KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

Om KJEMI og MILJØ fagets plass i norsk ingeniørutdanning.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Dannelse og anvendelse
Teknologi og forskningslære
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
Programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
Kapittel W Enzymer.
Organisk kjemi – funksjonelle grupper i molekyler
Har du noen gang lurt på? Hvordan man lager parfyme?
NANOTEKNOLOGI ETIKK.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Realfag ved Bergen Katedralskole Hva er realfag?
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
(Barne-og ungdomspsykologi)
Syrer og baser Syrer og baser har ulike egenskaper
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Department of Chemical Engineering Rekruttering til kjemisk prosessteknologi Studieprogram Kjemi- og bioteknologi(MTKJ) ”What’s the connection ?” ELLER:
Språk og språklig fordypning
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Fagtilbud Naturvitenskaplige og teknologiske fag Medisin, odontologi og helsefag Psykologiske fag og pedagogikk Lærerutdanninger.
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Velkommen til kjemi
1 Infodag for PhD-studenter ved NT Introduksjon av NTNU og NT-fakultetet Bjørn Hafskjold.
Av: Anette Helene Smørdal
Valg av matematikk og realfag
Har du en drøm? Hva er viktig for deg? 806 avtaler på verdens beste universiteter New York London Cape Town Brasil California Paris London Kina Sydney.
V ÅRT STUDIETILBUD. M ATEMATISKE OG NATURVITENSKAPELIGE FAG P SYKOLOGISKE FAG OG PEDAGOGIKK M EDISIN, FARMASI, ERNÆRING OG TANNHELSEFAG L EKTORUTDANNINGER.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Eller: Organisk kjemi er omtrent som å bygge med LEGO
Kap 8. Syrer og baser Definisjon av syrer og baser
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
Jørgen Kolderup Høgskolen i Vestfold. Naturfagets utfordringer tung teori dekker mange fagområder: biologi, fysikk, kjemi, astronomi og geologi krav til.
Naturfag /8 Elektrokjemi.
Naturfag /8 Elektrokjemi.
Materiens oppbygning: Atomer, molekyler og partikkelmodellen
Kjemididaktikk Vivi Ringnes og Merete Hannisdal: Kjemi fagdidaktikk Kjemi i skolen.
Viktige grunnleggende begreper innen kjemi -Kjemiske reaksjoner – Nina Aalberg/ Ellen Andersson - Skolelaboratoriet.
Hva er kjemi? Alt i naturen består av stoffer Hvordan er de bygget opp? Hvilke egenskaper har de? Hvordan kan stoffene reagere med hverandre og danne nye.
Tomatdyrking som forskningsområde Forskerne lager hypoteser og tester disse. Dette kan omfatte faktorer som temperatur belysning luftfuktighet CO 2 – nivå.
REALFAG  Matematikk  Fysikk  Kjemi  Biologi  IT.
KUNNSKAPSLØFTET Ny struktur/nytt innhold i realfagene Den ”nye” eleven/studenten etter kunnskapsløftet.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag – mars 2016 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Detektivoppgaver i kjemi Torsdag 15. oktober – Auditorium 1, Georg Sverdrups hus.
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Elektrokjemi i undervisningen POE Realfagkonferansen 2012.
Eikeli videregående skole. Hvordan gjøre et mest mulig riktig og gjennomførbart valg? Interesser Faglige forutsetninger Motivasjon Trivsel.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Det periodiske system. MÅL FOR TIMEN: Det periodiske system MÅL FOR TIMEN: -Repetere hvordan atomer er bygget opp.
Kjemi i naturfag på ungdomstrinn og Vg1
Studiet av legemidlers interaksjoner med reseptor
Kjeminettverk – Førde 2017 Elevforsøk og demonstrasjoner
Prøvemuntlig: -Fenomener og stoffer -Kropp og helse
Kjemi på ungdomstrinnet
Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM)
Kjerneelementer under arbeid
Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM)
Informasjon om fagvalg til Vg2
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Masterspesialisering i kjemi
Utskrift av presentasjonen:

KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes egenskaper og reaksjoner Forklarer stoffenes egenskaper og reaksjoner Utvikling av kjemisk viten skjer i vekselvirkning mellom eksperimenter og teori Utvikling av kjemisk viten skjer i vekselvirkning mellom eksperimenter og teori

KJEMI 1 (140 timer) Språk og modeller i kjemi Språk og modeller i kjemi Metoder og forsøk Metoder og forsøk Vannkjemi Vannkjemi Syrer og baser Syrer og baser Organisk kjemi 1 Organisk kjemi 1

KJEMI 2 (140 timer) Forskning Forskning Analyse Analyse Organisk kjemi 2 Organisk kjemi 2 Redoksreaksjoner Redoksreaksjoner Materialer Materialer

MÅL FOR KJEMI 1 & 2: Skape interesse for kjemi og naturvitenskap Skape interesse for kjemi og naturvitenskap Gi kunnskaper som er nødvendige for å delta i samfunnsdebatt Gi kunnskaper som er nødvendige for å delta i samfunnsdebatt Bli fortrolig med naturvitenskapelig tankegang og arbeidsmetoder Bli fortrolig med naturvitenskapelig tankegang og arbeidsmetoder Vurdere eget arbeid og resultater Vurdere eget arbeid og resultater Gi innsikt i kjemiens ulike anvendelser samt betydningen av kjemi i hverdagsliv og samfunn Gi innsikt i kjemiens ulike anvendelser samt betydningen av kjemi i hverdagsliv og samfunn Historisk utvikling av kjemi Historisk utvikling av kjemi Knytte teori til praktisk laboratoriearbeid Knytte teori til praktisk laboratoriearbeid Læringsarenaer utenfor skolen Læringsarenaer utenfor skolen

KJEMIKERE ER VIKTIGE BIDRAGSYTERE TIL UTVIKLING AV: Bioteknologi Bioteknologi Nanoteknologi Nanoteknologi Medisin Medisin Farmasi Farmasi Miljøfag Miljøfag Nye materialer Nye materialer Nye energikilder Nye energikilder