Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Hvordan berede grunnen for de gode………
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
the HÅG movement - hvordan HÅG begeistrer internt og eksternt
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Elementer i en forretningsplan
Strategi 3 KONSERNSTRATEGI
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
IT Fornebu Visjon / Forretningsidé "I et samspill mellom forskning, utdanning og næringsliv, på lang sikt å skape et mangfold i et fremtidsrettet kunnskapsmiljø¸
Planmessig webutviklings-prosess •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu – •basert på en mer omfattende modell av Kjetil.
Best sammen for reiselivet i Agder og Telemark
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom.
Elektronisk forretningsdrift
ADMIN KONFERANSEN 2003 INNLEDNING STATUS UTFORDRINGER KORT SIKT
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
”IT som konkurransefortrinn” Innføring av intranett i Trenor-gruppen
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
MarinPack - FOU- program for sjømatemballasje Gilde Norge - strategisk analyse 4 emballasjeløsninger for 2 ulike produkttyper.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
IPR Intellectual Property Rights. Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam.
Innovation Supply Chain Anvendt forskning - å vende blikket utover.
EDB BUSINESS PARTNER ASA
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Integrasjon av distribusjons- kanaler og personifisering av kommunikasjon Peder Inge Furseth Institutt for innovasjon og økonomisk organisering, BI Sandvika.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Strategi i styrerommet – en praktisk tilnærmingsmåte StyreAkademiet Kjell A Storeide.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Jan André Hansen Thomas Øverby Jon Torp ADMINISTRERENDE DIREKTØR
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Nettverk og relasjoner: Hvordan drive markedsføring når du er avhengig av andre? Morten H. Abrahamsen, Førsteamanuensis i Markedsføring Handelshøyskolen.
Segmentering og posisjonering
Verdikjedeintegrasjon
Velkommen til Moelven Numedal AS
STR 2400 Strategi Prosjekt og presentasjon
Presentasjon av forretningsplan
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Presentasjon av forretningsplan
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Бейшева Ментай Идрисовна
Rapporteringsrutiner til styret om immaterielle rettigheter
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Hvis du kunne velge … ville du velge en løsning som kan brukes av alle, uten opplæring, hvor det viktigste kommer først, der det er lett å finne.
Utskrift av presentasjonen:

Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier Strategisk analyse - aktiviteter - konkurranseomgivelser - konkurransefortrinn - Mobilitetsbarrierer - ressurser/kompetanse Visjon, misjon, ambisjon Strategiske valg - Konsernstrategi - Forretningsstrategi - Handlingsplaner Virkeliggjøring Organisasjonsutforming - Makrostruktur - beslutningsmyndighet - belønningssystemer - måle-/infosystemer - økonomi/regnskapsystemer Ressursmobilisering - kompetanse - teknologi - fysiske ressurser - nettverk/relasjoner Implementering - operativ gjennomføring - ledelse - arbeidsform - kommunikasjon

Figur 9.2: Konsernorganisering ved ekspansjon - selvstendige bedrifter ledelse Bedriftsledelse Norge Bedriftsledelse Sverige Produksjon Norge Distribusjon Norge Salg/MF Norge Produksjon Sverige Distribusjon Sverige Salg/MF Sverige

Figur 9.3: Konsernorganisering ved ekspansjon - full integrasjon sjef Produksjons- direktør Distribusjons- direktør Salg/MF- direktør Produksjon Norge Produksjon Sverige Distribusjon Norge Distribusjon Sverige Salg/MF Norge Salg/MF Sverige

Figur 9.5: Lønnsomhetsorientert makrostruktur Konsernledelse Markeds divisjon 1 divisjon 2 divisjon 3 FoU Kompe- tanse IT

Figur 9.6: Alternative styringsmodeller i et internt leveransesystem Exit-mulighet Ja Nei Åpent internt marked Lukket handel Ja Prisforhandlinger Åpent fastprismarked Internavregning Nei

Figur 9.7: Markedstransaksjoner og interne transaksjoner B C A D Figur III A B Figur I A B Figur II Figur 1=markedstransaksjon mellom autonome enheter (kan også være inngåelsen av en ansettelse) Figur 2= ansettelsesrelasjon Figur 3=“normale” markedstransaksjoner Kombinasjonen av 1 og 3 gir transaksjonen mellom bedrift og konsument B C A Figur IV

Figur 9.8: Outsourcing som siste steg i en desentraliseringsprosess Konsernsjef Markeds divisjon 1 divisjon 2 divisjon 3 FoU Kompe- tanse IT