Ulike pedagogiske retninger Utviklingsøkologisk modell Vekstmodellen Dialogmodellen Dannelsesmodellen Mål-middel modellen
Dannelsesmodellen Humanistisk retning Åndelige krefter Aktivt, tenkende, villig, handlende Likeverdige parter Kultur Manipulere Menneskets personlighet Arbeidsmåter og metoder
Vekstmodellen Idéhistorisk: Learning by doing Friedrich Fröbel Jean-Jacques Rousseau Learning by doing Inspirasjon fra ulike psykologiske retninger Pedagogens oppgave Innvirkning Negativt(?)
Mål-middel modellen En målrettet prosess Grundig planlegging Et nyttig og velfungerende menneske Pedagogens ansvar Johan Friedrich Herbart Ralph.W.Tyler Vesentlig viten Hvilke behov barn har og hvordan de utvikler seg Hvordan barn lærer mest effektivt Hva som er godt og viktig for barnet å lære
Dialogmodellen Likeverdighet Aktive Dialog Gjensidighet Idéhistorisk: Sokrates Martin Buber
Forts. dialogmodellen Barnstugeutredningen Møtepedagogikk Kritisk eller frigjørende pedagogikk
Utviklingsøkologisk modell Mikronivået Mesonivået Eksonivået Makronivået
Oppsummering Dannelsesmodellen Vekstmodellen Mål-middel modellen Dialogmodellen Utviklingsøkologisk modell
En STOR aplaus til prosjektdeltakerne: Marit Trude Lise-Lotte og Tommy