Gjennomgang laksesaken med EU og veien videre Prosjektdirektør Per Dag Iversen, Lakseprosjektet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Litt mer om PRIMTALL.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
ambisjoner og realiteter
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Prosjekt Skadestatistikk - Bakgrunn Møte i referansegruppen 17. september 2004.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
Høring om fiskeforskrifter-laks  Hva skal vi uttale oss om?  Fiskeforskrifter som gjelder elvene(frist 15 januar)‏  Fiskeforskrifter som.
Diabetes- sett fra en kolibri
8 Det politiske systemet i Norge
1 Trykte vedlegg: Utvidede kommentarer per april Ingress: Saken presenterer resultater per april Forslag til vedtak: 1.Styret er bekymret for.
Laksesaken EU Trond Davidsen, 10. mars Markedsadgang •EU er vårt viktigste marked - Idag, imorgen og om fem år •Russland er vårt største vekstmarked.
Om undersøkelsen ■Nullpunktsundersøkelsen 2009 ■Webundersøkelse mot TNS Gallups panel ■Uttrekk basert på forhåndsinnsamlede bakgrunnsvariabler + screening.
Tidsfrister i planleggingen
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Endringer i arbeidsmiljøloven
Kapittel 14 Simulering.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Regulering av markedstilførselen - markedets, næringens eller myndighetenes ansvar? Lisbeth Berg-Hansen, Årsmøte Trøndelag Fiskeoppdretterlag, 8. mars.
Jan Trollvik Eksportutvalget for fisk
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Samsvarsuttalelse (SUT) litt historie
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Midlertidige ansettelser i usikre tider
14 Samarbeid over grenser
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Forskriften har regler om
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
Arbeidslivet under press Regjeringens forslag til endringer av arbeidsmiljøloven.
(atg-nettverk nov-2011) –Årsmøte i Utdanningsforbundet Bergen mars Det deltar 111 delegater. –Årsmøtet er den viktigste arenaen for å være.
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Norwegian Ministry of Fisheries En konkurransedyktig havbruksnæring FHL havbruks årsmøte – tirsdag 30. mars 2004 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Fiskeripolitiske utfordringer og tiltak - for en økt marin verdiskaping Pressekonferanse G.O.Sars Nor-Fishing 11. august 2004 Fiskeri- og kystminister.
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Regjeringens havbrukspolitikk Årsmøte i FHL havbruk 14. april 2005, Tromsø Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Regjeringens arbeid for en styrket havbruksnæring Statssekret æ r Janne Johnsen FHLs nytt å rsm ø te 19.januar 2005.
Politisk påvirkning.
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
Utskrift av presentasjonen:

Gjennomgang laksesaken med EU og veien videre Prosjektdirektør Per Dag Iversen, Lakseprosjektet

Oversikt over dumping-, subsidie- safeguardsaker og norske lakse-tiltak-fortsettelse 16. juni Den norske laksenæringen blir enig med Kommisjonen om en Forståelse. Dette innebærer at de midlertidige tiltakene i løpet av et par uker vil endres til en minsteimportpris (MIP) på 2,81 € pr. kg(hel fisk ekvivalenter). Samtidig og forutsatt enighet om det, vil varigheten av de midlertidige tiltakene bli forlenget til 22.januar Kommisjonen fortsetter undersøkelsen med sikte på å treffe en endelig avgjørelse før utløpet av de midlertidige tiltakene. Partene vil så snart som mulig drøfte enkelthetene i den endelige ordningen som skal gjelde med sikte på å finne en felles forståelse om disse. 1 Juli Kommisjonen endrer tiltakene fra straffetoll til en MIP på 2,81 € pr. kg (hel fisk ekvivalenter). 15 august Frist for et utvalg av 34 norske bedrifter med å svare på samplingskjema til ITC 23 august DOC publiserte den de midlertidige funnene og konklusjonen i saken. Ikke uventet vurderte de det slik at det ville være sannsynlig at dumping ville bli gjenopptatt dersom tiltakene ble fjernet.. Høst Samtaler og høringer mellom norsk næring og EU Kommisjonen finner sted 28. oktober Kommisjonen legger frem opplysninger (Disclosure Document) med sin begrunnelse for sitt forslag til endelig avgjørelse. Det foreslås å innføre en minstepris (MIP) på 2,80 Euro pr kg rundvekt (denne vil bli omregnet til de ulike produktvarianter). 10 november Høring i ITC i USA saken 16 november Kommisjonen sender et ”Post Disclosure Document” til den norske næringen og til de norske undersøkte bedriftene. I brevet truer EU kommisjonen med at den vurderer å innføre 20 % straffetoll for de 94 ”ikke samarbeidende” selskapene, innføre høyere og mer differensiert MIP på fileter, samt at dersom en ikke respekterer MIP vil en få straffetoll og at importør må stille en 10 % garanti av MIP på alle salg. Samme dag sender Kommisjonen et forslag til medlemslandene om endelige tiltak. Forslaget innebærer at Kommisjonen ønsker en minsteprisordning (MIP) i de neste fem årene. Kommisjonen har i liten grad hensyntatt kommentarer i tilsvar fra undersøkte selskaper og næringen til Kommisjonens forslag av 28. oktober. Kommisjonen foreslår en dumpingavgift som skal være variabel opp til fastsatt minstepris (MIP). Denne foreslås satt til 2,80 euro for hel fersk fisk. 18.november Frist for et nytt utvalg av 19 bedrifter til å svare på samplingskjema til ITC 1 desember Forslaget til Kommisjonen drøftet på møte i EUs antidumpingkomité Desember EU Kommisjonen påstår at de har fått nødvendig tilslutning av medlemslandene til et opplegg, og de derfor ikke lenger trenger noen forståelse med Norge. For å få dansk tilslutning til en ordning hadde Kommisjonen gått med på høyere MIP for filet. 13 desember Kommisjonen sender ut et notat med forslag til permanente MIP på filet som ligger på et langt høyere nivå enn tidlige. Kommisjonen foreslår i tillegg en ny kategori fillet på over 300 gram med skinn. 22 desember EU Kommisjonen oversender et endelig forslag om tiltak mot norsk laks til EU Ministerrådet. 30. desember Department of Commerce offentliggjør sin endelige beslutning om å forlenge dumingtollen for hel fersk norsk laks til USA januar Beslutning i U.S. International Trade Commission (ITC) om at straffetiltakene mot fresk hel norsk laks blir forlenget 19.januar Styret i FHL beslutter at organisasjonen skal anmode norske myndigheter om å bringe EUs vedtak om innføring av varige antidumpingtiltak mot import av norsk oppdrettslaks inn for tvisteløsning i WTO. 20. januar EU Ministerrådet offentliggjør de endelige tiltakene mot norsk laks med en varighet på fem år. Norsk laksenæring anmoder senere samme dag norske myndigheter om å ta saken til WTO. 17. februar Fjord Seafood ASA offentliggjør sin beslutning om at de vil ta EU sin endelige beslutning inn for EU domstolen. 20. februar Den norske regjering beslutter å bringe EUs vedtak om innføring av varige antidumpingtiltak mot import av norsk oppdrettslaks inn for tvisteløsning i WTO. 6. februar: Anmodning fra Irland og Storbritannia om midlertidige beskyttelsestiltak, Safeguard Measures, på laks fra Norge, Færøyene og Island. 12. februar: Safeguardkomiteen støtter åpning av undersøkelse av lakse-safeguard. 5. mars: Kommisjonen offentliggjør åpning av safeguard-undersøkelse. 8. mars: Ministerrådet vedtar ørret-toll på 19,9 prosent. 13. Mai Safeguard komiteen går imot kommisjonens forslag om straffetoll på rundt 13 prosent. Kommisjonen trekker forslaget. 15. august: EU-kommisjonen innfører midlertidige Safeguard Measures i form av importkvote og straffetoll på det som overstiger kvoten. Norge får en kvote på tonn fra 15. august til 6. februar Begynnelsen av september. Rykter om at dupming- og subsidieanklage er/har blitt sendt til EU-kommisjonen fra en skottsk oppdretter organisasjon. Danske myndigheter tar Safeguard-saken til Rådet September og oktober En mengde forslag til løsning av Safeguard-saken svirrer frem og tilbake. UK og Irland forlanger MIP i tillegg til kvoter, mange medlemsland går mot MIP. Kommisjonen politisk presset til å legge seg på MIP-linjen. Kommisjonen gjennomfører en miniundersøkelse hos tre lakseprodusenter for å konstatere COP. 23. oktober: Kommisjonen offentliggjør åpning av dumpingundersøkelse 10. november: Safeguardkomiteen avholder møte, safeguardsaken ble ikke henlagt, 6. desember: Grunnet innklaging av saken for EU-ministerrådet og at en tilstrekkelig stor andel av medlemslandene går imot kommisjonen, faller de midlertidige safeguard tiltakene bort uten behandling. desember Ti norske selskaper er valgt ut av kommisjonen til å måtte delta i dumpingundersøkelsen. Arbeidet med å fylle ut spørreskjemaer pågår januar Tidsfristen for innsendelse av undersøkelsesskjemaer i dumpingsaken for de ti utvalgte firma januar De ti firmaene får besøk av byråkrater fra Kommisjonen som skal verifisere informasjonene gitt i undersøkelsesskjemaet. 21. januar Et møte i Safeguardkomiteen er planlagt. MIP- linjen blir videreført av Kommisjonen. Ingen nye forslag bortsett fra at frossenlaks skal få en lavere MIP enn fersk. 1. Februar Igangsetting av full ”Sunset Review” i USA AD saken fra 1991, i både Department of Commerce og U.S. International Trade Commission. 6. februar Kommisjonens siste mulighet for innføring av safeguardtiltak blir benyttet, selv om et flertall i safeguardkomiteen går imot kommisjonens forslag. Reguleringen består i kvoter fordelt på nasjoner med en straffetoll for overskridning av disse, videre består reguleringen i en minste import pris til EU på 2,70 Euro wfe fersk laks som vil stige til sommeren til det endelige nivået på 2,85. Importørene av laks må ovenfor tollmyndighetene stille en garant på 0,29 euro pr kg laks som kan refunderes et inntil ett år etter innbetaling dersom importør klarer å dokumentere tilstrekkelig at salgsprisen var under MIP. 6. mars Frist for medlemslandene til å klage kommisjonens safegardvedtak inn for Ministerrådet. Frankriket og Danmark klager saken inn. 27. april Permanente Safguard tiltak avsluttet 27. april Ved regulering (EF) 628/2005, innførte Kommisjonen midlertidige antidumping-avgifter for importen av oppdrettslaks fra Norge. Denne variert fra 6,8 til 24,5 prosent mellom de ”samplede” firmaene og deres relaterte selskaper, de oppdrettere som DG Trade mente hadde ”samarbeidet” fikk gjennomsnittet 16 %. De oppdrettsfirma som ifølge DG Trade ikke hadde ”samarbeidet” fikk 24,5 % midlertidige antidumping-avgifter. Dette gjaldt for 94 firma, som tilsvarer ca 25 % av oppdrettskonsesjonene i Norge. Tiltakene vil utløp etter seks måneder, altså 23. oktober 2005, men kan med et visst norsk bifall forlenges til ni måneder, altså 23. januar juni; I Anti-dumping Komiteen foreslår Kommisjonen; en minste importpris (MIP) for samarbeidende selskaper på 2,81 € og fortsatt dumpingavgift på 24,5 % for ikke- samarbeidende selskaper. Et flertall av land setter spørsmålstegn til en todeling av MIP.

Oversikt over dumping-, subsidie- safeguardsaker og norske lakse-tiltak Høsten: De første rykter om mulige dumpinganklager fra USA og EU. Desember: Skottene oversender dumpinganklage til EU januar: FOS starter innfrysningsprogram for å løfte lakseprisene. 2. februar: EU-kommisjonen åpner dumpingsak mot Norge. 28. mars: Subsidie- og dumpinganklage fra USA. 28. juni: USA innfører foreløpig subsidieavgift på 2,45 prosent på norsk laks. 3. oktober: USA innfører straffetoll på 2,96 prosent på import av norsk laks. 10. oktober: Europakommisjonen foreslår å innføre 11,32 prosent straffetoll på norsk laks februar: Endelig subsidieavgift USA på 2,27 prosent innføres, denne gjelder fremdeles. 20. februar: Endelig straffetoll USA gjennomsnitt 23,8 prosent, gjelder med to unntak fremdeles. 16. mars: EU avstår fra å innføre straffetollen på 11,32 prosent på norsk laks: Årsaken er innfrysningsprogrammet til FOS. Juni: Destruksjon av 12 millioner smolt i Norge gir redusert slaktebehov i 1992 og november: EU innfører minstepris på import av norsk laks til ut februar Skottene forbereder dumpinganklage 1992 Januar: ”Stopp fôring”-aksjon Juni/juli: Kontrollert utsalg av FOS-frossenfisk, sterk stigning av lakseprisene Oktober: ”Stopp fôring”-aksjon i regi av NFF. November: EU innfører minstepriser fram til September: Skottene trekker tilbake den dumpinganklagen mot Norge som ble sendt ved årsskiftet 91/92. Dette gjøres like før den norske EU-avstemmingen i et brev til fiskeriminister Jan Henry T. Olsen Mars/april: Fôrstopp i regi av NFF. 15. desember: EU innfører minstepris på norsk laks, spesiell overvåking fram til 30. juni august: EU åpner sak mot Norge Mars: Som resultat av dumping- og subsidieundersøkelsen foreslår Europakommisjonen innføring av straffetoll på 9,88 prosent og subsidieavgift på 3,8 prosent, til sammen 13,7 prosent. Mai/juni: Lakseavtalen med med en minstepris på 3,25 euro ferdigforhandles og vedtas av kommisjonen 1. juli November: Europakommisjonen foreslår innstramming av lakseavtalen Mars: Europakommisjonen foreslår at lakseavtalen opphører og at toll innføres. Mars: Oppsigelsen avverges, kommisjonen vedtar å foreta en ny vurdering. Sak åpnes mot Chile og Færøyene. Desember: Kommisjonen foreslår å avvikle lakseavtalen, ingen tiltak mot Chile og Færøyene. 19. desember: Dumpingsak åpnes mot Norge og Færøyene på ørret mai: Lakseavtalen avvikles fordi EU mener at det ikke lenger er grunnlag for å ”straffe” Norge. 18. august: Forslag om innføring av straffetoll på 21,4 prosent på norsk ørret. 18. september: Midlertidig straffetoll på 21,4 prosent på ørret januar: Forslag om permanent straffetoll på 19,9 prosent på ørret. 30. januar: Anti-dumpingkomiteen støtter forslaget.

HVORFOR ANKLAGES VI? EØS omfatter ikke fisk Utenfor EU er vi svært sårbare Vi har de beste naturgitte forhold Vi har effektive næringsaktører Vi fremstår som en trussel mot våre kolleger i andre land

Vi har ikke drevet pris-dumping ! De undersøkte bedriftene har tjent penger Produksjonskost sterkt redusert Fortjenestemarginene betydelig over siste 10 års gjennomsnitt Våre undersøkelser bekrefter funnene i miniundersøkelsen fra sept/okt 04 Vi har hatt tilgang på sammen materialet som Kommisjonen og dette viser tydelig at bedriftene ikke har dumpet PwC analysen av de undersøkte firma bekrefter det samme Men:forskjell på å ha rett og å få rett!

Fra safegard til dumping 5. mars 2004: Kommisjonen offentliggjør åpning av safeguard- undersøkelse. 23.oktober 2004: Ny dumpingundersøkelse ble formelt åpnet 6. februar 2005:Safeguardtiltak  Kvoter fordelt på land  Straffetoll for overskridning  MIP 2,70 Euro wfe men endelige nivå: 2,85.  Garanti på 0,29 euro pr kg laks som kan refunderes ved dokumentasjon 27. april Permanente Safguard tiltak avsluttet 27. april 2005 etter klager fra Danmark og Frankrike Samme dag innføres midlertidige anti-dumping tiltak

Uenighet om utvalg av bedrifter Kommisjonen valgte bort de beste selskapene Kommisjonens fokus: Exporting producers Laksesaken EU- dumping

Midlertidige avgifter 27. april 2005 innførte Kommisjonen midlertidige antidumping-avgifter Varierte i første omgang fra 6,8 til 24,5 prosent mellom de ”samplede” firmaene og deres relaterte selskaper, ”Samarbeidende” fikk gjennomsnittlig injury-margin: 16 % Ikke ”samarbeidende” fikk 24,5 %- 94 firma, som tilsvarer ca 25 % av oppdrettskonsesjonene i Norge. Splitt og hersk

Forståelsen, Forståelse med Kommisjonen:  Ingen forskjellsbehandling mellom norske firma  Varighet til 22. januar 2006  Straffetollen erstattes med Minsteimportpris € 2.81 for WFE  Framtidig justeringsklausul  Dialog med Kommisjonen

Fra midlertidige mot permanente tiltak Rammeforståelsen innebar ikke at laksenæringen måtte vedgå at det hadde funnet sted dumping Kommisjonen fortsatte arbeidet med sine beregninger av dumping og skade Vi fortsatte vårt arbeid med å imøtegå Kommisjonens påstander frem mot endelig vedtak Våre viktigste meningsfeller i påvirkningsarbeidet er røkeri- og videreforedlingsindustrien i EU, importører og arbeidstaker organisasjonene For å hindre innføring av permanente tiltak måtte minst 13 av medlemslandene stemme imot tiltak i ministerådet

Mandat for arbeidet med laksesaken i EU Førsteprioritet i arbeidet: Vinne aksept i Kommisjonen for at det ikke er grunnlag for antidumpingtiltak mot norsk laksenæring (PriceWaterhouseCoopers rapporten) Andreprioritet: Å søke en forhandlingsløsning med Kommisjonen for at tiltak mot norsk laksenæring skal være minst mulig skadelige Tredjeprioritet: Å forsøke å vinne saken; enten ved å vinne støtten hos 13 medlemsland i en avstemning i Ministerrådet eller ved at saken tas til WTO eventuelt EU-domstolen Næringen bør drive lobbyaktiviteter i medlemslandene samtidig som det føres samtaler med Kommisjonen Mandatet har blitt fulgt av Referansegruppen/forhandlingsutvalget

Dokumentasjon PwC sin gjennomgang av firmaene i samplingen  Uavhengig faglig gjennomgang med bakgrunn i EUs AD forordninger +internasjonale revisjonsprinsipper  Entydige positive resultater av de analyser som er gjennomført, viser betydelige lavere produksjonskostnader enn EU sine resultater  Fire høringer, detaljert gjennomgang, omfattende dokumentasjon  Resultat: ikke tilstrekkelige hensyn tatt = -0,01€ ! Lakseprosjektet initiert undersøkelse om arbeidsplasser i EU i samarbeid med NNN, LO og EFFAT: full tids ekvivalenter vs. 285 arbeidsplasser hos de klagende EU oppdretterne

Vilje til å finne en akseptabel løsning Vi viste en betydelig vilje til å finne en løsning:  Tiltak kortere enn 5 år  Gjenåpning av saken etter 12 mnd  Reel justeringsklausul  Lavere MIP

Høsten 05 Vanskelig dialog med DG Trade Vi argumenterte mot at vi har dumpet Lobbyvirksomhet i EU land for en løsning alle parter kan akseptere DG Trade driver sitt spill: Parallelle forhandlinger med Danskene Etter at DG Trade følte seg sikker på flertall: Fastlåst dialog Resultat: Dansk aksept av MIP såfremt deres filetindustri ble beskyttet mot norsk industri

Undersøkte firmas dumping marginer ProvisionalGen DisclosureCommissionCouncil Reg. 628/2005DocProposalProposal Marine Harvest21,911,211,211,2 Fjord Seafood37,715,015,015,0 Pan Fish25,424,517,717,7 Stolt Sea Farm13,910,010,010,0 Follalaks24,520,020,020,0 Nordlaks6,80,80,80,8 Hydrotech21, ,018,0 Grieg Seafood22,920,920,920,9 Sinkaberg-H. -2,72,4 2,6 Seafarm Invest-11,211,211,2 Vektet gjennomsnitt:22,514,814,814,8 Residual Margin:37,724,520,920,9 Injury marginen på: 16-14,6 14,6 Injury marginen styrer MIP

EU Ministerrådet vedtak: Hel fisk, fersk, kjølt eller frosset;2,80 Sløyd med hode, fersk, kjølt eller frosset3,11 Annen (herunder sløyd uten hode), fersk, kjølt eller frosset3,49 Hele fiskefileter og fileterskåret i stykker over 300 g pr. filet, ferske, kjølte eller frosne, med skinn5,01 Hele fiskefileter og fileterskåret i stykker over 300 g pr. filet, ferske, kjølte eller frosne, uten skinn6,40 Andre hele fiskefileter og fileter skåret i stykker 300 g eller under pr. filet, ferske, kjølte eller frosne7,73

EU-Ministeråds vedtak MIP: 5 år varighet Mulighet for ”review” Overvåke utviklingen på markedet Dersom tolldeklarasjonen blir fylt ut feil kan dette under gitte omstendigheter gi en fast toll 0,45 euro for sløyd laks og henholdsvis 0,50, 0,73, 0,93 og 1,12 Euro Stikkprøver hos relaterte og ikke-relaterte importører Tilbakebetaling av garantier

VI STÅR OVERFOR TRE HOVEDALTERNATIV WTO – SAK EU – DOMSTOLEN REVIEW

Styrevedtak i FHL Styret ber norske myndigheter åpne WTO-sak. Næringen stiller seg fullt bak myndighetene. 2. Styret forutsetter innsyn i forberedelsene, tidsrammen og mulighet til å nå en løsning 3. Styret ber om tett samarbeid mellom myndighetene og næringen i forberedelsene og gjennomføring av saken 4. Styret påpeker at en WTO-sak må fokusere på resultatoppnåelse mer enn det prosessuelle og forutsetter at WTO-sak ikke er til hinder for enkeltbedrifter å gå til EU- domstolen

Regjeringens pressemelding Regjeringen har besluttet å bringe EUs vedtak om innføring av varige antidumpingtiltak mot import av norsk oppdrettslaks inn for tvisteløsning i WTO. Dette er i tråd med næringens anmodning til myndighetene. Regjeringen har hatt en konstruktiv dialog med EU-kommisjonen med sikte på å finne en minnelig løsning som et alternativ til å gå til WTO. Etter en helhetsvurdering har Regjeringen kommet til at en slik løsning ikke er innen rekkevidde og vil følgelig ta saken til WTO. Utenriksminister Støre uttaler: ”Vi har i våre kontakter med EU gitt uttrykk for at vi anser antidumpingtiltaket mot norsk laks for å være i strid med WTOs regelverk. Å bringe tiltaket inn for tvisteløsning i WTO vil gi en avklaring. Jeg håper at dette vil bidra til at tiltaket blir opphevet, og at situasjonen for norsk laks på EU-markedet blir normalisert.”

WTO - SAK Vi har altså anmodet og myndighetene har besluttet å ta saken til WTO Legale, tolkningsmessige, prinsipielle og tekniske spørsmål WTO vil fungere som et tvisteløsingsorgan Oppfordrer til ”utenom rettslige løsninger” Vi kan neppe ”seire” over Kommisjonen i WTO WTO- konklusjoner implementeres i fremtidige saker Nåværende tiltak eller deler av de kan kjennes ugyldig Slik kjennelse kan ligge år frem i tid Ingen tilbakevirkende kraft Ingen tidsfrist for å fremme WTO- sak NOK ER NOK ?

EU- DOMSTOLEN Næringen v/enkeltbedrifter eller organisasjoner Lakseprosjektet naturlig støttefunksjon for bedriftene Legale, tolkningsmessige, prinsipielle, tekniske spørsm. Delvis reduksjon av dumping margin liten verdi Enten oppheving av forskriften eller under 2 % marginer FILET-SPØRSMÅLET SÆRLIG INTERESSANT Domstolsbehandling kan føre til erstatning Domstolsbehandling normalt ca 2 år -ved anke nye ca 11/2 år Tidsfrist for å reise sak dager (i prakis før påske)

Eksempler: Utvalget av oppdrettere/eksportører er ikke representativt. Filetprisene er åpenbart fastsatt politisk, uten normal undersøkelse. EU har gitt mangelfullt innsyn i hvordan kost for egne oppdrettere er beregnet.

REVIEW - NYVURDERING EU- regelverket åpner for nyvurdering Anti dumping tiltak bare så lenge som anses nødvendig Norsk næring kan anmode om review etter 12 måneder Kommisjonen kan på eget initiativ initiere når som helst Medlemsland kan anmode når som helst Eksportører, importører og klagerne kan anmode etter 12 måneder Data og info må kunne vise endrete forutsetninger ”the Commission may consider initiating a review..... and conducting the investigation expeditiously

ALTERNATIVENE KAN PÅVIRKE HVERANDRE Ikke formell eller legal sammenheng mellom alternativene Domstol sporet haster mest (innen 84 dager) Domstol sporet ubestridt og kan virke positivt i WTO-sak En WTO-sak må være løsningsorientert, (kompromissvillighet), og ikke bare prosessorientert Review kan føre med ytterligere vilje til løsning i WTO-sak Kan være vanskelig å få ørret-review i løpet av WTO-sak Vi tenker både og, og ikke enten eller

Utfordringer fremover USA-fersk hel laks  Nye 5 år  WTO? EU-Ørret: Nyvurdering 2006? EU-Laks :Nyvurdering, domstol og WTO?