Ungdomsalder, … og litt Eriksons teori Sentrale begreper - sosialisering mot rus- kriminalitet- subgrupper Krise og utvikling hos Erikson
Oversikt 24.04.01(1.del) Sentrale begreper i pensum: identitet -konformitet sosialisering mot rus, mot kriminalitet subgrupper fremmedfølelse -kulturell fristilling psykiske problemer
Sentrale begreper Identitet / konformitet Sosialisering og rusmidler forvirring ; krise og mulighet for vekst? lite homogent samfunn Sosialisering og rusmidler Pedersen:”Bittersøtt”; ”Full for første gang” Stadier i ungsdoms bruk av rusmidler Doping utenfor treningsstudioene - nye miljøer vil bli ”stor og sterk”
Kriminalitet Ungdomskriminalitet: Nyanser i grått? Debatt med Nils Christie ved Institutt for kriminologi ”På leting etter det allminnelig” Sentrale problemstillinger: Hvem er de unge kriminelle? -vi ser på sentrale momenter i debatten
Subgrupper Thormod Øia: spennende forskning på norske ungdomskulturer: radikal motkultur tradisjonalister høyrepopulister Aftenposten 20/10: ”Bølerbanden” høyreekstreme
Sentrale begreper: fremmedfølelse- kulturell fristil... Frigjøring fra foreldre- desatelittering Jevnaldringsgruppens betydning Frønes påpeking av kommunikasjon ”Ungdom sladrer ikke” af.posten 12.10. ”Ungdom og mental helse” intervju med 50 ungdommer fra Oslo og Hamar i høst flyt- målrettethet ? Om å søke hjelp -selvmord
Erik Homburger Erikson 1902-1994 Teori om personlighetsutviklingen fokus på tidlige perioder Kriser og vekst?
E. H. Erikson: Biografi Født i Køge- Danmark Far døde -mor gift på nytt med jødisk barnelege, Dr. Homburger Flyttet til Tyskland, skolegang der Fullførte aldri gymnaset, -”bohemliv” kontakt med Anna Freud Avgangsbevis fra Psyk inst i Wien, trass i manglende utdannelse.
E.H.Erikson: Biografi Gift med Joan Erikson /medarbeider senere Til USA da nazistene kom til makta Prøvde å ta Ph.D. I psykologi i Bosten / ”gikk skjeis”….men Ansatt på Harvard University / lek Yale / bl.a. Siuox indianerne, barn i ulike kulturer Berkely, Yuruk indianerne
E.H.Erikson: Grunnelementer i teorien Freud som utgangspunkt Ego teori- hvor vekten er forskjøvet fra Id hos Freud Ny vekt på samspill og tilpasning Kriseteori: mulighet til vekst og stagnasjon 8 stadier fra spebarnsår til alderdom Lek: sentralt element for sunn utvikling tidlig
Identitetsutviklingen Identitetsutviklingen preges 3 prosesser: organismen som vokser og endres menneskets psyke (ego) samfunnet (omgivelsene) påvirker påvirkning fra 3 kanter er årsak til krisene
LEK Leken er et middel til barns bearbeiding av kriser Formål: beherske virkeligheten kompensere for angst tjene som terapi forberedelse til voksenlivet
Stadiene: generelle trekk Mennesket utvikles hele livet Sentrale ”mønstre” lyst / ulyst atferd krise styrke (karaktertrekk) ut fra krisens løsning ritualer (oppdragelsesstil)
1.stadiet: Spebarnsperioden Mønsteret: tilfredsstillelse ved mat og stell (lyst /ulyst) samspillet med ”mor” (atferd) tillit kontra mistillit (krisen) grunninnstilling av håp og forventning (stryrke) vart og kjærlig samspill på vei mot ”en egen person ( ritualene) Negativt: antipatier, trekke seg tilbake,angst
2.stadiet: Småbarnsperioden Mønstre: krav om selvkontroll (fra barnet) krav om kontroll ( fra foreldre) ”jeg vil IKKE” --”gjøre selv” (atferd) selvtillit kontra skam og tvil (krisen) Utvikler ”jeg” (styrken) skille mellom mitt og ditt, rett og galt (ritualene)
3.stadiet: Barndom, lek og roller Mønstre: kjønnsopptatthet /kjønnsosialisering (atferd) initiativ kontra skyldfølese ( krisen) barnet finner sin egen rolle, som eget individ med styring av atferd innen det akseptable (styrken) rollelek ( ritualer)
4.stadie: Skolealder Mønstre: rolig utviklingsperiode realisme …anerkjennelse ved å gjøre ting dyktighet eller underlegenhet (krisen) regelleker / barnas egen kultur (ritualer) Feilutvikling: fremmedfølelsen ”gror”, taper, negativ identitet
5.stadiet: Ungdomsperioden Mønstre: prøving av identiteten / usikkerhet identitetsforvirring (krisen) kameratenes /gruppens betydning (ritualer) fast identitet /harmoni (styrken) kriminell løpebane, punker rolle…kanskje er en negativ identitet bedre enn ingen...
6.stadium: Tidlig voksenalder Finne en partner /mestre arbeidslivet intimitet og fortrolighet kontra isolasjon nye grupper få utvikle egen livsstil kan bli elitedyrkelse, klikkdanning, snobberi ensomhet, fremmedfølelse, tilbaketrekking fra andre (feilutviklingen)
7.stadium: voksen-alder Arbeid og familie omsorg for neste generasjon kontra selvopptatthet Autoritet i stedet for gjensidig utvikling Feilutviklingen: fra det ene seksuelle til det andre, uten noe dypere relasjon
8.stadium: Alderdom Integritet kontra fortvilelse.. Klokskap negativt samspillsmønster blant eldre (filmklipp)
Pedagogiske overveielser Lek mulighet til gjennomarbeide konflikter dermed mulighet til vekst Samspill den voksne sentral for barnet Vekstpedagogikk involvering Dialogpedagogikk