Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Kolbjørn Engeseth Daglig leder Jupiter System Partner AS
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
INNOVASJONS- MILJØER Tommy Hernes og Sten Celius, KS Kritiske suksessfaktorer i kommunalt næringsarbeid.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Innovative offentlige anskaffelser
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Ungdomstrinn i utvikling
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
E-studier i humaniora og resultater fra Norgesuniversitetet sin IKT Monitor Humaniora og innovasjon. Tromsø, 9. og 10. september 2010
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Norgesuniversitetet:
Læringsmiljøutvalgsleder som student - Tanker og erfaringer etter et år i lederstolen Marianne Torp.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Helse- og omsorgskonferansen 2011 High-tech for de få eller nyvinning for de mange? Adm. direktør Gunnar Bovim, Helse Midt-Norge RHF 7. november 2011.
Bruk av IKT i studier ved UV - en strategi for innovasjon i høyere utdanning? Andreas Lund Studiedekan, UV.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
NUV: kriterier for kvalitetssikring av teknologistøttet utdanning Seniorrådgiver Astrid Børsheim. NOKUT.
AREALIS I 9-K - samarbeid med Fylkesmannen Eidsfoss AREALIS I FULL SKALA - VESTFOLD FYLKE Tiltak og resultater Temakart som beslutningsgrunnlag.
Kvalitetssikring ved Høgskolen i Østfold. 2 Innledning Kvalitetssikringssystemet ved HiØ ble godkjent høsten Hovedtrekk i NOKUTs evalueringsrapport:
Organisatorisk innovasjon
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
1 Idéportalen – Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og offentlig forvaltning Idéportalen, v/ Line Hafsahl Johansen.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Barnehagens samfunnsmandat
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Framtidens geografier SGO 1001 Høst 2005 Per Gunnar Røe.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Samspill mellom utdanning og arbeidsliv for økt innovasjonskraft Råd for samarbeid med arbeidslivet – RSA NTNU 14. August 2013 Anthony Kallevig, LO A.Kallevig,LO1NTNU.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Overordnet strategi SV-fakultetet
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Årets norske Leanvirksomhet
Hvordan lykkes med utveksling?
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet

Innovasjon ” Innovasjon kan forstås som et nytt produkt, en ny tjeneste, en produksjonsprosess, ny anvendelse eller ny organisasjonsform som er lansert i markedet eller tatt i bruk. Innovasjon bygger på ny kunnskap og nye kombinasjoner av kjent kunnskap.” ( Stortingsmelding nr. 20, Vilje til forskning, )

Felles begreps- apparat Institusjonelle/ strategiske/ ledelsesmessige Kompetanse utvikling Holdninger og kultur Faglige interesser og behov Marked Kvalitet og relevans Teknologiske Juridiske Faktorer som påvirker utvikling og deling av digitale læringsressurser Innovasjonssirkelen

Nettspansk, UiB Elektronisk spansk, UiO Fysio-nett, Høgskolen i Tromsø PID-stop, NTNU Web 2.0 prosjektet, Høgskolen i Østfold

Felles begreps- apparat Institusjonelle/ strategiske/ ledelsesmessige Kompetanse utvikling Holdninger og kultur Faglige interesser og behov Marked Kvalitet og relevans Teknologiske Juridiske Faktorer som påvirker utvikling og deling av digitale læringsressurser Nettspansk, UiB – de viktigste faktorene:

Felles begreps- apparat Institusjonelle/ strategiske/ ledelsesmessige Kompetanse utvikling Holdninger og kultur Faglige interesser og behov Marked Kvalitet og relevans Teknologiske Juridiske Faktorer som påvirker utvikling og deling av digitale læringsressurser Elektronisk spansk, UiO – de viktigste faktorene:

Felles begreps- apparat Institusjonelle/ strategiske/ ledelsesmessige Kompetanse utvikling Holdninger og kultur Faglige interesser og behov Marked Kvalitet og relevans Teknologiske Juridiske Faktorer som påvirker utvikling og deling av digitale læringsressurser Fysio-nett HiT– de viktigste faktorene:

Felles begreps- apparat Institusjonelle/ strategiske/ ledelsesmessige Kompetanse utvikling Holdninger og kultur Faglige interesser og behov Marked Kvalitet og relevans Teknologiske Juridiske Faktorer som påvirker utvikling og deling av digitale læringsressurser PIDstop, NTNU – de viktigste faktorene:

Felles begreps- apparat Institusjonelle/ strategiske/ ledelsesmessige Kompetanse utvikling Holdninger og kultur Faglige interesser og behov Marked Kvalitet og relevans Teknologiske Juridiske Faktorer som påvirker utvikling og deling av digitale læringsressurser Web 2.0 prosjektet, HiØ

Innovasjon handler om kultur Innovasjon tar tid og utfordrer sosiale og kulturelle strukturer

En god delingskultur er som regel en betingelse for at en organisasjon skal dra nytte av innovasjoner.

Innovasjoner krever sosial aksept og som regel endret atferd på flere nivåer i organisasjonen.

Summa summarum: Skjæringspunktet fag, pedagogikk, teknologi og innovasjonsinteresse er drivkraft nummer 1, Institusjonell og ledelsesmessig støtte er en klar suksessfaktor, UH-institusjonene må utnytte potensialet for deling og utvikle en delingskultur, Juridiske forhold må avklares tidlig i prosessen Valg av læringsteknologi bestemmer tilgjengelighet og mulighet for deling, Standardiseringsnormer må på plass. Aktivisering av studentene i utviklings- og læringsarbeidet er viktig.

Innovasjon krever innovasjonsledelse og lederstøtte med fokus på hele prosessen. Lederstøtte fra alle nivå er viktig. Nærmeste ledernivå er viktigst, De ulike fasene i innovasjonsprosessen bør defineres, og kritiske faktorer i hver fase må avklares, Det må gis økonomiske incentiver i flere faser. Internmarkedsføring er viktig for å stimulere til mer innovasjon og deling, Fakultetet bør sørge for kobling av ulike miljø, for eksempel innenfor språkfag, og legge til rette for deling av erfaringer og ressurser, Det må etableres mekanismer som premierer deling og gjenbruk, Meritteringsmekanismene må tilpasses en digital utvikling.