Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo 15.12.08 ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Teknologi i klasserommet
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Internship høsten Internship høsten 2014.
Vurdering for læring.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Vurdering for læring Tema: Nøkkelen til vurdering på Vg2 og Vg3 frisør
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Innføring av arbeidskrav for Bachleorstudiene
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Blooms taksonomi for kunnskap
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Veileder i vurdering i musikk - introduksjon
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Pedagogisk utviklingsarbeid
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Studieplanarbeid.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Bruk av IKT i undervisningen Innlegg på fakultetets undervisningsdag Stein Dankert Kolstø, IPP.
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Mål og læring hos elever
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
Digital eksamen Fra behov til gjennomføring
FRM1030 Bioorganisk kjemi - innledning
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Informasjon om Bacheloroppgave
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 SSP = 4 eksamener Hovedregel 3 skriftlige og en muntlig eller muntlig-praktisk,
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
PED2000 – vår 2008 Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Universellforum 2016.
Undervisning og danning INTRODUKSJON - KURSPLAN
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Vurdering og undervisning
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Universellforum 2016.
H ”På min skole får jeg tilbakemeldinger som gjør at jeg får lyst til å lære!” Hadde det vel ikke vært kjekt om alle elever på vår skole etter hvert satt.
Utskrift av presentasjonen:

Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo 15.12.08 ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på: http://home.bi.no/fgl93020/pedagogikk.htm

Innhold Spilleregler Læringsmål: Kunnskaper, ferdigheter og holdninger Anbefale tidsplaner Mål og testing av måloppnåelse opp mot kriterier Sluttvurdering

Spilleregler Student: Foreleser/kursansvarlig: Ansvarlig for å lære seg pensum Trene, ikke bli trent Grunnpilaren i reformen Foreleser/kursansvarlig: Hjelpe studenten til å trene riktig Utforme et treningsprogram Differensieringsutfordringen: lav terskel - aldri utlært

Hvordan utforme mål for læringsutbytte i kursbeskrivelser: Du skal skrive til studenter som ikke kan faget. Godt resultat forutsetter eieforhold foreleser og student En guide, ikke en tvangstrøye

Hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger skal studentene ha når de er ferdig i ditt kurs? Begrep, Sammenhenger Teori/modeller Ferdigheter Finne frem til Kommunisere Videreutvikle Holdninger Perspektiv Synsvinkler

Under gjennomføring i kursbeskrivelsen: Anbefale tidsplaner For studenter: 7.5 stp kurs = sum 200 timer. Eks planlegging kursopplegg (alt kan gjøres før kursstart) Trinn 1: Forelesning/Case (presentere problemstilling) Trinn 2: Oppgave (Hentes av student på Blackboard) Trinn 3: Tilbakemelding (Via Blackboard fra faglig til student som svar på innlevering) Trinn 4: Medstudentrespons (Studentene gir den neste på listen respons på oppgaven i henhold til kriterier lagt ut av faglig) Trinn 5: Oppsummeringsforelesning med egenvurdering Trinn 6: Nytt tema = ny runde (kan inneholde en multiple choice oppgave på Blackboard)

Anbefale tidsplaner for faglig 7.5 stp = sum 45 timers undervisning Kan fylles med: Forelesninger antall timer _____ Forberedelse til forelesning /lese litteratur antall timer _____ Oppgaveløsing antall timer _____ Selvstudium/kollokvier antall timer _____ Eksamen antall timer ___ __ Sum timer 45 Hjelpemidler: Studieveiledere, studentveiledere, Blacboard, Biblioteket Hvor mye skal være elektronisk? Behov for Nasjonal kursside?

Mål og testing av måloppnåelse opp mot kriterier Forsøk på forenklet utgave Blooms taksonomi (vite, forstå, anvende, analysere, syntetisere, analysere): vite, forstå = kan begrep (karakter E) anvende, analysere = forstår sammenhenger (karakter C) Syntetisere, vurdere = forstår å anvende teorier/modeller (karakter A) Har vi faglige en felles vurderingskultur?

Sluttvurdering Slutt på tid for prøving og feiling Hvordan vurdere om læringsmålene er nådd? Samme oppgaver om igjen nå uten hjelpemidler. ”Spørsmålene på avsluttende prøve var ingen overraskelse for de som hadde jobbet underveis”.

Læringsmål: ”A never ending story”