Dialogseminar Åre 15. – 16.02.06 – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Prosjekt Barnefattigdom
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Serviceutvikling i endringens tid Servicekontorene etter NAV – hva nå ? Servicekonferansen 2008 – samarbeid og utvikling.
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Etablering og videre utvikling av arbeids- og velferdsetaten
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
Inntektssikring- økonomisk sosialhjelp Råd/veiledning -psykososiale støttesamtaler Tiltaksarbeid, herunder kvalifiseringsprogram Midlertidig husvære.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse Seniorrådgiver Hildegunn M. Førsund, Arbeids- og velferdsdirektoratet Attføringsmessa januar 2008.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Departementsråd Ellen Seip
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal NAV Verdal Arbeid & Velferd
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
NAV, Side 1 Nasjonal strategi for arbeid og psykisk helse  2007 – 2012  Bygger på erfaringer fra Vilje Viser Vei satsingen i NAV og opptrappingsplanen.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
Dag Ove Rognmo For tiden NDU. Min plass Arbeidet i NAV - interim i ca 1/2 år Prosjekt Kompetanse og kultur Arbeidsoppgavene var: utvikle forslag til.
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
1 FAGFORBUNDET Kompetanseutvikling for ansatte på NAV kontor.
Hva er IA-avtalen? Denne presentasjonen er oppdatert pr desember 2014.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Nettverksmøte den
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Vår største utfordring er arbeidskraft

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Flere på stønad

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Utfordringene er store Om lag ¼ av befolkningen i yrkesaktiv alder er midlertidig eller varig ute av arbeid Arbeidsledigheten er tre ganger så høy blant innvandrere som i befolkningen som helhet Om lag personer i Norge lever i varig fattigdom

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Målet med reformen Flere i arbeid og aktivitet og færre på stønad Enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov En helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Noen rammebetingelser Aetat og trygd legges ned og det opprettes en ny statsetat med alle tjenester fra disse etatene. Ingen endring i ansvarsforhold mellom stat og kommune Kommunal sosialtjeneste samordnes med den nye statlige etaten i et avtalt partnerskap mellom den enkelte kommune og staten. De lokale avtalene vil bygge på lovens formuleringer. Én dør til NAV-kontoret i alle kommuner.

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Overordnet målbilde Utfordringer vi har Vi må få tilDet nye Flere i arbeid og aktivitet Ett kontor Flere beslutninger tas nærmere brukeren Tydelig arbeidslinje i front Målretta løp fra passivitet til aktivitet Tid til mer og bedre oppfølging Individuell tilpasset oppfølging Samordnede og samtidige tjenester Velferdskontrakt – det skal lønne seg å være aktiv Klart skille mellom ”produksjon” og arbeidsrettede prosesser Økt bruk av selvbetjeningsløsninger Enkle henvendelser håndteres enkelt Høy brukertilfredshet Reell brukermedvirkning For mange på stønad Tre kontor ”Kasteballer og innelåsning” Blanding av arbeidsrettede prosesser og rene produksjonsoppgaver Lite effektiv utnyttelse av ressurser og kompetanse på tvers Flere datasystemer For lav brukertilfredshet For lite brukermedvirkning Samordning av tjenestetilbud Felles ledelse Endring i arbeidsoppgaver og roller Felles arbeidsmetoder som understøttes av IKT Felles kompetanse og kulturutvikling Ny kanalstrategi Tilpasning av lokaler

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Ekspedisjon - kanalisering Veiledning egenaktivitet Behovsavklaring og veiledning Drop inn aktiviteter Infomøter Funksjoner i NAV førstelinje Korttidsoppfølging Individuell oppfølging Kartlegging Koordinering Kontaktperson Veiledning Spesialfunksjoner Beredskap for akutte henvendelser Produksjonsoppgaver Overordnet målbilde Formidling av arbeid

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Tilrettelegging og oppfølging i forhold til arbeid/jobbsøking, arbeidsmarkedstiltak, graderte sykepenger, bedr.int. attføring mm Avklare økonomisk grunnlag -Løpende inntektssikring og utgiftsdekning Økonomisk og sosial trygghet Hovedoppgaver for NAV kontor NAV Tydelig Tilstede Løsningsdyktig Deltakelse Avklaring av arbeids- og funksjonsevne Fokus på de med størst behov Råd og veiledning, individuell oppfølging, tilpasning og tilrettelegging mm Behov for bistand til arbeid Behov for ikke arbeids- relaterte tjenester Brukermedvirkning Myndiggjøring Ansvarliggjøring Relevant kompetanse Støtte Inspirere Overordnet målbilde Vi gir mennesker muligheter Arbeid

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Miljørettet oppfølging Arbeidsforberedende aktiviteter Arbeidsmarkedstiltak Kompetansehevende tiltak Tilrettelegging av arbeidsplass Oppfølging av sykmeldte Individuell oppfølging Avklaring, individuell veiledning, målrettet prosess Planlagt sammen med bruker og ev. arbeidsgiver Fokus på de med størst behov Kompetanse tilpasset brukers behov Støtte, motivasjon, inspirasjon Rehabilitering - behandling Spesial- kompetanse ved behov Arbeidsretta egenaktivitet Overordnet målbilde Arbeid Deltakelse HandlingsplanIndividuell plan Klare seg selv

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Politikkutvikling Lover/Regler Kunnskapsbasert utvikling Forskning Statlige spesialist tjenester Arbeidsgivere Redusere fravær – flere i arbeid lengre God tilgang på arbeidskraft Bidrar til verdiskapning hos arbeidsgiver NAV Sentrale aktører for god måloppnåelse Tiltaksarrangører Leverandører av helse- og rehabiliteringstjenester Kunnskap om arb.marked og HMS-arbeidet Understøtte og følge opp Formidle arbeidskraft Overordnet målbilde Rus, psykiatri, Finn, barnevern, bolig, øk. rådgivning, tiltak, rehabilitering Partnerskap Arbeid i fokus

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg NAV-reformen alene er ikke løsningen på alt NAV reformen gir mulighet for bedre utnyttelse av dagens ordninger og tilbud St.m. om arbeid, velferd og inkludering –+ egne handlingsplaner om fattigdom og integrering av innvandrere –Arbeidsgrupper (inkluderer direktoratene) fram mot april Inntektssikring Virkemidlene Velferdskontrakter (+ arbeidssøkerstønad) Vi skal ha kompetente medarbeidere som har rom til å finne løsninger i samarbeid med brukeren

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Gode erfaringer fra samarbeid Tiltaksplan mot fattigdom –Øremerkede penger til arbeidsmarkedstiltak for langtidsmottaker av sosialhjelp –Positive resultater for brukerne Flere kom i aktivitet og arbeid Noen fikk avklart rett til uførepensjon –Bedre samhandling mellom Aetat og sosialkontor Samordningsforsøkene –Bedre brukertilfredshet hos flerbrukere –Bedre samhandling mellom offentlige instanser –Synliggjorde brukergrupper med sammensatte behov Vi skal bli bedre til å utnytte hverandres sterke sider

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Kompetanseløftet Kulturutfordringen –forstå hverandres måter å tenke på, opptre på, forholde oss til brukere på osv Nye roller –Mer kompetanse i front Bredde - dybde –Økt kvantitet og kvalitet i oppfølging –Arbeidsrettede prosesser som understøttes av IKT –Effektive ”produksjonsenheter”/forvaltning –Fokus på arbeid og aktivitet Trygghet - mot - entusiasme –Alle –Opplæring, trening, drilling, opplæring, trening, drilling ”Lav investering liten avkastning – høy investering høy avkastning”

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Framdriftsplan 1.juli: Nytt direktorat og fylkesledd etablert Midlertidig organisering 2.okt.:Pilotering starter Høst 2006:Struktur og organisering og i det enkelte fylke Primo 2007: Etableringsprosessen lokalt (med IKT-løsning) starter Ultimo 2009:Etablering i alle landets kommuner gjennomført

Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Blir det en ny arbeids- og velferdsforvaltning eller ”keiserens nye klær?” Ny organisering Nye arbeidsmetoder Gjennomgang av virkemidlene Nok? Ca ansatte inn i ”nytt trav”! Mye hardt arbeid Kraftige grep Ny arbeids- og velferdsforvaltning