Emnenes betydning i budsjettprosessen – Studieutvalget 08.02.2008 Kjetil Hellang - Økonomiavdelingen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 7 Vekst og modellfunksjoner Bård Knudsen.
Advertisements

Automatic Delivery Rewards Hovedtrekk. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards (ADR) er et program hvor en distributør eller kunde kan.
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Gauldalskonferansen 2. november 2011 Lars E. Onsøyen.
Kostnadene bak resultatene
Oppg. 1-2 Holiday Hotel, Squash Center –Avskrivinger og ansatte: $ –Flexibelt utstyr avskrivn. $ –Vedlikehold og strøm: $ –Vask: $
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Generika og legemiddelutvikling
Fordelingsnøkkel Fordeling •Utvalget bestemte seg for å navngi de ulike dimensjonene som: –68 %: Sportslig (tidligere kalt 68 %) –10 %: Kommersiell.
Agenda Ikke få panikk! Hvorfor medlemsforsikringer?
Finansiering av Vegbygging
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Kapittel 14 Simulering.
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Fridadata til finansieringssystemet
1 ForskningsResultater og Informasjon for Dokumentasjon av forskningsAktiviteter.
Frida ved UiB Cecilie Ohm.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Universitetet i Tromsø – Det samfunnsvitenskapelige uit.no Budsjett 2008 FS-møte
Universitetet i Tromsø – Det medisinske fakultet uit.no Velkommen til åpent møte om fakultetets økonomi 22. februar 2008.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Brukere per årsverk i biblioteket Indikator A2. brukere per årsverk Mål Vise hvor store personalressurser som stilles til disposisjon for bibliotekets.
Finansieringssystem og intern budsjettfordelingsmodell for Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) 4. desember 2012 økonomisjef NVH Jan Aldal.
Jenteløftet – økonomiske og avgiftsmessige aspekter.
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
Innherred samkommune 1 Større stillinger - en fordel for både brukere og ansatte Anne Grete Wold Prosjektleder Innherred samkommune.
1 Samling – Innkjøp 14. Og 23.september 2010 LMS-samling 2. desember 2010.
Gevinster med PSV Få eller ingen direkte målbare økonomiske gevinster
Bestått/ikke-bestått
Penger for publikasjoner – forskningspolitiske perspektiver Tom Colbjørnsen 11. mai 2007.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Kompetanse for kvalitet
Finansieringssystemet
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Student i ”moden” alder
Oppfølging av stipendiater ved ISS.. phd- studentene ved ISS Ca 65 phd- studenter ved ISS som er tilknyttet et av våre phd-program (sosiologi eller statsvitenskap)
Høgskolen i Bergen Avdeling for ingeniørutdanning Dekan, Halvor Austenå.
Skolebesøk Presentasjon for HFs studieråd 31. mars 2011.
Ny skole i Nordre Bydel - et bydelsprosjekt, ikke bare en ny skole…
Presentasjonens tittelwww.forskerforbundet.no 17. aug.1 Fra høgskole til universitet kunnskap gir vekst
FoU-muligheten i høgskolesektoren Stipendiattørken – en ytterligere svekkelse av FoU- utviklingen i høgskolesektoren Kielseminar Dag K. Bjerketvedt.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
1 Analyser totaløkonomi LP-forum 8. mai Litt om bakgrunnen En egen arbeidsgruppe med controllere fra fakultet og sentralt ser nærmere på Bidrags-
UiB og Matematisk institutt Alver Hotell november 2005.
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lokale forhandlinger 2010 Utdanningsforbundet Bergen.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
RESULTATBASERT FINANSIERING 17. FEBRUAR 2005 Seunn Smith-Tønnessen, HiA.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Verdivurdering av Sjakk OL i Tromsø. Innhold: Forutsetninger og avgrensninger for kalkulatoren Sjakk OL, regional verdiskaping pr år:
Mulige dypdykk og særtemaer; Barnevern, utvidet datasett/BLD-basen Ressurskrevende brukere, kostnader, indikatorer fra pilotnettverk Kartlegge ansikt til.
Budsjettfordeling og budsjettering 2016 Økonomiforum 25.september 2015.
Det medisinske fakultet Økonomi ved DMF: O-Sak Økonomisjef DMF Knut Arne Kissten Controller Børre Flovik Controller Raimond Klein Hofmejier.
Ny budsjettfordelingsmodell UiT 2018
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
BUDSJETT 2008 Prosess Budsjettforslag
Revisjon budsjettfordelingsmodell IMB
Budsjettfordelingmodell IMB
Balansert omstilling for utvikling
av statlig finansiering 2009.
Fakultets- og instituttøkonomien – en innledende gjennomgang
Fagmodul: FoU-tid og FoU-termin
MARIT BOYESEN, rektor Velkommen til UiS! 29. desember 2018.
Finansiering og budsjettering
Utskrift av presentasjonen:

Emnenes betydning i budsjettprosessen – Studieutvalget Kjetil Hellang - Økonomiavdelingen

UIA - økonomiavdelingen2 Agenda Emnemodulens plassering og betydning i budsjettmodellen til UiA Hva er emnemodulen? Rent teknisk! Prosessen rundt emnemodulen Myter og fakta Emnemodulens påvirkning på andre moduler Andre budsjetttildelinger som innbefatter emner og studenter Oppsummering

UIA - økonomiavdelingen3 UIAs INTERNE BUDSJETTFORDELINGSMODELL BASISMODULENRESULTATMODULENSTRATEGISK MODUL Forskerutdanningene Emner Andel av ”Undervisning” Fast Variabel Fast Fakultetene Fellestjenestene Universitetsbiblioteket Universitetsledelsen Styret Fellesadministrasjon Avdeling for lærerutd. St.poeng Stud.utv. Avlagte dr.gr. Aktivitetskomponenter Fellestjenestene Særkostnader Undervisning FoU og formidling Fondsavsetninger Fellestj./fellestiltak FoU og formidling Undervisning FoU og formidling EFV NFR-midler EU-midler Publiseringsp.

UIA - økonomiavdelingen4

5 Fast del 96,5 mill kr Totalt 168,5 mill kr Antall studiepoeng x lønnsnivå i fakultetet* x 28 t = kroner til fast del Antall studiepoeng x studenttall x emnetypefaktor = poeng til variabel del Sum kroner deles på total poengsum – dette gir kroner/poeng – i 2008: 61,75 kr/poeng Variabel del 72 mill kr poeng *Lønnsnivå i fakultetet vurderes ut fra andel vitenskaplig ansatte med 1. kompetanse. 3 grupper: under 25%, under 50% og over 50%. Rent teknisk – hva er emnemodulen?

UIA - økonomiavdelingen6 De 3 emnetypefaktorene EmnebeskrivelseEmnetype-faktor Teoriemner (forel. og gruppearb), datalab.emner og språklab.emner 2 Emner med ferdighetstrening/annen laboratorievirksomhet, og obligatoriske emner i ALU og FLU 3 Tyngre laboratorieemner i realfagene, praksisemner og 1:1 undervisning (f.eks. utøvende musikk) 6

UIA - økonomiavdelingen7 Variabel del 72 mill kr poeng Fast del 96,5 mill kr Totalt 168,5 mill kr 10 studiepoeng x 340 kr/t x 28 = kr 10 studiepoeng x 30 studenter x emnetype 2 = 600 poeng 600 poeng x 61,75 kr/poeng= kr Eksempel MA-100 Total tildeling til fakultetet som følge av at MA-100 er i emnemodulen: kr Nytt emne?

UIA - økonomiavdelingen8 Prosess Budsjettkriterier Notat på høring i september, hvor problemstillinger som er tatt opp og saksbehandlet blir vurdert av Økonomiavdelingen. Grunnlag for styrets kriteriesak i oktober Dialogmøter om emneporteføljen (slutten av oktober/beg. av november) Møter mellom fakultetene og økonomiavd/studentservice hvor emneporteføljen gjennomgås Emnemodulen ”stenges” etter ca 14 dager. Tallbudsjettet Baseres på kriteriene som er lagt og dialogmøtene Styresak medio desember

UIA - økonomiavdelingen9 Myter og fakta om emnemodulen Emneporteføljen Heter egentlig ”Emne-elementet i basismodulens undervisningskomponent” Emnetypefaktor er det samme som gangefaktor Emnetypefaktor sier noe om fakultetets kostnader pr student Det gjelder å få høyest mulig emnetypefaktor Ja, men det blir ikke mer penger i potten. Det kan gå utover eget fakultet Det gjelder å forhandle inn studenter i modellen Antall studenter bør være så realistisk som mulig, for man blir målt og blir evt. trukket tilsvarende dersom målet ikke bli nådd.

UIA - økonomiavdelingen10 Myter og fakta om emnemodulen Det gjelder å få inn flest mulig emner - det er økonomiavdelingen som bestemmer Antall emner bestemmes av rammeplaner, samt vedtak i universitetsstyret 28 timer pr studiepoeng betyr at på alle emner skal læreren få 280 timer 28 time er bare en liten del av den totale tildelingen til fakultetene 28 timer er en veldig grov modell, som kun er for å fordele timene, og ikke kan brukes ned på enkelt emner

UIA - økonomiavdelingen11 Myter og fakta om emnemodulen Det går ikke an å bytte emner – når det først er inne i emnemodulen, må det gis. Det er fullt mulig å ta inn emner i emnemodulen – så lenge man tar ut noen andre – tilsvarende antall studiepoeng. Fakultetet er ikke forpliktet til å gi emnene i emnemodulen. De er kun forpliktet til å gjennomføre antall studentårsverk. Fakultetet kan ikke gi flere/færre emner enn det som er i emnemodulen. Fakultetet står fritt, så lenge antall studentårsverk blir oppfylt. Om man vil gi flere emner er en prioriteringssak på det enkelte fakultet.

UIA - økonomiavdelingen12 Andre effekter av emnemodulen i budsjettet Emnemodulen danner grunnlag for basisdelen i forskningsmodulen Begrunnet i at undervisningen skal være forskningsbasert Forskningsmodulen har også en resultatbasert del Midlene som deles ut (totalt sett) skal også dekke alle andre aktiviteter ved fakultetet – også administrasjon.

UIA - økonomiavdelingen13 Resultatmodulen Bestått eksamen Antall avlagte studiepoeng x emnetypefaktor = resultatpoeng Poengverdi i 2008: 69 kr Totalt 65 mill kr deles ut Eksempel: 10 stp x 30 stud. x faktor 2 = 600 poeng x 69 kr = Utvekslingsstudenter (stk.prisbudsjetteres) kr per utvekslet student (3 mnd eller mer). Beløpet fordeles mellom internasjonal avdeling og fakultetene. (Fordelt 20/80 i 2007).

UIA - økonomiavdelingen14 Oppsummering Emnemodulen er en stor del av basisdelen i budsjettmodellen Fordeler direkte og indirekte ca 200 mill kr Emnemodulen er grunnlag for tildeling av ressurser til fakultetene Ikke grunnlag for videre tildeling til de ansatte. Dersom noen skal få mer penger må noen andre få mindre. Denne andre kan være et annet område på eget fakultet!