Strategiarbeide - miljø Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Produksjon og forbruk av elektrisk kraft i Norge
Advertisements

Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Hvor godt følges regelverket opp i praksis? Erfaringer etter kontrollaksjoner Aksjonsleder Qno Lundkvist.
BRUK AV BILBENSIN(MOGAS) PÅ FLY!
Norsk seilflyging Hvem har ansvaret? 1.Departementet •Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet •Utgir BSL-er / forskrifter •Fører.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Fra farlig avfall til brensel. Slide Renor selskapspresentasjon Fra avfall til brensel  Farlig avfall og utviklingstrender  Gjenvinning og.
Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb
Biokull som jordforbedringsmiddel og klimatiltak
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Statusrapport strategiarbeide - miljø Fallskjermseksjonens ledermøte 13. februar 2010 Arne Mathisen.
LN-DFK Teknisk orientering
Miljø handlingsplan troverdig – målbar – enkel.
Bærekraftig utvikling
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Valg av dekketype Norsk Asfaltforening
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Miljø Klima Regional utvikling Sysselsetting
PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping. Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA.
Seilflykonferansen Seilflykonferansen Møte med sporten og verdsetting av medlemmer.
Hva gjør vi med drivstoffproblematikken? Hva har vi i dag av valg for våre motorer.
Kompensasjonsordninger for merverdiavgift Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Har vi tilstrekkelig kunnskap for en framtidig god marin ressursforvaltning? Reidar Toresen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Oslo, 13.
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Bærekraftig bioteknologi
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
OMRÅDE ”E” Ved Arne Pedersen Avholdt 1 møte for planlegging av Intercitymøter. Avholdt 1 møte for gjennomgang av ”Trivselen i Rotary” og klubbutvikling.
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
Grønn fordelsavtale Cort Adelers gate 30 Oslo. Med grønn fordelsavtale vil vi sammen med deg redusere energi- forbruket og miljøbelastningene, samtidig.
Prosjekt Laks og Næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud.
Bruk av klimapåstander i markedsføringen Bjørn Erik Thon.
Bærekraftig og framtidsretta matproduksjon Utfordringer og muligheter til samarbeid mellom Næringsorganisasjonene, Forvaltninga og Naturvernforbundet.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Maridalen – gang-sykkelveg
Telenor Miljøkalkulator
Strategi for en miljømessig bærekraftig havbruksnæring
Velkommen til garasjemøte Nye garasjerekker i Huseierlaget Yggdrasil
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
OU-prosess utdanningsavdelinga
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research IPCCs tredje hovedrapport – noen.
Politisk påvirkning.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Velkommen til klimatoppmøte!
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
Energi- og klimaplan i Rendalen kommune. Vedtatt i slutten av 2010 Mål: – Å redusere utslipp med i over 10 % i forhold til 1990 nivå – Dette betyr en.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Samfunnsviternes miljøpolitikk. Samfunnsviterne og Akademikernes klima- og miljøpolitikk Samfunnsviterne slutter seg til Akademikernes klima- og miljøpolitiske.
Seminar for ledere i norsk mikroflyging Norges Luftsportforbund Generalsekretær John Eirik Laupsa.
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Frogn kommune har i tre avgrensede områder som er definert som hensynsone friluftsliv: Seierstenmarka, Sørmarka (fra Røys og mot Hvitsten) og Fuglesangåsen.
Utskrift av presentasjonen:

Strategiarbeide - miljø Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen

Strategisk plan - miljø Mål Luftsport skal oppfattes som hensynsfull og miljøvennlig, og som en positiv bidragsyter i samfunnet.

Strategisk plan - Miljø Miljøstrategi Aktivt arbeide for å minimere miljøpåvirkning ved å: Planlegge og gjennomføre luftsportsaktivitetene med minst mulig negativ påvirkning på miljøet Dokumentere vår innvirkning på miljøet Kommunisere vår innvirkning på miljøet til omgivelsene Bevisstgjøre utøvere og klubbleder i miljøspørsmål Ta omgivelsene på alvor i miljøspørsmål

Ansvar og arbeidsform Luftsportstinget har vedtatt mål og strategi Ansvarsrekke:  Forbundsstyret  Generalsekretæren  Prosjektleder – Arne Mathisen Utpekte personer gjør jobben! Miljøkomiteen er rådgivere Konsulenter kan benyttes i begrenset omfang

Miljøkomiteen Sammensetning: –Kåre Liasjømotorfly –Svein Birkelandseilfly –Tor Bergmikrofly –Arne Kristian BoiesenHG/PG –Terje Martinsenmodellfly Fallskjerm og ballong mangler!

Prioriterte oppgaver Kvantifisere og dokumentere miljøpåvirkning for hver av aktivitetene. –Utslipp av bly –Utslipp av CO 2 –Støy –Annen innvirkning på miljøet Utrede alternativ drivstoff for fly

Utslipp av bly i naturen Avgas 100 LL inneholder bly Norske klubb/privatfly bruker ca 1mill liter 100LL per år = 500 kg bly! 1 times flyging med en Cessna 172 som bruker Avgas 100LL = 5,25 gr. bly. 1 times flyging med microlight / TMG som bruker Avgas 100LL = 2,70 gr. bly.

Utslipp av bly i naturen Tauing av seilfly til 600 m: –Cessna 172= 0,9 gram –Microlight / TMG = 0,6 gram Fly/motorer som bruker Mogas eller Jet-A1 fuel = null

Utslipp av CO 2 Utslipp av CO 2 er skadelig for klimaet! 1 times flyging med Cessna 172: –100LL = 0,081 tonn CO 2 –Mogas = 0,081 tonn CO 2 –Jet A1 = 0,039 tonn CO 2 Tauing av seilfly til 600 meter: –Cessna 172 (100 LL) = 0,014 tonn CO 2 –Microlight / TMG (100 LL) = 0,009 tonn CO 2

Utfordringer med 100LL Utslipp av giftig bly i naturen! Utslipp av CO 2 – påvirker klima! Redusert tilgjengelighet! Økende pris! Noen fly/motorer kan kun benytte 100LL !

Alternativ fuel til flyene? Avgas uten blytilsetning Mogas (bilbensin) Jet A1 Biologisk drivstoff ?

Alternativ fuel til flyene Avgas uten blytilsetning (Hjelmco) –Transport og tankanlegg? –CO 2 Mogas (bilbensin) –Tilgang og tankanlegg? –STC –Tilsetning av alkohol –CO 2 –Refusjon av veiavgift

Alternativ fuel til flyene Jet A1 –Ikke noe bly-utslipp! –Redusert Co 2 utslipp –God tilgjengelighet –Dieselmotorer (bytte / nye fly) –Driftssikkerhet?

Biologisk drivstoff? Ingen bly eller CO 2 forurensing Under utvikling Produksjonsprosessen må være miljøvennlig! Må godkjennes til bruk i flymotorer Distribusjon / tilgjengelighet ? Pris ?

Alternativt drivstoff Det må utvikles en plan for hvordan løse ”Avgas 100 LL – problematikken” - i samråd med bensinselskaper, motorprodusenter, miljøorganisasjoner og andre involverte. –Overgangsløsning –Langsiktig løsning Klubbene må være problemet bevist ved valg av nye fly / motorer!

FAI miljøkommisjonsmøte FAI Environmental Commission møte avholdes i Frankfurt 6. februar. Commisjonen ble enig om at FAI må ta tak i problematikken rundt fuel etter forslag fra Norge.

Andre miljøutfordringer Støy ! Andre: –Bruk av dyrket mark –Motorferdsel i utmark og vassdrag –Hensyn til truede dyrearter og fugler –Hensyn til flora –Spesialavfall

Søke samarbeid med andre Miljøorganisasjonen ZERO har som misjon å bidra til å begrense klimaendringene gjennom å vise fram og få gjennomslag for utslippfrie energiløsninger. Avholdt møte med Zero 10. februar. NIF har inngått en avtale med konsulentselskapet ÅF om rådgivning og bistand på veien mot mer miljøvennlige og bærekraftige løsninger. ÅF har også fått rollen som ”Green Advisors” for olympiske komiteer i flere land. NIF kan avtale møte for oss. Norges Motorsportforbund har kommet langt i sitt miljøarbeide. Vi vil avholde møte med dem for både å få overført erfaringer og se om det er noe vi kan samarbeide om.

Informasjon - opplæring Kunnskap om miljø og miljøpåvirkning må inn i utdanningsprogrammet! Undervisningsmateriell må utvikles. Informasjonsmateriell må utvikles. Bruk av Internett og medlemsblader. Seminarer og samlinger