Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm 22.10.03, Høgskolen i Vestfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
MAPPEVURDERING En innføring.
Digitale mapper og mappevurdering – vurdering for læring
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
©Byrådsavdeling for oppvekst
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
KROPPSØVING, NORSK OG IKT
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Didaktiske analysekategorier
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Arkivskuff eller læringsarena?
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning Mattias Øhra DIGITALE LÆREMIDLER Av Høgskolelektor Mattias Øhra Prosjektleder.
Digitale mapper & formativ vurdering Stipendiat Mattias Øhra.
IKT og nye læreprosesser 3 hovedfokus 1.nye former for læringsfellesskap med vekt på samarbeidslæring 2. variert bruk av IKT som læringsredskap 3. mappevurdering.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Læring i digitale omgivelser Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold UIO MEVIT Høst 2005 (Medier, undervisning og læring)
Mattias Øhra 2004 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Eksamen eksamen er en styrende faktor på hele studieforløpet og omtales ofte som "the tail that wags the dog".
Å være student Mattias Øhra
Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Digitale mapper – et sted for læring? Elektronisk støtte til mappemetodikk IKT-didaktikk i skole og.
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Digital skole hver dag Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
IKT og nye læreprosesser
Hva nå? Avsluttende rapport fra prosjektet IKT og nye læreprosesser ved Høgskolen i Vestfold November 2003 mattias øhra Et PLUTO Prosjekt: Program for.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
IKT og mappevurdering i skolehverdagen IKT og nye læreprosesser Notat 2/ 2004 Høgskolen i Vestfold.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
IKT for læring Mattias Øhra.
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Evaluering og mappevurdering
Mattias Øhra 2002.
Utskrift av presentasjonen:

Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold

SAMARBEID RA OG HIVE  Undersøke hvilken betydning IKT får for elevenes læring. 2. Undersøke hvordan digitale læremidler fremmer samarbeidslæring.  Undersøke hvordan bredbånd kan skape nye vilkår for elevers læreprosesser.  Undersøke om IKT framtrer som et sosialt tiltak like mye som et teknologisk tiltak, og på den måten gir økt mulighet for samarbeidslæring.

3 fokusområder: 1.LÆRINGSFELLESSKAP 2.LÆRING MED IKT 3.DIGITALE MAPPER

1. LÆRINGSFELLESSKAP Læring og utvikling skjer gjennom deltakelse i sosiale praksiser og gjennom kommunikasjon med andre (Sæljø 00) Mål: Skape vilkår for produktive læreprosesser Elev og teknologi: teknologien gjøres sosial og settes i sentrum av et relasjonelt fellesskap Læring handler om bl.a. samspillet mellom mennesker og teknologiske ressurser.

2. LÆRING MED IKT ”IKT- en teknologi uten grenser” IKT representerer nye muligheter for læring” (NOU 2003:16, s.195) IKT endrer forutsetningene for læring og formell undervisning. Den løser og skaper nye problemer. Teknologien påvirker arbeidsfordelingen mellom individ og gruppen, og mellom hva vi gjør i hodet, med våre egen kropp og med teknologien.

IKT (bredbånd) kan være et medium for: Skape læringsfellesskap i klasserommet Utvide klasserommet som læringsarena: lokalt, nasjonalt, internasjonalt

Hvordan kan IKT anvendes? Nye samhandlingsmuligheter mellom: 1. Elev-elev 2. Elev-lærer 3. Lærer-lærer 4. Skole-hjem 5. Skole- lokalsamfunn osv….. Nye kommunikasjonsformer gjennom digitalt mappearbeid

FORSKNING OM IKT I SKOLEN ”IKT er en sterk motivasjonsfremmende faktor for elever i deres læringsarbeid, og de etterspør mer og bedre tilgjengelighet til og bruk av IKT. Mer og mer forskning synes å dokumentere økt læringsutbytte der bruken av IKT inngår systematisk som en del av et pedagogisk overveid arbeid ” (NOU 2003:16, s. 194)

3.MAPPEARBEID 2 definisjoner: 1. En mappe er en slags ”presentasjonsmappe” for elevens arbeider. Den er et hjelpemiddel som gjør det mulig å presentere og vurdere elevarbeider av ulike slag; prosjekter, skriftlige arbeider, dataarbeider, lyd-og videoprodukter osv. Utviklingen i retning av større forståelse for endret holdning til læreprosessen kan vha mappen demonstreres på ulike måter (Ellmin)

HVA ER EN MAPPE? 2. ”En systematisk samling elevarbeider som viser innsats, framskritt og prestasjoner innen ett eller flere områder. Samlingen må omfatte elevmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier og kriterier for å bedømme nivået, og den må vise elevers selvrefleksjoner.” (Paulson, Paulson&Meyer:60-63, 1991).

Mappevurdering Vise bredden i kompetansen Vise utviklingen man har gått gjennom Dokumentasjon av forbedring Ikke bare produkter skal evalueres men også læreprosessen og personlig og faglig utvikling ”Mappe tas i bruk som en del av grunnlaget for underveis- og standpunktvurderingen” (NOU 2003:16, s. 23)

Digital mappe Digital MappeDigital Mappe Digital Mappe kan defineres som: En systematisk samling med elevarbeider som viser innsats, prosess, progresjon, refleksjon innenfor et fagområde. At mappen organiseres digitalt vil si at den: lagres og organiseres digitalt enten på nettet eller i et lukket system (som Classfronter eller lignende) bygges opp ved hjelp av digitale virkemidler og digitale strukturerings- og kommuniseringsmåter så vel i læringsprosessene som i dokumentasjonen av disse (for eksempel multimedialitet, interaktivitet og hypertekstualitet) er transparente. Det vil si at den digitale mappen gir mulighet for at studentene har innsyn i hverandres mapper, som igjen gir mulighet for samarbeidslæring og kollektive prosesser og produkter. gir, hvis den ligger offentlig på nettet, muligheter for autentiske og varierte skrivesituasjoner og mottakergrupper

Faglige utfordringer Frihet kontra styring Prosess kontra produkt Forholdet læreprosess, IKT og mappevurdering Forholdet læringsforløp/evaluering (les:eksamen) Endring av lærerrollen?

3 fokusområder: 1.LÆRINGSFELLESSKAP 2.LÆRING MED IKT 3.DIGITALE MAPPER