Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
Fra ord til liv August 2012.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Hvordan intervjue en forsker?
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Media håndtering og kommunikasjon
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Alkohol | fotball.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Godt verktøy er halve jobben
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
GROW modellen.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Hva er vitsen med å gifte seg?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Muntlige presentasjoner
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Ungdom i klubb ”neste generasjon”. Ungdom i klubbene  Vil vi ha ungdom i klubben vår?  Hvorfor er det så få ungdom i klubben?  Hvordan ser de unge.
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 en tillitssak Rapportering av hendelser Roger Holm.
Avdeling for sosionomutdanning
12 Reflekterende lesing.
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Krise: fare & mulighet.
Copyright © 2010 TotalConsult Diagnose: Omdømmeschizofreni. Finnes det kur?
Medlemsutvikling PETS 2011
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Plan for HMS- kultur undersøkelse. Undersøkelsen Gjennomføre en muntlig undersøkelse på noen utvalgte ansattes syn og holdninger til HMS. Gjennomføre.
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Flytryggingsseminar ’11 Kan vi unngå ulykker? Menneskelige faktorer Holdninger Holdninger Vi må tørre å bry oss Vi må tørre å bry oss Opplæringen Opplæringen.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Vi ønsker vel å svare nei når vi får dette spørsmålet! Er det risikabelt å fly?
Nord-Trøndelag fylkeskommune Hvordan takle media bedre? Informasjonssjef Roger Rein.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Ulvejakt og media.
Utskrift av presentasjonen:

Informasjon og mediekontakt Bardufoss Flyklubb 2004

Informasjon Informasjon fra BFK skal være troverdig - Ingen ”pyntede” historier for å dekke over - Ingen snarveier for å lede oppmerksomheten andre veier - Skal være forankra i klubbens ønskede budskap

Informasjon Gi et bilde av aktiviteten i klubben Utenforstående skal kunne få vite hva flyklubben står for, hva vi driver med, hvilke aktiviteter vi har. For eksempel gjennom å invitere media til arrangementer og andre aktiviteter.

Informasjon Ha rekrutterende effekt Gjennom informasjon til allmennheten rekruttere flere medlemmer. Mange er flyinteressert, men vet knapt nok at det er mulig å melde seg inn i BFK og lære seg å fly. Rekrutteringsfremmende informasjonstiltak bør rettes bevisst mot ønsket målgruppe. Hvem er det vi ønsker å rekruttere? (ungdom, kvinner, menn som har hat flydilla i 30 år osv)

Informasjon Fremme luftsport som trygt, sikkert og familievennlig Avmystifisere flyging som hasardiøs ferdsel i lufta. Trekke fram familieaktiviteter, familieturer Øke forståelsen av sikkerhetstiltak, prosedyrer osv

Informasjon Virke samlende og inspirerende Intern informasjon binder klubben sammen. Inspirerer til mer flyging, dugnader. Unngå at ”noen” pusler med sitt, gjør alt og får andre til ikke å føle seg inkludert.

Informasjon Framheve det samfunnsnyttige aspekt Profilere Flytjenesten og de tjenester klubbens flygere kan utføre. Målretta mot brukere. Sauleiting – oppsyn – jervetelling -

Mediekontakt Ved ulykker og hendelser Forvent alltid stor medieinteresse Dersom situasjonen tillater det: Vær åpen, høflig og svar på spørsmål så langt mulig. Foregrip ikke årsaksforhold. Media vil ofte ha en ”hvordan-opplevde-du-uhellet”-sak. Det kan bare du svare på – men det er lov å si nei, på en høflig og bestemt måte. Media forsøker bare å gjøre en jobb. Passer det ikke – be media vente litt. I på vente av en god sak gjør de det – hvis deadline tillater.

Mediekontakt Når journalisten ringer… …jeg har hørt at et av flyene til klubben drev hasardiøs flyging under Målselvbrua. Hva er din kommentar? …. Stemmer det at flygeren som førte Cuben over Senja i går er politi? Her står fellene i kø! Er det så sikkert at opplysningene journalisten sitter med er korrekte? Kommenterer du på sviktende grunnlag er tabben et faktum. Finn ut hvorfor noe stiller de aktuelle spørsmålene. Tenkt deg oppslaget dersom du bekrefter at Cub-piloten var politi, dersom journalisten sitter på en påstand om lavflyging over et gårdsbruk…..

Mediekontakt Når du svarer på henvendelsen Svar aldri på sparket. Be om tid til å sjekke, og avtal å ring tilbake. Forbered et svar og hold deg til det. (Eks. ”Dette er en sak vi nå vil undersøke for å komme til bunns i”) La deg ikke lede inn i en dersom-hvis-såfremt- ifall sak. Vær ærlig. Forsøk ikke å holde tilbake åpenbare og bekreftede fakta. Det kommer for en dag likevel. Ikke anta, gjett eller spekuler. Hold deg til fakta.

Mediekontakt ” Et småfly fra Bardufoss var nære ved å styrte i et boligområde i Bardu i går ettermiddag. Flyet fikk motorvansker på vei fra Narvik og måtte nødlande på et jorde.” ”Bardufoss flyklubb har innført flyforbud og satt samtlige medlemmer på skolebenken. Hensikten er å gjøre flygerne bedre på nødprosedyrer. Bakgrunnen er en gårdagens nødlanding på Setermoen. - Vi ønsker å hindre ulykker, sier leder Fred Eilers.” Hvilke av disse omtalene ønsker vi – og hvordan oppnår vi det?

Mediekontakt Ved å være aktiv ute med informasjon. Ved å være aktiv ute med informasjon. Komme eventuelle negative oppslag i forkjøpet. Vise at vi tar affære. Ha et klart budskap – f.eks ”Vil vil hindre ulykker!”

Mediekontakt Hvem uttaler seg? Om klubben, prosedyrer, rutiner. Om ulykker/uhell Det viktigste er at klubben har tenkt gjennom dette. Hver enkelt medlem skal ikke synse om hva klubben vil foreta seg i ulike saker. Dette har ingen ting å gjøre med mistro til den enkelte, men for å sikre at riktig informasjon kommer ut og at en ens strategi overfor media benyttes. I en stressa situasjon er det fort gjort å komme med utsagn man i ettertid angrer på.