Perspektiver på markedsføring av reiseliv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

1 Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk på muligheter og begrensinger Måling av basisferdigheter i voksenbefolkningen – Et skråblikk.
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Et prosjekt finansiert av Regionalt kompetansesenter
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
12. Oppsummering.
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Barn og læring Oppgave i pedagogikk skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Sosiologi i barnehagen
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
LÆRING Grunnleggende prosesser
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Flytting i et segregert bylandskap
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
Figur 3.2 Faste kostnader pr. Enhet ved ulike aktivitetsnivåer
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Å skape opplevelser av Lena Mossberg
ANALYSE AV KVALITATIVE DATA
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Planstatus Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer INNHERRED SAMKOMMUNE PLANSTATUS LEVANGER Kommuneplanens.
Produktivitetsutviklingen i Norge 1948–2008 Kåre Hagelund Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 2/09.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 15. mars Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts Kilde: Consensus Forecasts.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 25. januar Norges Bank 2 Vekstanslag Consensus Forecasts Kilde: Consensus Forecasts
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Arbeids- Og lederpsykologi
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
skrevet av Nina MA Eilevstjønn team A1A, Hive
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Identifisering og bruk av indikatorer
Norsk Monitor Synovate Norge.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Inkludering og tilpasset opplæring i kroppsøving – er det mulig ?
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
HMS i Petroleumsnæringen
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
INN I FREMTIDEN Hvor er vi om 10 år? Satsningsområde Troms Best på Fagopplæring 22.mars 2006 Marianne Telle Bedriftskompetanse.
Korrupsjon eller smøring - hva er forskjellen??
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Språk- og leseveileder
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Regjeringens integreringspolitikk Statsråd Erna Solberg 19. april 2004.
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Folkehelseprofiler og statistikkbanker
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Utskrift av presentasjonen:

Perspektiver på markedsføring av reiseliv Lysark til Kristen Albert Ellingsen og Mehmet Mehmetoglu (red.) Perspektiver på markedsføring av reiseliv

Figur 1. 1 Ulike fokus i markedsføringsfaget utvikling Figur 1.1 Ulike fokus i markedsføringsfaget utvikling. Utviklet med bakgrunn i Christopher, Payne og Ballentyne 1991: 9

Figur 1.2 Konseptet Markedsføring (Perreault og McCarthy 1999:34)

Figur 2.1 Relasjonen mellom fagdisiplinen markedsføring og fagområdet turisme

Figur 3.1 En sammenlikning av en-til-en og mange-til-mange

Figur 3.2 Mange-til-mange-brillene (nettverksbrillene)

Figur 3.3 Den endeløse flyten i distribusjonen av dagligvarer og relaterte tjenester

Figur 4.1 Glidende gjennomsnitt

Figur 4.2 Eksponentiell utjevning

Figur 4.3 Faktorer som påvirker turistetterspørsel Kilde: Kotler, Wong, Saunders & Armstrong (2005) (bearbeidet versjon)

Figur 4.4 Plogs psykografiske turistprofiler Kilde: Plog (1974) (forfatters oversettelse)

Figur 5.1 Det tredimensjonale perspektiv på holdning

Figur 5.2 Det endimensjonale perspektiv på holdning

Figur 5.3 Positive og negative relasjoner til objektet

Figur 5.4 Relasjonen mellom X og O, og P og X sin betydning for relasjonen mellom P og O i balanseteorien

Figur 5.5 Fishbeins enkle modell

Figur 5.6 Fishbeins enkle modell som matrise

Figur 5.7 Fishbeins enkle modell som matrise med flere alternativer

Figur 5.8 Fishbeins og Ajzens utvidede modell

Figur 5.9 Bearden og Etzels modell

Figur 5.10 TAM

Figur 5.11 Sannsynlighet for kognitiv bearbeidelse

Figur 6.1 Hovedelementene i Maslows behovshierarki Kilde: Fritt etter Maslow (1943)

Figur 7.1 Segmenteringsmodellen, sosioraster

Figur 8.1 Histogram som viser fordeling på skalaen nøysomhet–hedonisme 25 % av befolkningen har verdien nøysomhet, 25 % har verdien hedonisme

Figur 8.2 Verdikartet i Norsk Monitor

Figur 8.3 Plassering av enkeltpersoner i verdikartet

Figur 10.1 De tre nivåene til attraksjonsproduktet Kilde: Swarbrooke, 1995

Figur 10.2 Kjerneproduktet til museet

Figur 10.3 Det synlige og utvidede produktet til museet

Figur 10.4 Produktelementer som har positiv innvirkning på de besøkendes totale opplevelse av museet

Figur 11.1 Grönroos’ modell for oppfattet servicekvalitet (1984)

Figur 11.2 Gapmodellen

Figur 11.3 Kanos modell for kundetilfredshet

Figur 12.1 Servicenivåer med toleransesonen

Figur 12.2 Påvirkningsfaktorer på toleransesonen Kilde: En oppsummering av påvirkningsfaktorene til Parasuraman, Zeithaml og Berry 1993 s. 5,8

Figur 12.3 Kulturfiltre

Figur 12.4 Landenes innbyrdes plassering når det tas hensyn til de kulturelle dimensjonene

Figur 13.1 Merkevarebygging

Figur 13.2 Match av merkeidentitet og merkeimage på 3 nivåer

Figur 13.3 Eksempel på ulike genuine, nasjonale og regionale verdier

Figur 13.4 Integrert visjon, organisasjonskultur og image ved bygging av reiselivsmerker (Tilpasset fra Hatch and Schultz, 2003)

Figur 15.1 Tradisjonell distribusjon i reiselivsnæringen (Basert på O’Connor, 1999, side 3)

Figur 15.2 Distribusjon i reiselivsnæringen inkludert aktører på den elektroniske markedsplassen (Basert på O’Connor 1999, side 140)

Figur 15.3 Betingelser for tilfredshet og lojalitet (bekreftelsesparadigmet)

Figur 16. 1 Verdens tolv mest populære reisemål for turister Figur 16.1 Verdens tolv mest populære reisemål for turister. Merk: Figuren tar ikke med dagsturister. Kilde: WTO i Finnie, M., Champion, S., Holden, J., Collyer, G. og Noble, S. (2000). «Pan-European Hotels», Deutsche Bank, 12. januar, s. 8

Figur 19. 1 Den sirkulære kvalitative forskningsprosessen Figur 19.1 Den sirkulære kvalitative forskningsprosessen. Kilde: Mehmetoglu (2004)H

Figur 19.2 Eksempel på konkretisering av problemstilling

Figur 19.3 Indikator–konsept-modellen

Figur 19.4 Eksempel på linje-for-linje koding

Figur 19.5 Praktisk veiledning på manuell dataanalyse

Figur 19.6 Koding-paradigme

Figur 19.7 Eksempel på aksial koding

Figur 19.8 Eksempel på selektiv (kjerne) koding

Figur 20.1 Kvantitativ forskningsprosess

Figur 20.2 Type naturbasert turist avhengig av naturens påvirkning på reiseavgjørelsen. N = 160

Figur 21.1 Kunnskapsspiralen (Nonaka, Takeuchi og Umemoto 1996:842)