Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Rutiner for kvalitetssikring av lokalgitt eksamen Foto: Crestock.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Grete Sevje Muntlig eksamen i fremmedspråk 1. Muntlig eksamen  Hva er muntlig kompetanse?  Hvilke kompetansemål kan knyttes opp mot muntlig?  Hvordan.
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i LK06
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Vurderingskriterier og oppgaver
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Læreplanen Historie Vg2.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
©Byrådsavdeling for oppvekst
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Samfunnsfag.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010

Del 1: LYTTING Lytting med 2 gjennomlyttinger og svar på norsk Tidsbruk: Lyttingen i separat rom. (Selve lyttingen har alltid ligget utenfor tidsrammen for den muntlige prøven). Lyttestoff: Primært sentralt utarbeidet lyttestoff. Subsidiært materiale som fremskaffes lokalt og fortrinnsvis hentes fra autentiske kilder Vekting: Antydningsvis 20 % av karakteren (lytting måles i tillegg i den faglige samtalen og i spontansamtalen 2ILS-UiO-2010

Del 2: PRESENTASJON Eleven presenterer et tema som er hentet fra arbeidsområdene som fremkommer i fagrapporten (som igjen bygger på læreplanens kompetansemål) Forslag til tidsbruk: 5 min Tema o ppgis/trekkes (egenvalgt presentasjonsform og evt. problemstilling). I tillegg til det rent språklige ved presentasjonen prøves her kompetansemålene innen hovedområdet Språk, kultur og samfunn (Utformingen av ppt’er/stikkord etc. skal ikke vurderes for seg, bare sees på som en støtte for elev og mottakere i presentasjonen av stoffet) Vekting ca 30 % 3ILS-UiO-2010

Del 3 SPONTAN INTERAKSJON (samhandling) (”SPINT”) a) faglig samtale Samtale om temaet i presentasjonen. Samtalen initieres av eksaminator (og sensor) og skal ha preg av en faglig samtale. Tidsbruk: ca. 5 minutter (om presentasjonen er kort, kan det være naturlig å bruke noe mer enn 5 minutter her) Samtalen: Avholdes for å få fram bredden og dybden i elevens individuelle kunnskaper om emnet og språklige kompetanse Vekting: 20 % sees sammen med b)spontansamtalen 4ILS-UiO-2010

Del 3 SPONTAN INTERAKSJON (samhandling) (”SPINT”) b) spontansamtale Spontan (ikke forberedt) samtale mellom eksaminator og elev i en form for rollespill e.l. Eksaminator bør være samtalepartner for best mulig å illudere en morsmålsbruker og kunne hjelpe eleven framover Tidsbruk: ca. 5-8 minutter ( i tillegg må det regnes et par minutter til å sette seg inn i kommunikasjons- situasjonen/ instruksen) Samtalen: Her prøves elevens kompetanse i spontan interaksjon (samhandling) i en ikke-forberedt situasjon og med ikke-forberedt tema med lærer som en tilnærmet ”innfødt” språkbruker Vekting:30 % Sees sammen med a) faglig samtale 5ILS-UiO-2010

Oppsummering Eksamen har tre deler som prøver de ulike muntlige ferdighetene representert i læreplanen for fremmedspråk LK06 (lytting, presentasjon, spontan interaksjon)( samhandling ) med følgende fordeling/vekting i forhold til vurderingen/karaktersettingen: Ren lytteforståelse: teller ca halvparten Presentasjon av et tema Samtale: Ca halvparten (den spontane samtalen teller mest) oppfølgingssamtalen til presentasjonen den spontane samtalen 6ILS-UiO-2010

Forslag til modell - fremmedspråk Muntlig eksamen LK06 1. Lytting 2. Presentasjon av et tema 3 Spontan interaksjon (samhandling) a) Om tema b) I en situasjon 7ILS-UiO-2010

8