Muntlige presentasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet,
2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
22 tips for den faglitterære forfatteren
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Hvordan intervjue en forsker?
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Media håndtering og kommunikasjon
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
PRESENTASJONSTEKNIKK Oppsummering fra tidligere forelesning
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
KURS I PRESENTASJONSTEKNIKK
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Hva det handler om i dag  Litt praktisk  Sjekkliste for innleveringer  Kan teksten gjøres mer lettlest? (i en fei)
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Å skrive en sakpreget tekst
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hva vi skal snakke om i dag:
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Presentasjonsteknikk
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mandag 8. November Powerpoint..
Essay er en skriftlig sjanger.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
10 regler for å skrive for web
Funksjoner og Innstillinger i
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Resonnerende tekst.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Politisk påvirkning.
RAPPORT saklig og informativ
Lesing og lesestrategier
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Utarbeidet av Sissel Vestre
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
INSTRUKSJON Du lærer: Hvordan du bruker fagkunnskap fra ditt eget utdanningsprogram i norskfaget Hvordan du kan forberede og gjennomføre en god instruksjon.
Lær lettere Studieteknikk for meir effektiv læring.
Hagelagenes nettsider
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Hagelagenes nettsider
Utskrift av presentasjonen:

Muntlige presentasjoner Tips om muntlig presentasjon - forberedelser Video om hvordan skriftlig manus blir til en muntlig presentasjon

Muntlige presentasjoner: De fleste presentasjonene , kommer til å foregå på rom 1332,1303 eller 1332 i de øvingstimene klassen har. Noen presentasjoner må foregå i auditorium 3-4 Bærbart utstyr i klasserommene: prosjektor,slik at vi kan se bilder på lerret/vegg. Dokumentkamera. Vanlig overheadprosjektor For å bruke PowerPoint må dere enten ha med diskett eller dere må kunne ta ned fra internett. Det går også an å koble til egen bærbar PC.

Rekkefølge Jeg har satt opp lister over tidspunkter for de enkelte grupper. Dere kan bytte tid med en annen gruppe, bare dere gir beskjed . NB! Dere må selv ordne byttingen Har dere fått et ”umulig” tidspunkt, og har ingen å bytte med, snakk med meg. Vi har et oppsamlingsheat torsdag 17.

Praktisk om muntlig 15 min. pr.gruppe. VIKTIG! (Jeg har et kjøkkenur som ringer hardt når tiden er over) Det er lagt inn noen minutter til kommentarer fra lærer/tilhørere. Alle gruppemedlemmer skal delta, men fordelingen er gruppas egen sak Vær til stede når de andre i klassen din har presentasjon. Å høre andre presentere gir masse lærdom – både om hva som fungerer godt og hva man ikke bør gjøre Dere hjelper hverandre ved å kommentere

Hva skal med i presentasjonen? HUSK: EN RAPPORT HANDLER OM UTFØRT ARBEID Presentasjonen - appetittvekker: Presenter gruppemedlemmene Vis tittelen på prosjektet (ikke bare si den), og forklar helt kort hensikten med det Forklar hvem av dere som skal snakke om hva

Hvordan arbeidet foregikk Kort om HVORFOR dere valgte dette prosjektet Si hvordan endelige PROBLEMFORMYULERINGEN ble Forklar KORT - hvordan arbeidet foregikk: Arbeidet. Hvilke elementer inneholdt det? Planlegging. Hvordan fulgte dere fremdriftsplanen? Metode, problemer og løsninger Arbeidsfordeling Eventuelle milepæler IKKE vis fram styringsdokumenter!

Resultatet av arbeidet (fra hoveddelen av rapporten) er den klart største delen Hvis det dreier seg om en redegjørelse/undersøkelse : gi en oversikt over emnet i hovedtrekk og eventuelle konklusjoner Denne delen er ofte delt i flere

Resultatet av arbeidet hvis det er en brukerveiledning el. l Resultatet av arbeidet hvis det er en brukerveiledning el.l. (separat del) forklar hvordan den er bygd opp, hva den inneholder og hvilket nivå den bringer bruker opp på vis gjerne fram en side, evt. innholdsliste , evt. illustrasjonstype forklar hvilke prinsipper dere har valgt for stoffvalg og layout forklar hvordan den er testet

Avslutning, tips Ikke stopp brått - gi en avslutning/avrunding, som i rapport Spørsmål til slutt - ikke etter hvert

Likheter skriftlig/muntlig presentasjon begge trenger målanalyse begge trenger struktur arbeid med formen er nødvendig

Forskjeller på skriftlig og muntlig presentasjon muntlig er kortere, mindre blir sagt muntlig bruker et annet språk muntlig bruker andre virkemidler enn skriftlig: stemme, øyenkontakt, holdning, bevegelser, visuelle AV-midler, gjenstander å sende rundt og se på muntlig MÅ GI STØTTE FOR HUKOMMELSEN

Hva innebærer dette? Velg nøye ut hva som skal med ALDRI lese opp en tekst Tilpass språket Ha øyenkontakt med tilhørerne Snakk TIL tilhørerne Stå og beveg deg naturlig Sørg for noe tilhørerne kan se på NB! Må ha PP-filer på diskett, USB-pinne eller på nett

Støtte for hukommelsen: Skriv - vis - alle ”overskrifter” Forklar hva tilhørerne har i vente- og hva de har opplevd ved å lage makroproposisjoner som summerer opp tekstbiter Vis alle tall og andre fakta som du ønsker at tilhørerne skal oppfatte GJENTA viktige poenger, men si dem på en annen måte

Ferdig manus ? Manus med 1) stikkord om hovedpunkter 2) eventuelle fakta som skal skrives opp

Hva gruppa må gjøre: Koordiner godt Fordel presentasjonen og unngå overlapp eller huller Tenk over hvordan dere skal opptre foran klassen De som ikke snakker, er også synlige

Hva dere ikke skal gjøre: være dårlig forberedt lese opp tygge tyggegummi ha caps på hodet snakke fort, lavt eller monotont slå hælene sammen og stå helt stille