Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier Strategisk analyse - aktiviteter - konkurranseomgivelser - konkurransefortrinn - Mobilitetsbarrierer - ressurser/kompetanse Visjon, misjon, ambisjon Strategiske valg - Konsernstrategi - Forretningsstrategi - Handlingsplaner Virkeliggjøring Organisasjonsutforming - Makrostruktur - beslutningsmyndighet - belønningssystemer - måle-/infosystemer - økonomi/regnskapsystemer Ressursmobilisering - kompetanse - teknologi - fysiske ressurser - nettverk/relasjoner Implementering - operativ gjennomføring - ledelse - arbeidsform - kommunikasjon
Figur 9.2: Konsernorganisering ved ekspansjon - selvstendige bedrifter ledelse Bedriftsledelse Norge Bedriftsledelse Sverige Produksjon Norge Distribusjon Norge Salg/MF Norge Produksjon Sverige Distribusjon Sverige Salg/MF Sverige
Figur 9.3: Konsernorganisering ved ekspansjon - full integrasjon sjef Produksjons- direktør Distribusjons- direktør Salg/MF- direktør Produksjon Norge Produksjon Sverige Distribusjon Norge Distribusjon Sverige Salg/MF Norge Salg/MF Sverige
Figur 9.5: Lønnsomhetsorientert makrostruktur Konsernledelse Markeds divisjon 1 divisjon 2 divisjon 3 FoU Kompe- tanse IT
Figur 9.6: Alternative styringsmodeller i et internt leveransesystem Exit-mulighet Ja Nei Åpent internt marked Lukket handel Ja Prisforhandlinger Åpent fastprismarked Internavregning Nei
Figur 9.7: Markedstransaksjoner og interne transaksjoner B C A D Figur III A B Figur I A B Figur II Figur 1=markedstransaksjon mellom autonome enheter (kan også være inngåelsen av en ansettelse) Figur 2= ansettelsesrelasjon Figur 3=“normale” markedstransaksjoner Kombinasjonen av 1 og 3 gir transaksjonen mellom bedrift og konsument B C A Figur IV
Figur 9.8: Outsourcing som siste steg i en desentraliseringsprosess Konsernsjef Markeds divisjon 1 divisjon 2 divisjon 3 FoU Kompe- tanse IT