Foiler til ”Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan” Susann Gjerde
Coachinghuset Frigjøre potensial: handle, lære, skape, endre Tankesett Relasjon Ferdigheter Metodikk Personlig coachingrolle Den midterste er uthevet for det er der vi kommer til å bruke mest tid under kurset Fundament: filosofi, psykologi, kommunikasjon og ledelse
Terapi, Coaching og Veiledning Tre fundamentale forskjeller på terapi & veiledning (Handal og Lauvås) 1. ”Frisk og syk” (normalitet og patologi) 2. Faglig og personlig utvikling (offentlig og privat) 3. Følelser eller ikke TERAPI VEILEDNING COACHING Patologi betyr læren om sykdom
Terapi vs. Coaching Grader av syk / frisk: ”Syk” ”Frisk” Eks: Depresjon Angstanfall Coachen operer kun her og krysser ikke streken Avhengighet (narkotika++) Ideer om selvmord Sterkt offermønster Selvdestruktiv Vedvarende sinne/aggresjon Terapeuten jobber innenfor hele spekteret
Steg i idrettscoaching forløp Motivasjon Ønske om å delta (Indre/ytre motivasjon) Evaluering Hvor effektive var øvelsene? Hvor mye har de forbedret seg? Modell/Instruksjon Bestemme en ”mal” for ønsket prestasjon Øvelse Målet er å kopiere ønsket prestasjon Tilbakemelding Trekke frem hva som fungerte bra, og ikke bare fokus på feil
Øvelse - Ledelseshjulet Sette mål Selvinnsikt Planlegge Utvikle Instruere Organisere Delegere Motivere
Øvelse - Livshjulet (Co-Active Coaching) Jobb/Karriere Fysiske omgivelser Penger Moro&Fritid Personlig vekst Helse Kjærlighet Venner&Familie
Coaching-ferdigheter oversikt Aktiv lytting Nysgjerrighet Intuisjon Handlings-/Læringsorientering ”Selvkontroll”
Prosessen for selektiv persepsjon Hargie, 1986 s. 42 ST IMUL I Omgivelser Lytter Bevissthet Underbevissthet Persepsjons-filter Sentrale prosesser
Coaching virkemidler a,b,c Anerkjenne Ansvarliggjøre Artikulere / gjenta Avbryte / Ta føringen Avklare Brainstorming/idémyldring Danse i øyeblikket Effektfulle spørsmål Gremlin/Indre sensor Heia! Helikopter perspektiv Holde fokus Holde utøvers agenda Konkludere Metafor Målsetting Perspektiver / ”Nyinnramming” Planlegging Refleksjonsoppgave Symbol/påminner be om Tillatelse til å gi råd Utfordre Visualisering
TILLIT GJENSIDIG RESPEKT MOT Coaching-relasjonen Trygg og utfordrende coaching-relasjon Engasjert Coach Tilpasset arbeidsallianse TILLIT GJENSIDIG RESPEKT MOT Engasjert Utøver
”Flytsonen” (Csikszentmihalyi, 1990) Vanskelighetsgrad på utfordring Utøvers ferdighet Flytsone Kjedsomhet Engstelse Flytsonen – for å få til en relasjon som er både trygg og utfordrende, ta i bruk flytsonen
Ledelse (Myles Downey, 1999) Lederskap Administrasjon Coaching
Oppgave: 9 prikk øvelsen
a) Løsning: fire linjer 1 3 2 4
b) Løsning:Tre linjer