Forretningskonsept og forretningsplaner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Strategi og behov for nettstedet bibin.no - bibliotekene i Østfold Høsten 2011.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Elementer i en forretningsplan
Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Forretningsideer & Markedsanalyser
Industriutvikling i Haugesundregionen
Stjørdal Rotary-klubb
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Bachelor i Entreprenørskap - for de som er interessert i bedriftsetableringer INTRODUKSJON PROGRAMSTART Jon Erik Svendsen Fagansvarlig, Bachelor.
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Nyskaping gir vekst Forutsetninger for mer nyskaping: Det må lønne seg å jobbe Enklere å starte egen bedrift Kunnskaper og innsikt Hva gjøres: Lavere skatt.
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Java sertifisering - testern tester test
Arbeidsmarked NHH-kandidater
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Veien til egen bolig – ungdom og personlig økonomi
– Industriutvikling i Haugesundregionen Jan Johannesen Informasjonsmøte, 05. September 08
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Forretningsplan.
Kapittel 12 – Noen begreper
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Innovasjon Norge – hvem er det ? Innovasjon - hva er det ?
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Øving 1 - Forretningsideen
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Mer om studentbedrift forretningsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Kapittel 12. Finansiering Læreplanmål: – Du skal kunne beregne kapitalbehov – og innhente informasjon om ulike finansieringskilder Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
1 Teknologiledelse 1 Entreprenørskap - forretningsplan Dr. Oecon. L. Øystein Widding 29. august 2005.
Norsk økonomi I 2007 var bruttonasjonalproduktet (BNP) i Norge på ca milliarder. BNP er verdien på alt som blir produsert av varer og tjenester.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Driftsbudsjett og regnskap
Kapitalbehov og finansiering
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Firmanavn] Forretningsplan.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Velkommen til Academic Day!
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Velkommen til Academic Day!
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Presentasjon av forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Strategisk markedsføring
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Forretningskonsept og forretningsplaner August 2006 Forretningskonsept og forretningsplaner ENT 2600 Introduksjon til entreprenørskap Bachelor i Entreprenørskap Jon Erik Svendsen Fagansvarlig, Bachelor i entreprenørskap Leder for Senter for entreprenørskap Institutt for innovasjon og økonomisk organisering ENT2600, Bachelor i entreprenørskap, Handelshøyskolen BI

Hva er et forretningskonsept? Forretningskonsept og forretningsplaner August 2006 Hva er et forretningskonsept? Det beskriver hva en skal drive med Det beskriver hvordan man skal tjene penger Hvordan skapes det verdi for noen som vil betale for dette Verdien som skapes for noen må være større en kostnaden ved å fremskaffe denne Det er kjernen i en forretningsplan ENT 2600, Bachelor i entreprenørskap, August 2006 Jon.Erik.Svendsen@bi.no ENT2600, Bachelor i entreprenørskap, Handelshøyskolen BI

Er forretningsideen god? Forretningskonsept og forretningsplaner August 2006 Er forretningsideen god? Sjekkspørsmål for forretningside: Er det noe unikt med forretningsideen? Har en et konkurransefortrinn (noe andre ikke har)? Hvem er kundene og hva trenger de/ønsker de? Hvorfor vil kundene kjøpe produktet? Er det gjennomførbart (praktisk og økonomisk)? Er det etisk forsvarlig? Vil det lønne seg dersom Omsetningen blir mye lavere enn antatt? Konkurrenter kopierer ideen? Det tar lengre tid enn antatt å få lansert produktet? ENT 2600, Bachelor i entreprenørskap, August 2006 Jon.Erik.Svendsen@bi.no ENT2600, Bachelor i entreprenørskap, Handelshøyskolen BI

Hva er en forretningsplan? Forretningskonsept og forretningsplaner August 2006 Hva er en forretningsplan? En detaljert beskrivelse av Forretningskonsept Visjon og strategi Markedsforhold og markedstiltak Produktøkonomi og bedriftens økonomi Likviditet og kapitalbehov Operasjonelle enheter i aktivitet/bedrift og hvordan disse skal fungere Fremdriftsplan og utvikling av bedriften ENT 2600, Bachelor i entreprenørskap, August 2006 Jon.Erik.Svendsen@bi.no ENT2600, Bachelor i entreprenørskap, Handelshøyskolen BI

Hvorfor lager vi forretningsplan? Forretningskonsept og forretningsplaner August 2006 Hvorfor lager vi forretningsplan? En detaljert beskrivelse av For å bearbeide tanker og ideer på en helhetlig måte som også kan kommuniseres til andre Dokumentere konsept og økonomi overfor partnere, leverandører eller andre som man har samarbeid med Forretningsplaner (eventuelt utformet som prospekt) er nyttige når en skal Skaffe finansiering fra bank eller andre Skaffe investorer Etablere allianser Inngå store kontrakter Ansette nøkkelpersoner eller ta inn partnere ENT 2600, Bachelor i entreprenørskap, August 2006 Jon.Erik.Svendsen@bi.no ENT2600, Bachelor i entreprenørskap, Handelshøyskolen BI

Case 1: Sykkelprodusenten ToppBike Hvordan er økonomien i ToppBike? Sett en timelønn for arbeidet og kalkuler inntekter og utgifter for Sykkelproduksjonen Sykkelverkstedet Hvordan er lønnsomheten? Ville du drevet denne bedriften? Hvorfor/hvorfor ikke? Beskriv forretningsideen Lag en kort beskrivelse av forretningsideen og forretningsplan ENT 2600, Bachelor i entreprenørskap, August 2006 Jon.Erik.Svendsen@bi.no

Case 2: Linjeforening Hva er konseptet? Hvordan er lønnsomheten? Hvordan skapes det verdi og for hvem? Hvordan er lønnsomheten? Hva er inntekter og utgifter? Hva er suksessfaktorene? Hva er en vellykket linjeforening? Hvordan skal denne lykkes? ENT 2600, Bachelor i entreprenørskap, August 2006 Jon.Erik.Svendsen@bi.no

Case 3: Telefonreklame Hva er konseptet? Hvordan er lønnsomheten? Hvordan skapes det verdi og for hvem? Hvordan er lønnsomheten? Hva er inntekter og utgifter? Hva er suksessfaktorene? Hva er en vellykket linjeforening? Hvordan skal denne lykkes? ENT 2600, Bachelor i entreprenørskap, August 2006 Jon.Erik.Svendsen@bi.no

ENT 2600, Bachelor i entreprenørskap, August 2006 Jon.Erik.Svendsen@bi.no