Lokal opplæring og rekruttering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Advertisements

ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Team Matbransjen Ragnar Holth Jens Erik Dobloug Roger Gustavsen
Prosjekt rekruttering fagarbeidere: hvor kommer vi fra
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Fagskoleutdanning elektro Tilpasning til arbeidslivets behov Gunnar Visnes Norsk Teknologi GVi Norsk Teknologi.
Læring på arbeidsplassen
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Foreldremøte 1.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Oslo kommune Utdanningsetaten Utviklingssamarbeidet i mellom bilbransjen og UDE •Rekruttering av elever og framskaffing av læreplasser •Utvikling av nye.
- med regionen i fokus Tilbudet 2012 – hovedpunkter •Hovedutfordringer –Toppår målt i antall avgangselever fra grunnskolen – 150 flere.
B IBLIOTEKSOPPLÆRING 1 B ASIS. M ÅL FOR BIBLIOTEKET Skolebiblioteket på Hauketo skole skal være et læringssenter og et hjelpemiddel i skolens pedagogiske.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
VEIEN TIL FAG- OG SVENNEBREV Yrkesorientering for ungdomsskolen
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
TAF (tekniske allmenne fag) - nytt tilbud i oslo
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
REKRUTTERING TIL BILBRANSJEN
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus 2014 Bransjegruppe Internett.
Karriereveilednings- prosjektet 2-årig prosjekt helhetlig system for karriereveiledning i fylket heve kompetansen til aktørene i utdannings- og yrkesveiledninga.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Velkommen til presentasjon
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
UTDANNINGS -TORG PÅ NEDRE ROMERIKE. Utdanningstorg Norges Varemesse – Lillestrøm Torsdag 10. november kl Mål: 1.Elever skal få bedre kunnskap.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Rekruttering! Og hvem vil ta over arven.. Hvorfor bekymre seg om den type ting i 2014?
YRKESFAG E`TØFT Heve statusen for våre fag Øke rekrutteringen Bedre samhandling skole-næringsliv.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Samling programfag elektro i Nordland Utdanningsavd. sht 5. nov Foto: Peter Hamlin.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Rett kompetanse 2014 Asle Prestegard Direktør, Bergen Hotel Gruppen AS
SKOLEKONKURRANSER SOM PEDAGOGISK METODE Forprosjekt 2014/15 Nettverkssamling Espen Lynne Amundsen.
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
Nasjonal demonstrasjonsskole Tidlig innsats mot frafall 7. april 2010 Ulsrud videregående skole.
Skolekonkurranse VG2 Bilfaget lette kjøretøy
1 Klikk for fasit! Klikk for fasit!
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Veien videre etter VG2 Elektro.
Opplæringskontorenes rolle
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Formidling til læreplass….
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
VG3 I SKOLE. -Beredskapsskole for BAT -Ikke søkbart løp
Nytt og nyttig Rådgiverkonferanse oktober 2017 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Godkjent opplæringskontor for lærlinger i Oslo, Akershus, Oppland, Buskerud, Østfold, Vestfold og Telemark i Vg3 Mediegrafikerfaget Vg3 Trykkerfaget Vg3.
Skolekonkurranser Lars Lindland.
Utskrift av presentasjonen:

Lokal opplæring og rekruttering v/Caspar Hille

Rekruttering til bilfagene Stovner Vgs 15 elever Kuben Vgs 15 elever Etterstad Vgs 30 elever Totalt 60 elever

Hva finnes av læreplasser ? 8 stk 20 stk 30 stk 78 Det er lett å stå her å briljere på vegne av bransjen om hvordan dette ser ut. Matematisk kan kanskje dette være riktig men virkeligheten er ikke slik. Det er stor trafikk mellom Oslo og Akershus når det gjelder læreplasser og den trafikken går ofte på bekostning av Osloelevene. Dvs at Osloplassene går til Akershuselever som danker ut Osloelever i kamp om læreplassene. Det er selvsagt viktig å jobbe med rekruttering, det gjøres veldig mye bra der, og NBF satser som dere har sett mye resurser på dette nå. Det gjøres også en god jobb av våre medlemsbedrifter i å tilby plasser i PTF for skolene slik at elevene får prøvd seg. PTF er jo også en ikke ubetydelig rekrutteringsarena for læreplass etter at prøvetid for lærlinger forsvant med Kunnskapsløftet. Så er det naturlig å spørre seg om vi trenger å rekruttere flere til TIP på vgs ? Jeg tror de fleste i bransjen synes det er nok tilgang på elever fra Vg2, men at de kunne tenke seg at de kunne litt mer. Læreplanen for Vg2 er grei nok, problemet bransjen ser er at elevene ikke behersker denne godt nok. Det kan være mange årsaker til det, den gode gamle lærlingen som hadde skrudd moped, togbane, fjernstyrt helikopter osv. i åresvis før han kom til oss finnes i svært lite antall. Dette er en samfunnsutvikling som vi må leve med, verden endrer seg og slik er det bare, vi må i større grad enn tidligere forhold oss til at vi må lære lærlingene ting som det var en selvfølge at de behersket før. Men da er ofte 2 år litt i korteste laget.

Ny modell for mekanikerutdannelse VG 1 TIP VG 2 Bilfag VG 3 Læretid i bedrift Vekslingsløp VG 1 Elektro 12 mnd. 12 mnd. 24 mnd. Samtidig forsøker vi ut nye opplæringsmodeller. Vi har i år en vekslingsklasse her på Kuben som etter Vg1 begnnte rett i lære etter kort opphold på skolen. Dette forutsetter at eleven har bestemt seg for å bli bilmekaniker og at vedkommende er motivert for å bytte en trygg skoleplass, med en litt mere krevende læreplass i lange perioder. Personlig har jeg stor sans for denne løsningen, forutsatt at vi rekrutterer de rette elevene til dette. Jeg tror ikke vi trenger så mange flere elever, men vi trenger kanskje en litt mere sammensatt gruppe. I store deler av landet er TIP et lavterskeltilbud med et karakterkrav som gjør at alle primærsøkere kommer inn. Enten vi liker det eller ikke så vil det påvirke karakternivået på disse linjene-Samtidig ser vi i deler av landet hvor industrien står sterkere en i dette nabolaget at fagbrev har høy status, og inntakskravene til våre linjer på vgs tilsvarende høye

Dette er fra Bergens Tidene som melder om 2 brødre som har brukt opp skoleretten sin på allmennfag, og bor hjemme på gutterommet uten jobb. Vi merker stor etterspørsel etter våre mekanikere fra både offshore og landbasert oljevirksomhet på denne kanten av landet, så hvor rådgiveren har vært her må det være lov å spørre om

Hva gjøres av bransjen ? Selv om vi er konkurrenter på salgsstatistikken så er vi greit gode venner på dette området her, ingen er tjent med at bransjen utdanner for få. Det er ingen andre steder å få fagarbeidere fra enn å utdanne de selv. Man kan ri av noen små topper med innleid arbeidskraft fra nær og fjernt men det kan etter min oppfatning aldri bli noe annet enn midlertidig. Gunnar fra NBF har tidligere i kveld fortalt om søknadsprosesser og speeddating i samarbeid med Utdanningsetaten. Gunnar Bjørntvedt, mangeårig leder av opplæringskontoret i Oslo og Akesrhus sa en gang at det var mye fornuft i menneskerettighetene, men de inneholdt heldigvis ingen regel om at alle kunne bli bilmekaniker hvis de ønsket det. Vi må akseptere at noen velger feil, noen bør slutte og gjøre et omvalg, noen kommer seg igjennom og får et fagbrev, men de vil ikke satse på dette yrket, mens noen finner gleden og interessen og blir etter noen år svært dyktige og produktive kollegaer. Jeg skal vise et par eksepler så konkrete ting vi samarbeider om.

Lærebok Fasit Dette er skjermbilder fra en app som vi i Møller i sin tid startet utviklingen av, samtidig var vi deltagere i et prosjekt i regi av Akershus som het vurdering for læring-. Etter hvert ble denne adoptert av Akershus og ferdigutviklet sammen med bransjen, og det siste jeg hørte er at Kuben skal ta den i bruk her- Den inneholder oversikt over læreplan…..bla bla bla. Dette er et godt eksempel på samarbeid mellom skole og bransje. Bildet til venstre inneholder en oversikt over læreplanmålene direkte fra Utdanningsdirektoratet. Vi har tatt oss den frihet å sortere de litt som det var før reform 94, dvs. alt som har med bremser for seg og så videre fordi vi tror at elevene og lærlingene lettere klarer å holde kontrollen da. Legg merke til den gule knappen, det er et nytt samarbeidsprosjekt, denne gangenm mellom bransjen og NBF.

Lærebøker tilpasset læreplanen ? Det finnes i dag en rekke bøker i faget, gode, dårlige ferdiglaget og hjemmelaget. Men ingen av disse er tilpasset vår læreplan

Men det finnes også tunge kjøretøyer (last og buss) – og forventet behov for lærlinger 2014 er nærmere førti…??

Men, husk at det er like viktig å bremse lekkasjen som å sikre løpende rekruttering, eller viktigere…? Gjennomsnittstiden en medarbeider i bilfag står i yrket/faget er altfor kort: 7-9 år Det aller viktigste vi kan gjøre for å motvirke dette er å skape nødvendig trivsel og gi den enkelte medarbeider nødvendig anerkjennelse for jobben… I tillegg til løpende etter- og videreutdanning, er opplevelsen av innflytelse og anledning til å påvirke egne arbeidsoppgaver de viktigste enkeltforhold for å ivareta god jobbtilfredshet. Svært mange problemstillinger er knyttet til ledelse og manglende faglige karriereplaner går igjen med negativt fortegn

Det gjelder å ha de beste folka Husk; Det som skiller de beste fra de nest beste er som regel medarbeiderne; Det gjelder å ha de beste folka