Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva fremmer og hemmer kreativitet i team?
Advertisements

Teknologi i klasserommet
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Motivasjon.
”Jeg kan, jeg vil, hjelp meg å få det til..”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Trenerrollen og motivasjon
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
LEDELSE.
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Sverre Stoltenberg: ”Å finne vei”
AKB-Pårørende en ressurs
IKT Orkide Ledelse og Skole
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Aktivitet på Mestringssenteret
Rolighetsmoen barnehage
7. Motivasjon i organisasjoner
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Killingens andre dag Fra råd til veiledning
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Hvordan skape selvgående team?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Lederstil og Motivasjon.
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
HVORDAN LEDE DITT TEAM Coaching for effektivt lederskap
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Personlighet Meg Holdning Interesser Selvbilde Frustrasjon Konflikter
Språk- og leseveileder
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Motivasjon Uke 11. Indre motivasjon Indre drivkraft Ytre motivasjon Avhengig av respons og belønning utenifra.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
Selvfølelse og selvtillit Leksjon 14. Selvfølelse ”Bevisstheten om verdien av egen person” Knyttet til selvinnsikt Vår egen opplevelse av hvem vi er og.
Verdensdagen for Psykisk Helse
Skole- hjem samarbeid.
Når mor og far får demenssykdom
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Ledelse av læringsprosessen
Norges Musikkhøgskole
Velkommen til grunnopplæring for koordinatorer
7. Motivasjon i organisasjoner
Men hvordan gjør vi det…?
Motivasjon Uke 11.
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Selvfølelse og selvtillit
Utskrift av presentasjonen:

Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan” Susann Gjerde

Coachinghuset Frigjøre potensial: handle, lære, skape, endre Tankesett Relasjon Ferdigheter Metodikk Personlig coachingrolle Den midterste er uthevet for det er der vi kommer til å bruke mest tid under kurset Fundament: filosofi, psykologi, kommunikasjon og ledelse

Terapi, Coaching og Veiledning Tre fundamentale forskjeller på terapi & veiledning (Handal og Lauvås) 1. ”Frisk og syk” (normalitet og patologi) 2. Faglig og personlig utvikling (offentlig og privat) 3. Følelser eller ikke TERAPI VEILEDNING COACHING Patologi betyr læren om sykdom

Terapi vs. Coaching Grader av syk / frisk: ”Syk” ”Frisk” Eks: Depresjon Angstanfall Coachen operer kun her og krysser ikke streken Avhengighet (narkotika++) Ideer om selvmord Sterkt offermønster Selvdestruktiv Vedvarende sinne/aggresjon Terapeuten jobber innenfor hele spekteret

Steg i idrettscoaching forløp Motivasjon Ønske om å delta (Indre/ytre motivasjon) Evaluering Hvor effektive var øvelsene? Hvor mye har de forbedret seg? Modell/Instruksjon Bestemme en ”mal” for ønsket prestasjon Øvelse Målet er å kopiere ønsket prestasjon Tilbakemelding Trekke frem hva som fungerte bra, og ikke bare fokus på feil

Øvelse - Ledelseshjulet Sette mål Selvinnsikt Planlegge Utvikle Instruere Organisere Delegere Motivere

Øvelse - Livshjulet (Co-Active Coaching) Jobb/Karriere Fysiske omgivelser Penger Moro&Fritid Personlig vekst Helse Kjærlighet Venner&Familie

Coaching-ferdigheter oversikt Aktiv lytting Nysgjerrighet Intuisjon Handlings-/Læringsorientering ”Selvkontroll”

Prosessen for selektiv persepsjon Hargie, 1986 s. 42 ST IMUL I Omgivelser Lytter Bevissthet Underbevissthet Persepsjons-filter Sentrale prosesser

Coaching virkemidler a,b,c Anerkjenne Ansvarliggjøre Artikulere / gjenta Avbryte / Ta føringen Avklare Brainstorming/idémyldring Danse i øyeblikket Effektfulle spørsmål Gremlin/Indre sensor Heia! Helikopter perspektiv Holde fokus Holde utøvers agenda Konkludere Metafor Målsetting Perspektiver / ”Nyinnramming” Planlegging Refleksjonsoppgave Symbol/påminner be om Tillatelse til å gi råd Utfordre Visualisering

TILLIT GJENSIDIG RESPEKT MOT Coaching-relasjonen Trygg og utfordrende coaching-relasjon Engasjert Coach Tilpasset arbeidsallianse TILLIT GJENSIDIG RESPEKT MOT Engasjert Utøver

”Flytsonen” (Csikszentmihalyi, 1990) Vanskelighetsgrad på utfordring Utøvers ferdighet Flytsone Kjedsomhet Engstelse Flytsonen – for å få til en relasjon som er både trygg og utfordrende, ta i bruk flytsonen

Ledelse (Myles Downey, 1999) Lederskap Administrasjon Coaching

Oppgave: 9 prikk øvelsen

a) Løsning: fire linjer 1 3 2 4

b) Løsning:Tre linjer