Dysleksi Norge venn eller fiende Erfaringer fra Tip

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kristiansand folkebibliotek mars 2012 Hanne Dahll-Larssøn
895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Teknologi i klasserommet
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Tilbudsstrukturen på VG2 nivå
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
Mål: Samle bibliotekressursene i kommunen min Hvordan skal jeg få til det?
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Vurdering for læring UDF/AH 3. og 4.november 2010 Else Ravn
VIDEREGÅENDE SKOLE Du er elev i videregående opplæring i 3 eller 4 år, avhengig av om du velger et STUDIEFORBEREDENDE eller YRKESFAGLIG UTDANNINGSPROGRAM.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
UTV i Sandefjord Kommune
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Den autentiske læringsdialogen
Bedre resultater på ro og orden Bedre resultater i alle fag
Forarbeid til: ”Hvilket studieprogram skal jeg søke på?” Skoleåret
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Experiences with South HSF and Zambia Norsk bistand – skjult eller åpen agenda? Erfaringer med utdanningsbistand i Zambia Ane Bergersen.
NKIs erfaring med Læringspartnere
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
PROGRAMFAG TIL VALG NOEN SMAKEBITER...
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Borre ungdomsskole
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Et oppdrag som ikke går bort
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Presentasjon av familien til Johanne
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Hva er viktig for elevers læring?
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Velkommen til foreldremøte 2.trinn.  I år vil disse være involvert i klassen: - Kontaktlærere Jan-Hallvard, Anita og Solvor - Gymlærer: Kjartan Tanche-Larsen.
Av Helle Johannessen A1A. Mine mappeoppgaver: 1. Den gode lærer  Hva forventer jeg av meg selv som lærer? 2. Individuell oppgave om veiledning og didaktikk.
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
Tittel Undertittel som beskriver aktiviteten deres
OBSERVASJON av tolærertimer
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Velkommen elever! Lærerens navn.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Vil du bli språkhjelper?
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Lærerplan tanker på Tip ved Espen Schønfeldt seniorrådgiver dysleksi Norge Dysleksi Norge venn eller fiende Erfaringer fra Tip Hvordan kan lærerplaner bidra til godt læringsutbytte

Min bakgrunn Grunnskolen Spesialskoler i hele barn og ungdomskolen lærte å skrive navnet mitt i 8. klasse Arbeidserfaring Elektriker Jurist AF gruppen Dysleksi Norge PP tjenesten

Hvordan jobber jeg Tilpasset undervisning Høyskole universitet Lære lære bort: Tilpasset undervisning Høyskole universitet Lære Bli kjent med elever/lære Bli kjent pensum/lærerplaner Bli kjent med helse Norge Jobbe forlag/ høyskole

Tip prosjektet på Sogn Konsulent oppdrag: Et prosjekt i tre akter Redusere fraværet Øke læringsutbytte Øke trivsel elever og lærere Et prosjekt i tre akter Hva er utfordringene Hva skal en lære på Hvordan øke læringsutbytte

Et bluss av historien

En chucks til besvær

Når vurdering blir vanskelig

Hjelp, hva skal jeg lære bort? Bilmek Bokbinner Sølvsmed Låsmed Orgelbygger Automatiker Trekjærer Bøssmaker Gullsmed Faglabyrant Industrimek Plast mek Industri mont Hjulutrustning Matros Motormann Skogfag Bilskade Kjemi prossess Brønnopratør Tvalemontør Modellbygger Yrkessjåfør Industrisnekker Kranfører Vikler og trafo Reservedels arb Instrumentmaker Vaskeriopratør Industrisøm Ndt kontrolør Bøssemaker Trebåtbygger Cha

Tolkning og utviklingsmodell

Kompetanse modellen

Oversikt over tip fagene