Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/ Thomas Såheim, Arbeids- og inkluderingsdepartementet
Advertisements

Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
1 23. juni 2014 Styrer Norges Bank norsk næringsliv?
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
INVIVO a/s = levende, i utvikling
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
10Velstand og velferd.
Arbeidsliv og utdanning
NAV Elverum Thor Arne Olsen
Astri Marie Bakk, Attføringsleder Bjørg Setrom, tilrettelegger AB
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
REKRUTTERING AV NY MEDARBEIDERE I FYLKESKOMMUNEN
Karlsøy Kommune som samarbeidspartner.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Personlig planlegging
Konferanse om fagskoleutdanning
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
Integrerende metode i nær- ingslivet versus opprusting i en attføringsbedrift Paal Haavorsen og Rune Kvarme Bransjeforeningen Attføringsbedriftene
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Hva kan Vestfold selv gjøre for å vinne kampen om arbeidskraften? Sverre Høifødt Vestfold fylkeskommune.
Jenter i Bil og Elektro Et bedriftsutviklingsprosjekt 1.
Samhandling med andre organisasjoner Dag Sandvik Lederne 11. november 2010.
13-Jul-14Slide 1 Trondheim 5. oktober 2009 Bjørnar Skjevik.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Livet som fagskolestudent
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Næringskonferansen Vest Hva gjør Askøy for å tilrettelegge For rekruttering på kort og lang sikt? Ordfører Siv Høgtun.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Arbeidsmarkedet i Vestfold – Hvordan ser det ut?
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Attføringsbransjen i Vestfold er i endring
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Utfordringer i samspillet mellom høyere utdanning og arbeidsliv i et nasjonalt perspektiv Sigrun Vågeng, NHO 10. november 2008.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Prosjekt Aktiv ungdom 16-24
Samarbeid med NAV for elever med store funksjonsnedsettelser ved Steinkjer videregående skole.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Driftsstudium i Oslo? 9. mars Driftsstudium i Oslo? HiST utfordres stadig av sin eier, Kunnskapsdepartementet, på en mulig økning av antall studieplasser.
///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Store forskjeller i arbeidsledighet Arbeidsledigheten varierer mye mellom ulike land:
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Flyktninger – Hva kan tiltaksbedriftene bidra med? Johan Martin Leikvoll.
Kampen om kompetansen – rekruttering av arbeidskraft Karrieresentrenes rolle Karriereveiledning i skolen og tilbud til voksne Nina Tande Hansen og Gry.
Individuelle tilpasninger eller kollektive avtaler – står vi ved et veiskille? Advokat og direktør for arbeidsrett, Birgit Abrahamsen.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Foto: Carl Erik Eriksson Mangfoldsrådet og Brukerutvalget : Hvordan kan NAV-kontorene i Trondheim sikre at flere flyktninger kommer i jobb?
For gammel for arbeidslivet? Akkurat gammel nok til jobben
Mikroøkonomi og makroøkonomi
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Bedriftsundersøkelsen 2017
Are Solli og Kristian Ilner
Bedriftsundersøkelsen næringslivets egne forventninger
Seniorene en verdifull ressurs for samfunns- og arbeidslivet ! eller ?
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
Unemployment and Employment
Unemployment and Employment
Undervisningsetaten kroner.

Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Paradokser og utfordringer: Svakere brukergrupper og krav om raskere løp til en jobb – er det mulig?

Paradokser og utfordringer: Vi har et moderne arbeidsliv som etterspør kvalifiserte medarbeidere men Nav som ønsker minst mulig grad av utdanning og kursing i tiltakene? Hvordan få dette til å henge i hop!

Paradokser og utfordringer Har attføringsbedriftene den rette innstillingen i forhold til å lykkes gjennom å jobbe ute i det ordinære næringslivet? Økonomien styrer, er våre bedrifter omstillingsdyktige nok?

Paradokser og utfordringer Har vi metoder, verktøy og kompetanse som fungerer godt i det ordinære arbeidsmarkedet?

Paradokser og utfordringer Ønsker det ordinære næringslivet å samarbeide med oss, og vil de se på våre brukergrupper som en ressurs?

Paradokser og utfordringer Det norske arbeidslivet krever mer av de ansatte enn i mange andre land. Dette skyldes gjerne prisen på arbeidskraft og små marginer i et høykostland som Norge. Vil metoder importert fra bl.a. USA med høyere andel av manuelle stillinger (uten så store kvalifikasjonskrav) fungere i Norge?