN MÅLSETNING Møtested for alle som arbeider med problem- stillinger knyttet til produktutvikling og design Utveksling.
Valgfag på Kastellet skole
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
INF H131 Avanserte byggeblokker (Maxfield kap.13 og 17) Kap 13: Embedded prosessorer (prosessorkjerner) Kap 17: Virtuelle komponenter (Intellectual.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Nasjonalt kompetanseløft for skogbrukets arbeidskraft Eva Skagestad, Skogbrukets Kursinstitutt.
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Hvordan sikre pålitelige måltall?
Visjon, virksomhetside og verdier
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Økonomisk integrasjon
25. desember 2018.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
The Rise and Fall of Industries
11. januar 2019.
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Eksempel: Forholdet mellom intern og ekstern effektivitet.
Posisjonering og differensiering
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Slik overbeviser du ledelsen om å investere i skytjenester
Utskrift av presentasjonen:

Jarl Reitan, SINTEF / Carl Peter Åser, HÅG Hvordan være intern effektiv og samtidig ekstern attraktiv? Jarl Reitan, SINTEF / Carl Peter Åser, HÅG

trend bevisste kunder voksende produktsortiment, - økt intern kompleksitet. produktets levetid er redusert fra industri til håndverksbedrift

time No. of variants $ } profit sale costs a) c) Life cycle time b)

ikke effektivt internt eksternt spennende effektivt internt eksternt kjedelig

integrert produktutvikling multi produktutvikling Marked Produkt Produksjon Forretning Produkt ”..utvikling med samspill mellom marked, produktet og produksjon.” …produktutvikling i en større sammenheng for å oppnå synergieffekter internt og eksternt. ..utvikling av enkelte produkter.

fokus Struktur/oppbygging kompleksitet - redusere/håndtere likhet - i komponenter, produksjonssystemer, dokumenter, oppspenninger, designelementer variasjon - beholde/øke

kjente strategier modul-system à la Lego-klosser t-produksjon plattformbygging à la VW skalering og parametrisering

fordeler Øke lønnsomhet gjennom reduserte kostnader Større effektivitet og fleksibilitet internt Redusere utviklingstid av nye produkter Redusert lagerbeholdning (pga. færre komponenter)

implementere hvilken teknikk er best egnet for bedriften? hvordan oppnå lønnsomhet og gevinst over tid?

verktøy Ekstern Merkmalbaum Produkt Part indeks Intern Variant tre Måltall Ekstern Differentiation plan Produkt PFMP Intern SWOT Commonality plan ABC VAT MFD Koblingsmatrise

måltall Vurdere lønnsomhet: eksisterende sortiment reduksjon/økning av produktvarianter

måltall mål for produktkompleksitet - Part Indeks mål for likhet - Likhetsindeks mål for variantforgreining - Diff.indeks mål for omstilling - Setup indeks mål for unikhet - Unikhetsindeks mål for gjenbruk -Inngår i indeks/J-indeks