Ungdomsalder, … og litt Eriksons teori

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Foreldrenes betydning
«Te ka slags nøtte?» 10. oktober 2012 Anders Bakken, NOVA
Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL
Björk Thorarinsdóttir
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hønefoss politistasjon
Ungdomstid og endring Skole, familie og fritid
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Omstilling uten nedbemanning
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Gunnar Breivik Norges idrettshøgskole
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mestring og forebygging av depresjon
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Sosiologi i barnehagen
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Aktivitet på Mestringssenteret
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Introduksjonssenteret
Teambygging og fasilitering
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
Pedagogisk relasjonskompetanse
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Barns læring, voksnes ansvar!
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Mestring og forebygging av depresjon
Mestring og forebygging av depresjon
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Psykodynamisk perspektiv
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Lek og Læring i barnehagen
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Om identitet og sosialisering
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Det får da være grenser! Voksenrollen i 2009? Mattias Øhra 2009
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Kapittel 1 Læring og undervisning i sosialkunnskap.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Å møte barn i krise og sorg Katastrofer og Kriser Sorg Sorgbearbeiding og egenutvikling Først litt om begrepsforståelsen.
Behov og utviklingsfaser
Lekens egenverdi.
Marthe Tverbakk Tjærandsen
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Ettervern og overgang i 2012 – dilemmaer og utfordringer
Ungdomsalder, … og litt Eriksons teori
Hvordan møte mennesker i krise?
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomsalder, … og litt Eriksons teori Sentrale begreper - sosialisering mot rus- kriminalitet- subgrupper Krise og utvikling hos Erikson

Oversikt 24.04.01(1.del) Sentrale begreper i pensum: identitet -konformitet sosialisering mot rus, mot kriminalitet subgrupper fremmedfølelse -kulturell fristilling psykiske problemer

Sentrale begreper Identitet / konformitet Sosialisering og rusmidler forvirring ; krise og mulighet for vekst? lite homogent samfunn Sosialisering og rusmidler Pedersen:”Bittersøtt”; ”Full for første gang” Stadier i ungsdoms bruk av rusmidler Doping utenfor treningsstudioene - nye miljøer vil bli ”stor og sterk”

Kriminalitet Ungdomskriminalitet: Nyanser i grått? Debatt med Nils Christie ved Institutt for kriminologi ”På leting etter det allminnelig” Sentrale problemstillinger: Hvem er de unge kriminelle? -vi ser på sentrale momenter i debatten

Subgrupper Thormod Øia: spennende forskning på norske ungdomskulturer: radikal motkultur tradisjonalister høyrepopulister Aftenposten 20/10: ”Bølerbanden” høyreekstreme

Sentrale begreper: fremmedfølelse- kulturell fristil... Frigjøring fra foreldre- desatelittering Jevnaldringsgruppens betydning Frønes påpeking av kommunikasjon ”Ungdom sladrer ikke” af.posten 12.10. ”Ungdom og mental helse” intervju med 50 ungdommer fra Oslo og Hamar i høst flyt- målrettethet ? Om å søke hjelp -selvmord

Erik Homburger Erikson 1902-1994 Teori om personlighetsutviklingen fokus på tidlige perioder Kriser og vekst?

E. H. Erikson: Biografi Født i Køge- Danmark Far døde -mor gift på nytt med jødisk barnelege, Dr. Homburger Flyttet til Tyskland, skolegang der Fullførte aldri gymnaset, -”bohemliv” kontakt med Anna Freud Avgangsbevis fra Psyk inst i Wien, trass i manglende utdannelse.

E.H.Erikson: Biografi Gift med Joan Erikson /medarbeider senere Til USA da nazistene kom til makta Prøvde å ta Ph.D. I psykologi i Bosten / ”gikk skjeis”….men Ansatt på Harvard University / lek Yale / bl.a. Siuox indianerne, barn i ulike kulturer Berkely, Yuruk indianerne

E.H.Erikson: Grunnelementer i teorien Freud som utgangspunkt Ego teori- hvor vekten er forskjøvet fra Id hos Freud Ny vekt på samspill og tilpasning Kriseteori: mulighet til vekst og stagnasjon 8 stadier fra spebarnsår til alderdom Lek: sentralt element for sunn utvikling tidlig

Identitetsutviklingen Identitetsutviklingen preges 3 prosesser: organismen som vokser og endres menneskets psyke (ego) samfunnet (omgivelsene) påvirker påvirkning fra 3 kanter er årsak til krisene

LEK Leken er et middel til barns bearbeiding av kriser Formål: beherske virkeligheten kompensere for angst tjene som terapi forberedelse til voksenlivet

Stadiene: generelle trekk Mennesket utvikles hele livet Sentrale ”mønstre” lyst / ulyst atferd krise styrke (karaktertrekk) ut fra krisens løsning ritualer (oppdragelsesstil)

1.stadiet: Spebarnsperioden Mønsteret: tilfredsstillelse ved mat og stell (lyst /ulyst) samspillet med ”mor” (atferd) tillit kontra mistillit (krisen) grunninnstilling av håp og forventning (stryrke) vart og kjærlig samspill på vei mot ”en egen person ( ritualene) Negativt: antipatier, trekke seg tilbake,angst

2.stadiet: Småbarnsperioden Mønstre: krav om selvkontroll (fra barnet) krav om kontroll ( fra foreldre) ”jeg vil IKKE” --”gjøre selv” (atferd) selvtillit kontra skam og tvil (krisen) Utvikler ”jeg” (styrken) skille mellom mitt og ditt, rett og galt (ritualene)

3.stadiet: Barndom, lek og roller Mønstre: kjønnsopptatthet /kjønnsosialisering (atferd) initiativ kontra skyldfølese ( krisen) barnet finner sin egen rolle, som eget individ med styring av atferd innen det akseptable (styrken) rollelek ( ritualer)

4.stadie: Skolealder Mønstre: rolig utviklingsperiode realisme …anerkjennelse ved å gjøre ting dyktighet eller underlegenhet (krisen) regelleker / barnas egen kultur (ritualer) Feilutvikling: fremmedfølelsen ”gror”, taper, negativ identitet

5.stadiet: Ungdomsperioden Mønstre: prøving av identiteten / usikkerhet identitetsforvirring (krisen) kameratenes /gruppens betydning (ritualer) fast identitet /harmoni (styrken) kriminell løpebane, punker rolle…kanskje er en negativ identitet bedre enn ingen...

6.stadium: Tidlig voksenalder Finne en partner /mestre arbeidslivet intimitet og fortrolighet kontra isolasjon nye grupper få utvikle egen livsstil kan bli elitedyrkelse, klikkdanning, snobberi ensomhet, fremmedfølelse, tilbaketrekking fra andre (feilutviklingen)

7.stadium: voksen-alder Arbeid og familie omsorg for neste generasjon kontra selvopptatthet Autoritet i stedet for gjensidig utvikling Feilutviklingen: fra det ene seksuelle til det andre, uten noe dypere relasjon

8.stadium: Alderdom Integritet kontra fortvilelse.. Klokskap negativt samspillsmønster blant eldre (filmklipp)

Pedagogiske overveielser Lek mulighet til gjennomarbeide konflikter dermed mulighet til vekst Samspill den voksne sentral for barnet Vekstpedagogikk involvering Dialogpedagogikk