Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
SkolebibliotekLøftet
læringsstrategier, modul 1
Nasjonalt nettsted for skolebibliotek Program for skolebibliotekutvikling Universitetet i Agder Merete Hassel, Hamar 2010.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
Samarbeid folke- og skolebibliotek v/ biblioteksjef Guri Sivertsen Haugan, Levanger bibliotek Skal si litt om hva vi har gjort i Levanger, og hva vi.
SkolebibliotekLøftet
Skolebibliotekets muligheter
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Melding til Stortinget…
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kompetansekartlegging
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Program for skulebibliotekutvikling – kva skjer? Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder Siri Ingvaldsen Hamar, 17. mars 2010.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Dagens læringsmiljø – utfordringer i forhold til kvalitetsreformens krav.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Undervisning Irene W. Langengen Forskningsbibliotekar
Didaktiske analysekategorier
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
TEKSTEN I BRUK-PROSJEKTENE
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Bibliotekprosjekt Spjelkavik barneskole
Velkommen til et nytt skoleår!
Praksiseksempel fra Lørenskog
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Program for skolebibliotekutvikling Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder Siri Ingvaldsen Juni 2011.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo IKT i ny grunnskolelærerutdanning ved LUI, HiO Seminar i regi av Ballast Hovedfunn fra Ballast-prosjektet. 2.Hva er digital.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Kulturetaten/Nordland fylkesbibliotek Nordland fylkesbibliotek Elevane skal ha tilgang til skolebibliotek (Opplæringslova §9.2) Skolen skal ha skolebibliotek.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Kompetanse for mangfold
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Nasjonalt læringsnett Et nettverk for e-læring og samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved Kari Flornes, Lærerutdanningen HiB Trude Færevaag Wasch, Biblioteket, HiB

Hva er en informasjonskompetent lærer ? En lærer som har evne til definere og nyansere informasjonsbehov, søke, lokalisere, vurdere og ta i bruk faglig informasjon fra forskjellige kilder i egen kunnskapsutvikling En lærer som i neste omgang har evne til å lære fra seg denne kompetansen til sine elever når de jobber med faglige spørsmål og oppgaver

Bakgrunn Biblioteket gir lærerstudenter innføring i informasjonskompetanse som en integrert del av RLE – faget To RLE – lærere og en lærer i medievitenskap erfarer at studentene får et bredere perspektiv på faget og en større refleksjon omkring egen læreprosess ved å utvikle informasjonskompetanse Det vokser frem et ønske om å bedre kvaliteten på bibliotekene ved RLE – studentenes praksisskoler Hordaland fylkesbibliotek ønsker å bidra til å gjøre skolebibliotekene bedre Det er spesialkompetanse ved høgskolebiblioteket på bibliotekdrift i grunnskolen

Hovedmål for prosjektet Å utdanne lærere med informasjonskompetanse og digitale ferdigheter lært gjennom eget studieløp i høgskolens bibliotek og praksisskoler med gode skolebibliotek

Strategier for å nå målet  Utvikle gode skolebibliotek på praksisskoler  Utvikle informasjonskompetanse og digital kompetanse blant øvingslærere  Skape motivasjon og interesse hos hele lærerpersonalet på praksisskoler for bruk av skolebiblioteket som pedagogisk ressurs  Ruste opp RLE - faget på prosjektskolene

Å forberede skolen for nåtidens og framtidens utfordringer Lærere som vet hvordan og hvor de skal søke informasjon Lærere som er i stand til å finne ny kunnskap Lærere som er kritiske brukere av gamle og nye informasjonskilder

Fylkesbiblioteket Arbeider for et bedre bibliotektilbud til alle innbyggerne i Hordaland Forpliktende samarbeid mellom kommunene Kompetanseutvikling Prosjekter Folkebibliotek Skolebibliotek

Program for skolebibliotekutvikling Universitetet i Agder Nasjonal satsing for å styrke skolebiblioteket som arena for læring og lesing Skolebiblioteket skal være: –læringsarena i alle fag og på tvers av fag –arena for å formidle litteratur og digitale læringsressurser –aktivt brukt i undervisningen –med å integrere opplæring i leseferdighet og informasjonskompetanse

Mål prosent av skolebibliotekarene i grunnskolen skal ha skolebibiotekutdanning Økning i antall kommuner og skoler som har tatt i bruk skolebiblioteket i opplæringen og som har forankret det i langsiktige planarbeid for å styrke leseferdighet Etablert modeller for systematisk bruk av skolebibliotek i opplæringen

Gode skolebibliotek er: Fysisk og virtuelt Lokaler og møbler Samlinger Bibliotekkatalog Elektroniske ressurser og nettsted IT-utstyr Studieplasser Undervisningssted Bemanning, bibliotekkunnskap Plan for pedagogisk bruk

En ny tilnærming til utvikling av skolebibliotek Lærerutdanningen –Høgskolelærere –Høgskolebiblioteket –Studentene Skolene –Rektor –Øvingslærer –Bibliotekar Fylkesbiblioteket

IFLA/UNESCO skolebibliotekmanifest ” Skolebiblioteket formidler informasjon og tanker som er avgjørende for å kunne fungere i dagens informasjons- og kunnskapsbaserte samfunn. Skolebiblioteket gir elevene de ferdigheter som er nødvendig for livslang læring og utvikling av fantasien, og gjør dem i stand til å ta sitt ansvar som medborgere. ”

Høgskolens bibliotek: Kurs og opplæring: Introduksjon til bibliotekets tjenester og tilbud. Sitering og etisk bruk av kilder, APA-stilen. Kildekritikk. Grunnleggende litteratursøk. Avansert litteratursøk. Artikkeldatabaser Referansehåndteringsverktøy – EndNote

Høgskolens bibliotek Læringsutbyttebeskrivelsene i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning: -kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling. (Bachelornivå) -kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer. (Masternivå)

På bakgrunn av dette har biblioteket utviklet læringsutbyttebeskrivelser for sin undervisning.