1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Campusutvikling i Trondheim
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
UiO – Forskningsadministrativ avdeling – 2007 Tiltaksplan for forebygging av uredelighet i forskningen Prorektor, prof. Haakon Breien Benestad Universitetet.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
UH-nett Vest og Profesjonalisering gjennom internasjonalisering Det 72. norske bibliotekmøte på Hamar Lene Bakke.
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Forskerutdanning – forskning eller utdanning Fra UiBs prosess med å utvikle en handlingsplan for PhD Studieveilederseminar i realfag Elisabeth.
Rune Nilsen prorektor.
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Forskningsrådets strategi for instituttsektoren.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram:
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
In collaboration with: MatRIC – hva er vi og hva gjør vi? Line Eielsen Malde, prosjektleder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
Workshop: Veiledning innenfor kunst- og kulturfagene 26. – 27. oktober 2005 Senter for fransk-norsk forskningssamarbeid innen samfunnsfag og humaniora.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Seminar med stipendiater , Arnulf Omdal 1 PhD: fra visjon til virke Med doktorgrad i lomma – kva no? 1.Overgangen til arbeidslivet 2.Yrke og arbeid.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
1 Forskning – en integrert del av kjernevirksomheten ”Hvem” Det medisinske fakultet, NTNU.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
EQUIS akkreditering - bibliotekets rolle. Agenda Hva/Hvorfor EQUIS? Prosessen Bibliotekets rolle.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Senter for læring og utdanning
Forskerutdanning og gjennomføringstid ved MN-fakultetet
Status HP Utdanning og læringskvalitet
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
MARKOM2020 Høgskolen Stord Haugesund – NTNU Ålesund – Arktisk Universitet UiT- Høgskolen i Sør-øst Norge.
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Pedagogisk merittering
Førstelektorprogram ved UiT
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Disposisjon Bakgrunn Oppfølging/status Nytt prosjekt
2019 EUA-CDE Thematic Workshop, January 2019: Inter-institutional collaboration in doctoral education «Målet er bedre forskning gjennom mer samarbeid.
Utskrift av presentasjonen:

1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby, NTNU

2 NTNU satser strategisk på ph.d.-utdanningen - og vil styrke grepet for å bedre dens kvalitet og relevans - og vil bygge på beste praksis i doktorgradsprogrammene Dette er helt nødvendig om NTNU skal lykkes i å være et internasjonalt fremragende universitet

3 Forskningsmeldingen om ph.d.-utdanning Stipendiatstillinger (inkl. postdoc.s og nærings-ph.d.) Forskerskoler, forskerlinjer og integrerte doktorgradsløp Gjennomføringstida i doktorgrads- utdanninga skal ned Instituttsektorens rolle i forskerutdanning Norsk forskerutdanning skal evalueres

4 Internasjonalt fokus på ph.d. Enhance the quality of doctoral education in European universities Encourage and support the development of institutional policies and strategies Improve the availability of data and information on doctoral education Identify and monitor emerging trends in doctoral education Act as a representative voice of European universities in the dialogue with other stakeholders Contribute to strengthening the international dimension of doctoral programmes Build and develop a strong link between education and research policies and strategies Promote the doctorate and doctorate holders as careers upon which to build a knowledge-based society EUA – European University Association har opprettet Council for Doctoral Education (CDE)

5 Prosjektet ”Forskerrekruttering og ph.d.-utdanning” ble etablert for å: bidra til å videreutvikle og styrke forskerutdanningen ved NTNU, og gjennom det posisjonere universitetet nasjonalt og internasjonalt innenfor forskerrekruttering og ph.d.-utdanning

6 Prosjektets oppstart og gjennomføring Prosjektet startet oktober 2008 Tre delprosjektgrupper ble etablert for å utrede temaene Rekruttering og kvalitet, Tverrfaglighet og Internasjonalisering Innhenting av informasjon gjennom spørreundersøkelse til stipendiater og veiledere Samtaler med ledelse på alle fakulteter og med andre universiteter Oppdrag satt ut til NIFU STEP En tiltaksorientert rapport var ferdig juni 2009

7 Oversikt over hva det utenlandske medlemmet i komitéen uttaler om nivået til den aktuelle doktorgradsavhandlingen; dårligere, på samme nivå eller bedre enn i komitémedlemmets hjemland (data fra 2008).

8

9 Anbefalinger fra rapport 1. Synliggjøre NTNUs ph.d.-utdanning 2. Styrke NTNUs kvalitet i ph.d.-utdanningen 3. Modeller for organisering 4. Inkludering av ph.d.-kandidatene 5. Styrke opplæringsdel (kurs) 6. Styrke veiledning 7. Styrke internasjonalisering 8. Diploma supplement 9. Dele og spre beste praksis

10 Synliggjøre ph.d.utdanning => Utvelgelse av stipendiater og veiledere => Veiledningen => Gjennomføringen => Kursdelen => Avslutning og disputas Oppfølging av rapport

11 Synliggjøring - Ovenfor samfunnet, arbeidsgivere, studenter Utvelgelse av stipendiater/prosjekter og veiledere - Krav til kandidat og til veileder, ansvar i institutt/fakultet Veiledningen - Normalordning 2 veiledere, utvikle veilederkompetanse- og kvalitet, ansvar i institutt/fakultet

12 Gjennomføring - Rapportering og evaluering, inkludering av stipendiaten Kursdelen - Utvikle gode doktorgradskurs, fleksibilitet i godkjenning av kurs Avslutning og disputas - Gjennomføre lik praksis i avslutningsfase Noen virkemidler: Spre beste praksis, forbedre rutiner og prosedyrer, revidere ph.d. forskrift og ph.d. avtale

13 Samarbeid Synliggjøring av ph.d. utdanningen Kontakt med næringsliv og industri Nærings-ph.d. Kunnskapsutveksling

14 Vårt mål er å ha dyktige og tilfredse stipendiater som lykkes i forhold til de mål de har satt seg!