Norturas satsing på spesialiteter og regionmat

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

Norges Bondelag - vi lager maten din
Hvorfor produsere mat i Norge?
Mat og drikke: De er ikke villige til å betale mer for økologisk produsert mat De er ikke interessert i vegetarmat Det er en stor andel av FrP-velgerne.
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
”KOMPETANSE SOM REGIONAL UTVIKLINGSFAKTOR” Kystnæringssenteret, Sortland Onsdag 12. desember kl – NÆRINGSLIVETS KOMPETANSEBEHOV v/ Marit Liberg,
NORTURAS UTFORDRINGER I DAGENS MARKED TEIG MADSEN 9. FEBRUAR 2011
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Brasil. Utvikling i jord- og hagebruk
3 års rullerende verveplan Skøyen Rotaryklubb 2009/ /2012.
Behovet for voksenboliger Hva kan kommune og helsevesenet spare på private løsninger? Vestlandske Bygg- og anleggsdag, 31. oktober 2013 Hilde Onarheim.
Leder Nordland Bondelag Direksjonsmedlem i Norges Vel
Biogasskonferanse i Østfold, 23.mai 2013 Satsninger i kommunene Eidsberg kommune v/ varaordfører Maren Hersleth Holsen.
1 Kommuneproposisjonen Kommunal- og regionaldepartementet 2 Revidert nasjonalbudsjett 2010 Lønnsveksten nedjustert til 3¼ pst. Økte energipriser.
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Grønn framtid 1000 muligheter i landbruket Ett rekrutteringsprosjekt i regi av 4H Nordland Prosjektet er finansiert av Nordland fylkeskommune, Fylkesmannen.
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Troms fylkeskommune - områderettet satsing Arktisk landbruk
VEFSN KOMMUNE Landbruksseminar på Helgeland - Framtidsbonden i lokalmiljøet Fru Haugans Hotell, 1.-2-februar 2011.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Mobile trender Per Olav Borgsø Regional Manager Sales 2. Oktober 2013.
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Om Norsk Finansbarometer 2010 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført av TNS Gallup i samarbeid med FNO (Finansnæringens Fellesorganisasjon)
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Biogass – Det må satses ! 8. mars 2011 Cato Kjølstad, Daglig leder.
Nordnorsk Havbrukslag 13. januar 2011 Fredd Wilsgård Når vestlendingene ser mot nord.
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Tillegg til plansjer Midt-Norge. Hvorfor kan vi ikke øke prisen på storfe mer? - men har økt med 30% siden 2006! (kpi økt med 11,5 %) Litt biff – mye.
Oslo vokser Arbeid med ny kommuneplan Finansbyråd Kristin Vinje
Har egenkapitalkravet hatt en effekt på boligmarkedet i Oslo?
Refleksjoner fra havbruksnæringen
Velkommen til Nord - Trøndelag Fagsamling om spillemiddelordningen, Nord- Trøndelag 03. – 05. juni 2014.
Professor Kjetil Storesletten, Universitetet i Oslo
"Verdier fra havet - Norges framtid"
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Hva blir Trøndersk landbruk sin viktigste rolle de kommende tiårene? Hvordan videreutvikle potensialet for verdiskaping? Sør-Trøndelag Fylkesting 14. april.
Totalmarkedet 2016 Hva gjør Nortura?. Prognosen 2016 – per januar
Arctic Food – Best i verden! Er det en myte, eller kan det dokumenteres? Nordområdekonferansen 2007 Bodø 8.-9.november Espen Haugland Bioforsk Nord.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
LEVERINGSVILKÅR – Problemstillinger og aktuelle løsninger 1.
Orkla Matbarometer - en nordisk kostholdsundersøkelse
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Dyreslagene.
Orkla Matbarometer Danmark 2016
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
En kartleggingsstudie
Konjunkturrapport for arkitektbransjen 1H 2017
Statsbudsjettet 2018 Statssekretær Paul Chaffey Bø, 13. oktober 2017.
Grue - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Kjetil Hestad, ordfører Tysnes kommune 25. november 2013
Utskrift av presentasjonen:

Norturas satsing på spesialiteter og regionmat Rolf Gjermund Fjeldheim Nortura SA Norturas satsing på spesialiteter og regionmat

Nortura øker satsingen på Råvarebaserte Spesialiteter, Regionsmat og Økologi Råvarebaserte Spesialiteter, Regionsmat og Økologi er ett av flere viktige satsningsområder for Nortura. etablere dette som en egen kategori med et resultatansvar. For å skape vekst, samt å ikke «forstyrre» andre vekstiltak etableres dette som en egen kategori. Kategorien solgte i 2011 for ca .150 mill kroner, og skal i løpet av en 3 års periode stå for 500 mill. kroner Avhenger av konseptvalg og inndeling Viktige fokusområder i 2012 er: Implementere ny økologistrategi for Egg Planlegge implementering av ny økologistrategi for Gilde og Prior Vekst strategi regionsmat Nord-Norge Linjeutvidelse Gourmet Lam fra Sirdalssheiene Videre vekstplaner i 2013

Nortura ønsker å ha en tydelig strategi på regionmat Økende forbrukertrend om mer kortreist og regional(lokal) mat, knyttet til lokal opprinnelse og tradisjoner Politisk og markedsmessig forventning om at Nortura støtter en satsning med klar regional retning Forventing om satsning fra store eiergrupper Forutsetning for en satsning er tilstrekkelig lønnsomhet

Mange er interessert i ”Norske matspesialiteter” fra ulike distrikter i Norge Eldre er mer interesserte enn unge Merk at Oslo befolkningen og personer med høy inntekt og personer med høyest utdannelse er mer enn gjennomsnittlig interessert

Kvinner, alder 40+, og de med høyest utdannelse er mest villige Den uttalte betalingsviljen for ”kortreist mat” har imidlertid økt betydelig Kvinner, alder 40+, og de med høyest utdannelse er mest villige

Etter langvarig nedgang ser betydningen av norsk opprinnelse på landbruksprodukter ut til å øke igjen Andelen som er ”helt enig” i påstanden: ”Jeg foretrekker kjøttvarer som er merket med at de er produsert i Norge” økte fra 34% i 2009 til 37% i 2011 Samtidig økte andelen som er helt/delvis enig i påstanden ”Utenlandsk mat er minst like trygg å spise som norsk mat” Fra 66% i 2009 til 70% i 2011

Arktiske Produkter – en del av Norturas strategi Nortura satser på regionmat Vi ser et potensiale i å fremheve Nord-Norske produkter basert på trenden etter region-mat/lokale mattradisjoner Egen spesialitetskategori for området i Nortura Arktisk landbruk Den arktiske fordelen… Nortura Målselv skal bli senter for regionmat

Hva skjer ellers i Norge på spesialiteter? Stort fokus på regionale produkter og spesialiteter: Gourmet Lam Hallingskarvet, Trollheimen, Jostedalsbreen, og Sirdalsheiene Gourmet Kalv Kjøttfe basert på ulike raser Gårdskylling fra Smålenene Hå kylling Med mer. Vi ser at totalmarkedet for spesialiteter øker betydelig og forventer at veksten fortsetter

Thulefjord Hvor er Nortura i dag ifht. Arktiske produkter: Dagligvare Pålegg skivet og i bit (8 stk) Gourmet Lam fra Vesterålen NNS-pølsen Horeca Nortura Proff

Arktiske Produkter – et fremtidig markedssegment? Nortura ser et økt potensiale i markedet for Nord – Norske produkter. Et markedssegment vi vil satse videre på. Vi har en brei råvareoppstrøm som vi ønsker å benytte – basert på produksjonen fra mange dyktige bønder i regionen

Hva må til lykkes? Vi trenger mer råvarer produsert i Nord - Norge – først og fremst storfe og småfe Lønnsomhet i primærproduksjonen Lønnsomhetskrav må ligge til grunn for videre satsing i sluttmarkedet

Takk for oppmerksomheten! Målselv 06.09.2012