Ulike pedagogiske retninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Pedagogiske retninger i vår tid
 Hvordan kan skolens ledelse bidra til lärernes og sin egen profesjonelle utvikling gjennom aksjonsforskning? Av Else Stjernström, Universitetet i Tromsö,
Filosofi og etikk Horisonter Kapittel 1.
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Kva kan kyrkja lære av skulen? Å lære å lære Meiningsfull læring.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Dialektisk relasjonsteori
Ungdomstrinn i utvikling
Læring og utvikling Hvordan ønsker Steindal skole å legge til rette for elevaktivitet i matematikkundervisningen?
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Dannelse og kunstens vesen -
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Av: Anette Helene Smørdal
Etikk i pedagogisk arbeid
vil deltagerne lære blant annet:
Hva kan jeg gjøre bedre, lærer?
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
CAKE session no. 3 Læring og erfaring.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Mennesket i byen Universell utforming og interaksjonen menneske – sted i et humanistisk perspektiv Inger Marie Lid Stipendiat, Høgskolen i Oslo
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Effektive lederteam og dialogkompetanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Improvisasjon F2C mandag Hege Hansson.
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Skolen som lærende organisasjon NFFL
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Forelesning i ungdomskunnskap 20.September 2004
OBSERVASJON OG PEDAGOGISK DOKUMENTASJON (For spesifisering av begrepene, se bl.a. Temahefte om barns medvirkning s. 58ff) F1E høsten 2008 Guri L. Østbye.
Transaksjonsmodellen
ETTERUTDANNING TØNSBERGBARNEHAGENE
Pedagogisk dokumentasjon i en lærende barnehage
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
PEDAGOGISK DOKUMENTASJON Undervisning F1B Liv Torunn Eik.
Fra Fröbel til ulike perspektiver på lek Av Emilie Foyn-Bruun Johansson J.E. (2004). Fritt tenkande och samhandlande barn. I pedagogikkens mange ansikter.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
GEGENVURDERINGEGENVURDERINGEGEN
Oppsummering av FOU - prosjekt
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Profesjonelle læringsfellesskap
Trepartssamarbeid Et avtalefestet samarbeid mellom politikere, administrasjon og fagbevegelsen Gjensidig forpliktelse i forhold til programmets mål.
Antikkens filosofer 8. trinn
Noen kritiske spørsmål
Oppsummering av FOU - prosjekt
Formativ evaluering BI Stavanger
Utskrift av presentasjonen:

Ulike pedagogiske retninger Utviklingsøkologisk modell Vekstmodellen Dialogmodellen Dannelsesmodellen Mål-middel modellen

Dannelsesmodellen Humanistisk retning Åndelige krefter Aktivt, tenkende, villig, handlende Likeverdige parter Kultur Manipulere Menneskets personlighet Arbeidsmåter og metoder

Vekstmodellen Idéhistorisk: Learning by doing Friedrich Fröbel Jean-Jacques Rousseau Learning by doing Inspirasjon fra ulike psykologiske retninger Pedagogens oppgave Innvirkning Negativt(?)

Mål-middel modellen En målrettet prosess Grundig planlegging Et nyttig og velfungerende menneske Pedagogens ansvar Johan Friedrich Herbart Ralph.W.Tyler Vesentlig viten Hvilke behov barn har og hvordan de utvikler seg Hvordan barn lærer mest effektivt Hva som er godt og viktig for barnet å lære

Dialogmodellen Likeverdighet Aktive Dialog Gjensidighet Idéhistorisk: Sokrates Martin Buber

Forts. dialogmodellen Barnstugeutredningen Møtepedagogikk Kritisk eller frigjørende pedagogikk

Utviklingsøkologisk modell Mikronivået Mesonivået Eksonivået Makronivået

Oppsummering Dannelsesmodellen Vekstmodellen Mål-middel modellen Dialogmodellen Utviklingsøkologisk modell

En STOR aplaus til prosjektdeltakerne: Marit Trude Lise-Lotte og Tommy