Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Livsstilskolen for hele familien Små skritt -store forandringer
Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune «Ut av tåka 2010» Kristiansand.
Mobbing i barnehagen?.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Ski videregående skole En Folloskole for kunnskap, idrett, kunst og kultur Satsing mot bortvalg (SMB)
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Oppvekstkonferansen 2012 – Bufdir Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase.
VOKSENROLLEN i UTELEIKEN
TARKUS OG MEG I TRAFIKKEN
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Case 1 Hvordan skal vi bruke IKT i barnehagen.
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Barnets fjortende leveår Trinn 15. Tema for trinnet Arbeidsvaner etablert? Foreldre er teite!.. Eller? Trenger KODAungdom hverandre? Når barnet ditt får.
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
HelART i Ulåsen barnehage
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Bokollektivet Målgruppe:
Bakgrunn Inspirasjon etter hospitering Første gruppe i 2006
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Drop-In metoden i skolen
Foreldremøte 1. trinn Flatåsen skole
Missional menighet – missionale kristne Tiden – kallet - veien Hva kommer dette til uttrykk i vår kultur – her hos oss? Fotfeste kan svikte.. Vi kan.
BARNAS BARNEVERN 2020.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
SMIL – styrket mestring i livet
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
SVERRESBORG SKOLE Skoleåret 2014/2015 Litt om skolen Språkvalg Valgfag Ungdomsmiljøet Foreldrerollen.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Møteplassen – gruppetilbud for barn og foreldre
Invitasjon til Helt sjef!
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Blikk på barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier
Psykisk helse.
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
Vennskap for 1. og 2. klasse.
God praksis i trondheim kommune
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Invitasjon til Helt sjef!
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Oppstart i barnehagen.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Foreldremøte SFO høsten 2019
Velkommen til foreldremøte om
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeidspartnere RVTS Sør Familiekontoret i Kristiansand KUP Torunn Fladstad Familiekontoret i Kristiansand Anne Britt Høyland KUP Ingunn Lyngset Holme IMDi Region Sør Lene Biørn og Ingrid Sætre Grim Skole/skolehelsetjeneste Venke A. Bakke

Målsetting Gi jentene økt handlingsrom i det norske samfunnet og bygge gode relasjoner og nettverk Forebygge i forhold til tvangsekteskap og vold i nære relasjoner Kunnskap bygget nedenifra og opp Tverretatlig samarbeid

Jenter i alderen 13 - 16 år med minoritetsbakgrunn og deres familier Målgruppe Jenter i alderen 13 - 16 år med minoritetsbakgrunn og deres familier

Hvordan drives jentegruppa? Oppstart Kontakt med skole (helsesøster/sosiallærer) Informasjon til kontaktlærere Samling på skolen for aktuelle jenter Inntakssamtale med hver enkelt Hjemmebesøk ved behov

Hva gjør vi? Ukentlige treff Hentes på skolen/kjøres hjem etterpå Felles måltid Aktiviteter (inne og ute) Samtaler

Mødrefest Personlig invitasjon Presentasjon av gruppa og lederne Mat + prat Fokus på det vi har felles En fest som berørte

Helgetur Grundig og tilrettelagt info til foreldre Relasjoner til foreldrene Overnatting Sosial trening Læring Aktiviteter, kos og latter Kan vi ikke dra på tur igjen neste helg – vær så snill…

Om å bygge relasjoner Ingen oppskrift, men fokus på holdninger og verdier Relasjoner – tillit – dialog – undring og refleksjon Tilhørighet og mestring Trygge voksne, foreldrerolle Fritidsarena som både kan gi rom for terapi og læring

Samtaler i mange retninger Gutter, kjærester, ekteskap, tvangsekteskap, arrangert ekteskap, nasjonalitet, rasisme, å være utlending, utdanning og fremtid, hvordan få venner… Hvem bestemmer hva? Målsettingen for samtalene er ikke å komme frem til de ”riktige svarene”, men å skape rom for refleksjon og undring over egne holdninger.

Ringer i vannet Nye vennskap og trygge voksne Jenter som stråler Datteren min er i godt humør når hun kommer hjem fra jentegruppa. Hun har fått venner. Nye vennskap og trygge voksne Jenter som stråler Trygghet Våger å by mer på seg selv

Ayan

Det vanskelige livet Mange bekymringer og mye ensomhet Traumebevisst omsorg Trygghet Relasjoner Affektintegrering The basic skills of active listening have a central role, especially the reflective skills which promote the labelling of feelings (Bath 2008).

Vi forstår hverandre Det er gøy å henge sammen med dere! Jeg har ikke noen andre aktiviteter jeg går til. Jentegruppa er en plass man kan tørre å spørre! I jentegruppa er det jenter som har samme bakgrunn som meg. Å være ”utlending” – annerledes, like og forskjellige

”Familien” Vi er alle sammen som en familie. Jeg håper at jentegruppa fortsetter til neste, neste og neste år. Hele tiden! Jentegruppa er et frihetssted. Jeg synes vi har blitt som en familie. Familieliknende relasjoner – personlige, nære, følelsesmessige, prat, samvær, måltider…

Jentegruppa – om å bygge relasjoner A k t i v i t e t + M a t P r a t = J e n t e g r u p p a

Veien videre Relasjonsbygging gjennom aktivitet, samtale og samvær, og traumebevisst omsorg Jentegruppene fortsetter – og fortsetter (ungdomsskole, videregående, barneskole) Mødregruppe