Læring Nyere teorier og viktig forskning – konsekvenser for praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Advertisements

Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Gitte Holten Ingerslev - DPU Tekst Forskerens og didaktikerens blik på mødet mellem tekst og læser.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Læring Hermundur Sigmundsson Department of Psychology,
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Christian Waale Hansen
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Barn i bevegelse – naturlig vis FORELESNING BARNEFYS 10 mars Gunn Engelsrud.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Et lite dypdykk i matematikk i TIMSS og PISA
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Nasjonale prøver.
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Misjon – å krysse grenser
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Matematikk og kjønn -mer enn ”hvem som er best”? Line Rønning Føsker, LUB2 1.desember 2009.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Experiences with standards and criteria in Norway Sissel Skillinghaug/Kirsti Aandstad Hettasch Assessment Department.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
4. mars 20161Forfatternavn A perspective on Water and Energy- seen from Norway Haakon Thaulow Senior Advisor Norwegian Institute for Water Research, NIVA.
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Torodd Jensen Norwegian Water Resources and Energy Directorate (NVE)
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Design driven Innovation Programme (DIP)
The Gains from International Trade
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
National Academies Northstar Summer Institute
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Hca revisjon & rådgivning
Fra valg til læring.
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

Læring Nyere teorier og viktig forskning – konsekvenser for praksis Hermundur Sigmundsson Department of Psychology, Norwegian University of Science and Technology

Statistikk Lesing og skriving (PISA-rapporten): 15% av ungdomsskoleelever (10 klasse) mangler grunnleggende leseferdigheter 21% av guttene (2009) (29% 2006) Få land har større kjønnsforskjeller enn Norge. Norske jenter mer enn ett skoleår flinkere enn norske gutter

Statistikk Matematikk: 10-15% går ut av ungdomsskolen uten å beherske de fire regningsartene (TIMSS-rapporten) 18% nivå 1 eller dårligere (2009) Stadig flere ’midt på treet’!! Naturfag: mestringsnivå 2 eller lavere, er sunket fra 21 % til 16 % fra 2006 til 2009. Svake punkter som må forbedres: -ALGEBRA (Tall) -Fysikk (Kjemi)

En gang var skolens mål å kunne lære å lese Bibelen og salmevers HISTORIE En gang var skolens mål å kunne lære å lese Bibelen og salmevers Etter hvert ble også annen læring akseptert Fra opplysningstiden vokste det fram en sterk tro på vitenskapen Attenhundretallets elever skulle lære det kirke og stat valgte ut av den raskt ekspanderende vitenskapen Gjennom 1900- tallet begynte tvilen, det viste seg at vitenskapelige resultater ikke alltid var holdbare, og religiøse tekster sto ofte i strid med hverandre Gjennom det tyvende hundreåret ble både vitenskap og religion ofte misbrukt i maktkamp. Samtidig økte kravet om individuelt ansvar Ingen kunne lenger unnskylde seg med at de ikke viste bedre, at de bare adlød ordre; de måtte selv vurdere Elever og studenter måtte ikke bare lære om vitenskapens resultater, de måtte vurdere kunnskap kritisk. De måtte vite hvordan kunnskapen ble til

HISTORIE Sokrates sa: Du kan ikke lære andre noe, du kan bare legge til rette for at de skal lære selv (Bjørgen, 2008) Betydningen av egenaktivitet ble gitt begrunnelse i skolen gjennom pionerer som `learning by doing`talsmannen John Dewey

Læringsmålene må være klare og bevisste for den som skal lære Hvis læringen skal gå effektivt, er det altså nødvendig at læringsmålet er så klart som mulig Læringsmålene må være klare og bevisste for den som skal lære Det er illevarslende når Utdanningsdirektoratet hevder at over 50% av elevene i videregående skole ikke kjenner læringsmålene i fagene sine (Bjørgen, 2008) Kjenne målet og kriteriene på at du har nådd målet, er viktig for læring

Learning from a biological perspective

Sowell et al. (2003)

Development ’Development is about creating something more from something less’ (Smith & Thelen, 2003 p. 343

Skill Skill refers to an action or a task that is carried out voluntary – with a clear goal or intentions The term skill refers to the level of proficiency on a specific task or limited group of tasks (Fleishman, 1966, p. 148) Action capacities (Csikszentmihalyi, 2008) Quantitative changes – new skills Qualitative changes - being better at specific skill

Ability Ability refers to a more general trait of the individual which has been inferred from certain response consistencies (e.g. correlations) on certain kinds of tasks (Fleishman, 1966, p.147/148) Schmidt (1991) argue that abilities are underlying, inherent, relative stable properties, while skills are trainable One example – the visual system (Stein & Walsh, 1997) – developmental disorder

Sjakk – Magnus Carlsen

Probabilistic Epigenesis Maturation Growth, Experience Learning

Edelman

Sebastian Seung `I am my connectome` Guys` brain are like waffles – they keep their lives compartmentalized in boxes Girls` brains are like spaghetti – everything in their life is connected to everything else

Edelmans theory Edelmans theory on ‘neural Darwinism’ argues that the process of learning can be explained as a process of selection that takes place inside the neural system. The theory emphasizes how stimuli and practice increase connections within specific areas of the brain Practice of a task strengthens the neural network that are used for that particular task

Task specificity

Task specificity

Begavelsen (Giftedness)

(Henderson & Sugden, 1992; Haga et al. 2008) Learningprocess Implications Generalisation Motivation Automatisation Acquiring and refining the skill Repetition Understanding the skill Trying and practising Copying (Henderson & Sugden, 1992; Haga et al. 2008)

Generality and Specificity Concentration, focus, interest How do we create that? Specificity: You develop what you train How do we learn/train in the best way?

Learning principles A review of intervention methods – general principles for teaching (Sigmundsson et al. 1998) (1) Intensive – daily sessions

Learning principles (2) The level of difficulty is set so that the child can manage the task, and the difficulty of the task is gradually increased as a results of the child success (Csikszentmihalyi, 2008)

Learning principles (3) Frequent positive feedback is given

Learning principles (4) Selfmonitoring of daily achievements is encouraged in the child

Hvordan skal vi måle læringen? SPØRSMÅL Hvordan skal vi måle læringen?

Reliabilitet - hvordan vurderer vi resultater? SPØRSMÅL Reliabilitet - hvordan vurderer vi resultater? Validitet – måler vi det som vi skal måle?

Tar vi vare på individuelle variasjoner SPØRSMÅL Tar vi vare på individuelle variasjoner i evner og ferdigheter?

Matematikk – Tore Oldervoll

Hva gjør vi hvis det er store avvik på standpunkt og eksamen? SPØRSMÅL Hva gjør vi hvis det er store avvik på standpunkt og eksamen?

Eksamen Standpunkt Thora Storm videregående skole 3,5 3,7 -0,2 Den norske skole - Gran Canaria (privat) 2,8 4,8 -2 Måløy vidaregåande skule 3 4,6 -1,6 Hemne videregående skole 2,9 4,3 -1,4 Holmestrand videregående skole 3,1 4,5 Thora Storm videregående skole 3,5 3,7 -0,2 Trondheim katedralskole 3,9 4,5 -0,6

Er det riktig å trekke elever ut SPØRSMÅL Er det riktig å trekke elever ut Er ikke mer rettferdig at alle tar samme prøvene Er det riktig at noen får muntlig og andre ikke

På Island er ingen nasjonale prøver i videregående skolen SPØRSMÅL På Island er ingen nasjonale prøver i videregående skolen Skaper det problem med validitet Elever tar eksamen i alle fag - Studentsprof

Er digitale verktøy bra for alle elever UTFORDRINGER Er digitale verktøy bra for alle elever -Hva med de som har visuelle prosesseringsproblem - Hva med de med dysleksi

Gir vi ungdom mulighet for å UTFORDRINGER Gir vi ungdom mulighet for å velge mer etter ønske

UTFORDRINGER TAR VI VARE PÅ DE SOM HAR STØRST POTENSIAL For eksempel de som er spesielt gode i realfag kommer ikke inn på medisin hvis de ikke er gode også i norsk, nynorsk, RLE, kroppsøving…. Vi snakker om at vi trenger flere som er gode i realfag men hva gjør vi

VI MÅ TENKE NYTT I FORHOLD TIL BÅDE UNGDOMSSKOLEN UTFORDRINGER VI MÅ TENKE NYTT I FORHOLD TIL BÅDE UNGDOMSSKOLEN OG VIDEREGÅENDE SKOLEN – GI MER VALG REDUSERE DE FAG SOM ALLE SKAL IGJENNOM

Konklusjon Utvikling er et dynamisk samspill (Gottlieb, 1998) Det er store individuelle forskjeller i evner og ferdigheter (Edelman, 1992) Hvordan kan vi sørge får at vi får målt elever på riktig måte i forhold til individuelle forskjeller Tar skolen vare på de flinke elevene? Tar skolen vare på de svakeste elevene? Alle elever har rett på utfordringer og støtte i læringsprosessen (Gronmo, 2012)

Konklusjon Bjørgen (2008) det er vanskelig å forutse fremtidens krav, men jeg tror at disse vil gå i retning av at elevene bli mer kreative og får utnyttet sine individuelle potensialer – hvordan måler vi det? Indøk elever: ønsket ikke å være tidligere ferdig med videregående skole. De ønsket mer påfyll i viktige fag dvs større, bredere knagger Sørge for bedre samsvar mellom standpunkt og eksamen Samme eksamen for elever innen de samme Reliabilitet Validitet Rettferdighet

Ein havmåsæ Ein havmåse var du, og at du skulde enda slik! Dei andre lettar i stormen, du stend att på eit skjer og skrik Olav H Hauge