Perspektiver på markedsføring av reiseliv Lysark til Kristen Albert Ellingsen og Mehmet Mehmetoglu (red.) Perspektiver på markedsføring av reiseliv
Figur 1. 1 Ulike fokus i markedsføringsfaget utvikling Figur 1.1 Ulike fokus i markedsføringsfaget utvikling. Utviklet med bakgrunn i Christopher, Payne og Ballentyne 1991: 9
Figur 1.2 Konseptet Markedsføring (Perreault og McCarthy 1999:34)
Figur 2.1 Relasjonen mellom fagdisiplinen markedsføring og fagområdet turisme
Figur 3.1 En sammenlikning av en-til-en og mange-til-mange
Figur 3.2 Mange-til-mange-brillene (nettverksbrillene)
Figur 3.3 Den endeløse flyten i distribusjonen av dagligvarer og relaterte tjenester
Figur 4.1 Glidende gjennomsnitt
Figur 4.2 Eksponentiell utjevning
Figur 4.3 Faktorer som påvirker turistetterspørsel Kilde: Kotler, Wong, Saunders & Armstrong (2005) (bearbeidet versjon)
Figur 4.4 Plogs psykografiske turistprofiler Kilde: Plog (1974) (forfatters oversettelse)
Figur 5.1 Det tredimensjonale perspektiv på holdning
Figur 5.2 Det endimensjonale perspektiv på holdning
Figur 5.3 Positive og negative relasjoner til objektet
Figur 5.4 Relasjonen mellom X og O, og P og X sin betydning for relasjonen mellom P og O i balanseteorien
Figur 5.5 Fishbeins enkle modell
Figur 5.6 Fishbeins enkle modell som matrise
Figur 5.7 Fishbeins enkle modell som matrise med flere alternativer
Figur 5.8 Fishbeins og Ajzens utvidede modell
Figur 5.9 Bearden og Etzels modell
Figur 5.10 TAM
Figur 5.11 Sannsynlighet for kognitiv bearbeidelse
Figur 6.1 Hovedelementene i Maslows behovshierarki Kilde: Fritt etter Maslow (1943)
Figur 7.1 Segmenteringsmodellen, sosioraster
Figur 8.1 Histogram som viser fordeling på skalaen nøysomhet–hedonisme 25 % av befolkningen har verdien nøysomhet, 25 % har verdien hedonisme
Figur 8.2 Verdikartet i Norsk Monitor
Figur 8.3 Plassering av enkeltpersoner i verdikartet
Figur 10.1 De tre nivåene til attraksjonsproduktet Kilde: Swarbrooke, 1995
Figur 10.2 Kjerneproduktet til museet
Figur 10.3 Det synlige og utvidede produktet til museet
Figur 10.4 Produktelementer som har positiv innvirkning på de besøkendes totale opplevelse av museet
Figur 11.1 Grönroos’ modell for oppfattet servicekvalitet (1984)
Figur 11.2 Gapmodellen
Figur 11.3 Kanos modell for kundetilfredshet
Figur 12.1 Servicenivåer med toleransesonen
Figur 12.2 Påvirkningsfaktorer på toleransesonen Kilde: En oppsummering av påvirkningsfaktorene til Parasuraman, Zeithaml og Berry 1993 s. 5,8
Figur 12.3 Kulturfiltre
Figur 12.4 Landenes innbyrdes plassering når det tas hensyn til de kulturelle dimensjonene
Figur 13.1 Merkevarebygging
Figur 13.2 Match av merkeidentitet og merkeimage på 3 nivåer
Figur 13.3 Eksempel på ulike genuine, nasjonale og regionale verdier
Figur 13.4 Integrert visjon, organisasjonskultur og image ved bygging av reiselivsmerker (Tilpasset fra Hatch and Schultz, 2003)
Figur 15.1 Tradisjonell distribusjon i reiselivsnæringen (Basert på O’Connor, 1999, side 3)
Figur 15.2 Distribusjon i reiselivsnæringen inkludert aktører på den elektroniske markedsplassen (Basert på O’Connor 1999, side 140)
Figur 15.3 Betingelser for tilfredshet og lojalitet (bekreftelsesparadigmet)
Figur 16. 1 Verdens tolv mest populære reisemål for turister Figur 16.1 Verdens tolv mest populære reisemål for turister. Merk: Figuren tar ikke med dagsturister. Kilde: WTO i Finnie, M., Champion, S., Holden, J., Collyer, G. og Noble, S. (2000). «Pan-European Hotels», Deutsche Bank, 12. januar, s. 8
Figur 19. 1 Den sirkulære kvalitative forskningsprosessen Figur 19.1 Den sirkulære kvalitative forskningsprosessen. Kilde: Mehmetoglu (2004)H
Figur 19.2 Eksempel på konkretisering av problemstilling
Figur 19.3 Indikator–konsept-modellen
Figur 19.4 Eksempel på linje-for-linje koding
Figur 19.5 Praktisk veiledning på manuell dataanalyse
Figur 19.6 Koding-paradigme
Figur 19.7 Eksempel på aksial koding
Figur 19.8 Eksempel på selektiv (kjerne) koding
Figur 20.1 Kvantitativ forskningsprosess
Figur 20.2 Type naturbasert turist avhengig av naturens påvirkning på reiseavgjørelsen. N = 160
Figur 21.1 Kunnskapsspiralen (Nonaka, Takeuchi og Umemoto 1996:842)