Informasjons- virksomhet og mediekontakt Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Ditt verv – dine redskaper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norske Redningshunder
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Pressekontoret  En redaksjon bestående av 6 journalister  Skriver nyhetssaker og magasiner på oppdrag  Hjelper oppdragsgivere med å identifisere godt.
Intranett: Hvordan komme i gang
Enkel brukerhåndbok for NFUs redaktører Versjon 1, 3. februar 2013.
Media håndtering og kommunikasjon
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
Fysisk aktivitet og helse
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Korpset sett utenifra Hvordan tar vi oss ut, og hvordan ønsker vi å ta oss ut?
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Fysioterapeutens rolle i behandling av overvektig barn og ungdom
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Hvilken mulighet har vi til å påvirke markedet? Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005.
Muntlige presentasjoner
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Fysioterapi og mediepåvirkning
OM UHO og påvirkning av omgivelsene Temakurs om markedsføring for NFF, 9. juni 2005 Ingeborg Dybvig,informasjonssjef UHO.
FOND TIL ETTER- OG VIDEREUTDANNING AV FYSIOTERAPEUTER Treårsperioden
Informasjonsarbeid i NFF Introduksjon til EZ publish Ved informasjonsleder Harald Nyquist IT-ansvarlig Kaare Øystein Trædal og avdelingsleder Oslo, Henrietta.
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Møte med TV og kontaktpersoner i Østfold Eilin Ekeland Forbundsleder September 2005.
Målrettet mediearbeid - Hvordan selge dine saker til pressen
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Årsmøtet i avd. Nordland 2006 Hva skjer i NFF? Roar Høidal, sentralstyremedlem Bodø mars 2006.
Presentasjon av fagseksjonen Kurs Spesialistordningen Veiledning Annen faglig virksomhet.
NFF avdeling Oslo Aksjon: Beskytt fysioterapien i Oslo Informasjonsarbeid i NFF 17. april 2007 Rica Hotel Gardermoen.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Webredaksjonsmøte 17. juni Velkommen. Agenda 1. Velkommen 2. Imagemap 3. ECSS- status 4. Bruk av multimedia på nih.no 5. Søkeoptimalisering – sjekkliste.
Fysisk aktivitet Bra for helsa!.
Sett dagsorden! Fra snikksnakk til snakkis Lederskolering 13.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
Synlige i media.
Virksomhetsplan Avdeling Østfold. Hovedmål 1: Avdelingen stimulerer til faglig utvikling Vi arrangerer gode fagmøter uten særlig kostnad for.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Våren Hva bør dere vite om forhandlinger? Seminar for nye ledere og styremedlemmer i avdelinger.
SOSIALE MEDIA OG WEB Norges bryteforbund Inger Wold.
Seminar om styrearbeid « Erfaringer fra styrearbeid, ulikheter Sverige - Norge, kvinnekvotering i Norge » 1.
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Krise: fare & mulighet.
Nyhetsartikkel.
:39 Medlemsundersøkelse Norsk Fysioterapeutforbund 1 Svarlogg.
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Skatteetaten.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Innbyggerundersøkelsen 2014/15 Brukerdelen Plan- og bygningskontoret.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Fysioterapitjenesten Asker kommune Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne –
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
VERVETIPS. Verve nye medlemmer Fakta: Sosiale nettverk viktig, flest lar seg rekruttere gjennom bekjentskaper, ikke gjennom nære familie- og vennskapsbånd.
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Hvilke plattformer bruker dere?
Rekrutteringskampanjen 2015
Roede-kurs på arbeidsplassen
Tips for bruk av sosiale medier
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Utskrift av presentasjonen:

Informasjons- virksomhet og mediekontakt Ved informasjonsleder NFF, Harald Nyquist Ditt verv – dine redskaper

Kanaler ● ● e-post Ditt verv – dine redskaper

Informasjon i praksis - Ansvarlig for oppdatering nettsider – evt. be sekretariatet om hjelp - Sende e-post lokalt/per faggruppe - Tenke informasjon før, under og etter faglige og/eller politiske tiltak Ditt verv – dine redskaper

Men om hva? Politiske og eller faglige interessante tiltak er det første som må besluttes. (Årsplan) Når dette er avgjort, følger informasjon til medlemmene og i noen tilfeller mediekontakt. Ditt verv – dine redskaper

Noen eksempler Medlemstallutvikling Meningsmålinger blant medlemmene Lokal-/fagpolitikk hvor avdelingen er aktiv Påvirkningstiltak mot spesielle grupper Debattinnlegg Ditt verv – dine redskaper

Effektiv påvirkning Klare konklusjoner Gjenta budskapet Bruk bilder/fotografier

Medienes rolle We need not be theologians to see that we have shifted responsibility for making the world interesting from God to newspapermen – Daniel Boorstin, 1961

Medienes rolle If we assume that news and truth are two words for the same thing, we shall arrive nowhere – Walter Lippmann, 1922

Hva blir til nyheter? Aktuelt – akkurat nå Vesentlig for publikum Nær publikum ”all news is local” Sensasjon Konflikt Elitepersoner

Tittel Tekst NFF avd. Østfold 26. mai 2005

Tall

Tiltak

Finn feilen! – Fysioterapi er effektiv slanking Pressemelding: Mange av slankekurene som lanseres i media har kortvarig eller ingen effekt. Fysisk aktivitet og trening derimot har en langsiktig og helsefremmende virkning. Dette sier fysioterapeut Kari Straume Haugland i Norsk Fysioterapeutforbunds (NFF) faggruppe for kvinnehelse. Nylig var 80 norske fysioterapeuter samlet i Oslo for å konkludere hvilken rolle fysioterapeutene har i arbeidet mot den økende overvekten. – Mange studier viser at gjennomsnittsvekten i befolkningen stiger og antall overvektige øker. En av grunnene er at folk flest beveger seg mindre enn før. Vi kjører bil sitter ved PC og tilbringer masse tid foran TV'en. Dette vil fysioterapeutene gjøre noe med, sier Straume Haugland. Hun sier at utfordringen blant annet er å hjelpe de overvektige til å finne en balanse mellom plikten og lysten til å bevege seg. Samtidig må aktiviteten tilpasses livsfasene. Fysioterapeutene kan tilby individuell eller gruppetrening for overvektige. – Fysioterapeuten hjelper spesielt kvinnene med tilpasset trening før, under og etter svangerskapet. Det samme er tilfelle for overgangsalderen, sier Straume Haugland.

Dine muligheter Rapporter med konklusjoner Statistikker Målsettinger som nås Kåringer Korrespondanse Overraskende løsninger Aktuelle kommentarer

Garantert omtale – over tid Du gir begrunnete kommenterer til aktuelle helsepolitiske vedtak på din nettside Du sender slike kommentarer på e-post til dine kontakter (også presse) Du sender kommentarene som leserinnlegg

Gjør journalistens jobb Skriv en sak/notat med en god tittel Ikke somle – en nyhet må være fersk Skriv relativt kort Tilby foto eller fotomulighet

Seminar NFF avdeling Akershus - Sundvollen 24. september 2005

Publikum elsker fysioterapeuten Fysioterapeuter er best til å redusere sykefraværet Ni av ti som har fått behandling anbefaler fysioterapi 93 prosent er fornøyd med fysioterapeutens serviceinnstilling 86 prosent ble bedre eller plagen forsvant etter behandling hos fysioterapeut (MMI 2004)

Komme i gang.. Du er en ressursperson – finn ut hvor Diskuter med kollegaer, finn støtte og motivasjon Sett realistiske mål Ta en titt på