Utvikling av en konkurransedyktig tjeneste

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor stor er en fisk? Yggdrasil Hvor stor er en fisk?  Vanlige kundetyper og prosjekter  Faktorer som påvirker.
Advertisements

Effektiv prosjektplanlegging
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Litt mer om PRIMTALL.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Teknologiledelse 1 Hvordan utvikle produkter med høy designfokus Kristine Holbø SINTEF Teknologiledelse.
Styrearbeid i Norwegian
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Service møte-trekanten
Klassifisering av tjenester. Kvalitet, kundetilfredshet og lønnsomhet.
av Line Lervik Olsen, Handelshøyskolen BI
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
10 målindikatorer 1.En strategi for utvikling og forbedring av organisasjonens prestasjonsevne er klart definert og forstått 2.Læring og utvikling blir.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Anvendelse av verktøyene
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Planlegging og strategi
Organisatoriske aspekter
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Hvordan forsterke merkevaren?
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Malverk intern produktopplæring
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
RM – Online Thon Hotels Director of Revenue Management - Jorunn Svidal
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Øving 1 - Forretningsideen
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Segmentering og målgruppetenkning
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Markedsføring.
Kapittel 8: Merkeevalueringer
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Segmentering og posisjonering
The Gains from International Trade
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Posisjonering og differensiering
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Utvikling av en konkurransedyktig tjeneste Serviceledelse: Utvikling av en konkurransedyktig tjeneste

Agenda 11:15 - 11:45: Datainnsamling, intro til ”utvikling av konkurransedyktige tjenester” 12:15 - 13:00: Markedsorientering,segmentering posisjonering, servicekonsept og forretningsidé og visjon. 13:15 - 14:00: Case: Club Med ”Changing with the times” Diskusjon og oppsummering.

Utvikling av konkurransedyktige eiendomsmegler tjenester: hvordan vinne kundenes tillit?

Produktutvikling og markedsføring av tjenester Markedsvurdering og segmentering Markedsvalg Produktutvikling og posisjonering Tilrettelegging/utviking av produksjonsapparat Markedsføringsstrategi Markedsføringsplaner og -aktiviteter Leveranse av tjenester Oppfølging og måling av tilfredshet

Hvorfor markedsorientering Styrke realiseringen av bedriftens mål Fremmer konkurransekraft Ser lettere muligheter i markedet Gir mer tilfredse kunder Bidrar til tilfredse og samarbeidsorienterte medarbeidere

Markedsorientering bidrar til lønnsomhet Kundeorientering Relevant servicekvalitet Kundetilfredshet Vareprat Lojalitet Gjenkjøp

Prosessen fra utvikling til lansering Idègenerering Markedsvurdering Produksjonsvurdering Økonomiskvurdering Prøvelansering Lansering

Et rammeverk for servicebedrifter Serviceleveranse- systemet For et levedyktig servicekonsept Segmentering Posisjonering Service- konsept Verdi- kostnads- balansering Drifts-/ og produksjons- strategi Drifts- strategi og system- integrasjon basiselement integrerendeelement

Serviceledelsesystemet (Normann) Servicekonseptet Markedssegment. Kultur og filosofi Selskapets image Serviceleveransesys. Elementer i utvikling av konkurransedyktige tjenester

Segmentering Definer markedet Velg kriterier for segmentering Del markedet i segmenter Vurder de enkelte segmenter Velg ett eller flere segmenter Innhent nødvendig informasjon om markedet som grunnlag for produktutvikling

Segmentering identifiseres tilgjengelig størrelse -> lønnsomhet antall og størrelse -> bedriftens ressurser demografi livsstil psykografi

Noen forhold ved segmentering Kundens utvikling Behov Kundens forventninger Kunnskaps- overføring Forholdet pris/kvalitet Kundens organisasjon Medvirkningsform og omfang

Posisjonering ”The most successful service firms separate themselves from the ”pack” to achieve a distinctive position in relation to their competitors. They differentiate themselves from their competition by altering typical characteristics of their respective industries to their competitive advantge” (Heskett 1986).

Det betyr også …….. å utforme bedriftens tilbud slik at det blir verdsatt av målgruppen og får en bestemt plass i denne målgruppens bevissthet.

Hvordan få tjenesten til å skille seg ut fra andre? Produktdifferensiering Servicedifferensiering Personalmessigdifferensiering Profildifferensiering Produktdifferensiering: Personalmessigdifferensiering: tilleggsutstyr kompetanse ytelse høflighet samsvar troverdigeht holdbarhet pålitelighet pålitelighet årevåkenhet reparerbarhet kommuikasjonsevne stil design, helheten skapes Servicedifferensiering: Profildifferensiering: levering symboler installasjon trykte eller auditive/visuelle kundeopplæring medier rådgivning atmosfære reparasjoner arrangemener andre tjenester

Poenget er at uansett hvor trivielt et produkt måtte virke, så behøver det ikke å bli et standard produkt. Enhver vare, enhver tjeneste kan differensieres.

Kriterier for differensiering Viktig! Særegen! Overlegen! Kommuniserbar! Vanskelig å kopiere! Overkommelig! Lønnsom!

Differensiering vil si å utforme et sett med meningsfylte fordeler som skiller firmaets tilbud ut fra konkurrentenes tilbud.

Hvordan velge konkurransefordel Konkurranseforhold? Konkurrentens posisjon? Betydningen av å forbedre posisjon? Kapasitet til å forbedre posisjon? Konkurrentenes evne til å forbedre visjon? Avvent, overvåk eller invester.

Servicekonseptet Hvilke tjenester/fordeler søker kunden? Hvilke fordeler kan vi tilby kunden? Kan vi legge merverdi inn i tjenesten for å styrke konkurransekraften? Synliggjør vi tjenesten godt nok? Er servicekonseptet i tråd med visjon og forretningside?

Driftsstrategi Valg av konkurransestrategi Organisering Menneskelige og teknologiske ressurser Administrative styrings-og kontrollsystemer Finansiering Markedsføring

Tjenestetriangelen = Leveransesystemet Servicemøte The service encounter Kunde Ansatt Teknologi

Serviceleverransesystmet må: forstå kunden administrere kontaktpunkt kapasitetsplanlegging engasjere kunden i serviceproduksjonen kvalitetssikre leveranseprosessen kundetilpasse tjenesten bygge inn belønningssystemer

Kunden som marked og produsent Kunden kan delta i: produksjonsspesifikasjon produksjon produktutvikling markedsføring kvalitetskontroll

Forretnings-/virksomhetsideer? ”Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) er en landsomfattende organisasjon for statsautoriserte eiendomsmeglere. Forbundet ble stiftet 12. desember 1932”. ”Salg av bolig berører deg både praktisk og emosjonelt. Derfor gjør vi det enkelt og effektivt med personlig entusiasme”, CASA 2001. ”We try harder”, Avis 2001. ”Connecting people”, Nokia 2001.

Forretnings-/virksomhetsidè Hvorfor? Hvilke markeder skal betjenes i dag og i morgen? Hovedmålsetning: definere en bedriftskonkurransedomene, bransje, marked og geografisk avgrensning. Nivå: Generell Spesifikk

Forretnings-/virksomhetsidè Klare retningslinjer for: 1. servicekonseptet 2. serviceprosessen 3. markedssegmenter som skal betjenes serviceorganisasjonenes interaksjon med kunden 4. serviceimage

Mission Possible Gå sammen i gruppe på 4-5 personer. Definèr en valgt bedrifts forretningside og visjon. Bruk følgende kriterier: Hvorfor husker kundene denne bedriften? Hvordan føler kundene seg etter at de har hatt kontakt med denne bedriften? Hva forteller kundene deres venner om bedriften? Hvordan hjelper de ansatte i bedriften hverandre? Hvordan hjelper de ulike avdelingene til for å nå bedriftens overordnede mål?

Utdrag fra Customer Service 101 - Ethics: 1. Always be honest. Your customers will know if you are not. 2. Never give a reason to lose trust in you or your company. 3. Integrity is the heart of success. One can never truly succeed and be content without possessing this quality. 4. Do everything with integrity. Everything. 5. Do what you say you will, when you say you will. 6. Never knock your competition. You will be the one who looks bad.

CASE: CLUB MED