Strategiske utfordringer for Høgskolen Hedmark Erik Mønness, Prorektor Høgskolen Hedmark Desember 2000. Styreseminar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Trondheim – NTNU – HiST – St.Olavs – SINTEF – SiT – studentene
Utdanning for fremtiden •Erik Mønness, Prorektor Høgskolen Hedmark •Mai Haslemoen.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Ungdomstrinn i utvikling
Rune Nilsen prorektor.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Høgskolen Hedmark inn i fremtiden Erik Mønness, Prorektor April 2000 (For Hedmark Senterparti)
Bergen 30. oktober 2001 Erik Mønness, UHR kontaktmøte1 Kommentar Statsbudsjett 2002 om FoU Erik Mønness Prorektor Høgskolen Hedmark.
Velkommen til Campus Evenstad Harry P
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Nord-Norges teknologiske høgskole Jon-Are Lunde Studiesjef
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Samarbeid og/ eller autonomi? - Stjernø-utvalget i et studentperspektiv Jens Maseng Bergen, Stjernø i et studentperspektiv, SenterStud
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 Institutt for materialteknologi Styringsdialog høst 2006.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Dekanskolen UHR Profesjonalisering av dekanrollen Dekan Ole-Gunnar Søgnen Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Mandat og rammeverk for evalueringen
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Overordnet strategi SV-fakultetet
Universitetet i Stavanger Profil Merkeverdi Markedsposisjon Betyr det noe, og hvordan jobbe med det? Inge Jan Henjesand Leder forsknings- og innovasjonspolitikk.
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Strategiske utfordringer for Høgskolen Hedmark Erik Mønness, Prorektor Høgskolen Hedmark Desember Styreseminar

Hovedutfordring: Studentrekruttering 1980: (Studieplasser):(19- åringer) = 1:1 2000: 3:1 (!) Nå: Tilbud større enn etterspørsel: Arbeidsmarkedet Privat og internasjonal konkurranse Hva studiesøkende vil ha er ikke nødvendigvis det samme som arbeidsmarkedet vil ha (ingeniører, f. Eks.)

Ytre betingelser og forventninger En akkrediterbar utdanning: Kompetanse og gjennomføring FoU for utvikling av profesjonsutdanningene FoU for regional utvikling: Næringskontakt Innlandsuniversitetet?

Strategisk plan Hva er HH Fagområder og satsingsområder Utdanning og studiemiljø Forskning, utvikling og formidling Ekstern virksomhet. K&O Personalpolitikk Infrastruktur

Hva er HH Visjon Verdigrunnlag Rammer Føringer

Fagområder og innsatsområder Alle fagområder det undervises i skal ha forskningsaktivitet og formidlingsaktivitet Innsatsområder: En ekstratildeling til enkelte fagfelt ut fra høgskolens kompetanse (EVNE) og høgskolens ambisjoner (VILJE) Synkronisere VILJE og EVNE

Utdanning og studiemiljø Planforutsetninger Pedagogiske prinsipper Infrastruktur Studentvelferd

Utdanning og studiemiljø Resultatmål Opprettholde eller øke måltall pedagogisk (intern)opplæring: alle nye Pedagogisk bruk av IKT: minst 25% skal ha gjennomført internopplæring minst to nye studier høyere grad service erklæring eksperimentell læring 3 studenthus

Credits gained and student number ØSIR Bars are credit gained, curve is no. of students Planned progression is 20 credits/year This shows a high “credit production”, Norwegian universities have a much lower production Blue bars: Off-campus part time students

Forskning. utvikling og formidling: Hvorfor Utvikle ny kunnskap, bidra til nasjonal og regional verdiskaping Kvalitet i egen undervisning og fagpersonale Holde HH akkrediteringsverdig for (nye) studier og oppgaver To fokus, Spissing OG bredde

FoU-produksjon Antall arbeider, år og avdeling FoU-produksjon og prosjekt dokumenteres i BIBSYS: Den enkeltes ansvar. Biblioteket veileder KUF etterspør regional utvikling, men måler artikkelproduksjon (!)

Resultatmål Referee +25% Andre +50% Populær +50% Sentral i NFR prosjekt Minst et EU prosjekt Formulere og finansiere minst to satsingsområder ut over knutepunkt næringsrettede prosjekter (SMB) ”post-doc”, Dr/KAU Konferanser

FoU og profesjonsutdanninger Bidra til utvikling av utdanningene Praksisnær forskning: i klasserommet, i sykehuset Nasjonal utvikling av didaktikk og praksisnær FoU, ikke bare ”import” av engelskspråklige resultater

Ekstern virksomhet K&O EVU-reformen. Mange aktører på markedet ”Nye” studentgrupper, (gjeninnføring av) realkompoetanse. Markedsfinansiert FoU Næringsprosjekter: SMB Samarbeid for regional utvikling Interreg, BioInn, Hedmark Nyskapingssenter, UNISKA Organisasjon: Ny organisering fra 2002

Ekstern virksomhet K&O : Oppdragsinntekter. Konflikt mellom inntjening og mange aktørers krav om egenandel

Personal- politikk Rekruttere, utvikle og beholde dyktige medarbeidere …en faglig og miljømessig attraktiv arbeidsplass Pågangsmot, innsatsvilje, humør Lojalitet til felles mål, OG egen karriereutvikling

Infrastruktur: 6 studiesteder

Infrastruktur God synlig regionalt kunnskapssenter Markedsføring Informasjonsteknologi Høgskolebibliotek Internasjonalt samarbeid Bygg Avstander medfører satsing på fjernundervisning og fleksible undervisningsformer.

Internasjonale avtaler In US: Concordia, Moorhead, North Dakota, Minnesota, Pittsburgh, Pacific Lutheran UniversityPacific Lutheran University Cooperation with universities in Greenland, Island, Latvia, Denmark, Germany, Great Britain, Belgium, Finland, Israel, Portugal, Austria, Namibia, Sweden Må ha bredde, men forsøker å samle kontakter med enkelte som dekker flere fagområder University of Karlstad, Sweden: UNISKA: “Universitetsaliansen indre Skandinavia” Fjernundervisning. Master of Public Administration Nasjonale: Siviløkonom, Hovedfag i informatikk ved NTNU

Fakta ordinære studenter i 47 studieprogrammmer 10 nye studier i amanuenser/1lektorer/høgskoledosenter 180 høgskolelektor/amanuensis 105 administrative ansatte, inkludert bibliotek og IT Omkring 1000 deltidsstudenter engasjert i tilrettelagte desentrale studier 6 faste studiesteder, samt Kongsvinger og Otta

Innlandsuniversitetet; resursser? Universitetet i Tromsø (6748s) og Høgskolen i Hedmark (3782s): kr/student student/ansatt oppdragsvolum/ansatt FoU (KUF) /fagansatt Oppdrags ansatt/fast ansatt Adm+tekn/fagansatt, stipendiater ”En helt annen verden” Dette er gjennomsnitt, ikke tall for h.fag/dr.grad alene Kilder: Institusjonens Budsjettdokumenter

Universitetet i Hedmark? Dagens studenttall, men omdisponert andelsvis til lavere grad / profesjon, master, hovedfag, dr.grad og videreutdanning som i Tromsø:

Universitetet i Hedmark? Med dagens studenttall, men omdisponert til lavere grad, noe hovedfag og noe dr. grad, trengs det, for å ha samme aktivitet som UiTromsø, i tillegg til dagens ressurs situasjon: Bare i Hedmark.

Strategi for innlandsuniversitetet ? Velge gjennom kombinasjon av føring på fagrelevans og faglig konkurranse på evne et antall fagområder med innsatsvilje som kan utvikle hovedfag(master) og noen av dem igjen dr.grads rettighet. Realistisk rekruttering (ansatte og studenter) og finansieringsplan.

1997 Forskning i Norge, Europa, USA Norge 17kr/1000krBNP. OECD kr: 23, USA 26. Sverige 37

FoU, Høgskoler, Hedmark Skal Norge opp på OECD nivå: Trenger både penger og hjerner Universitetene må ta høgskolenes forskningspotensiale inn i varmen: Høgskolene må bli tatt med i universitetsprosjekter. 2 hensikter: Øker forskningen og øker kompetansen. Nå: 20% av landes forskere disponerer <2% av NFR sine midler. Absolutt og relativ vekst av førstestillinger. Høgskoler må også utvikle egen profil: Mer handlingsrettet FoU, mer lokal involvering: Men må holde gjeldende kvalitetsmål. Betydelig bedret synliggjøring av FoU i sektoren