AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Abildsø skole - Eksamen 2014.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Velkommen som nettstudent!
Bruk av automatiserte tester på en kreativ måte i læringsprosessen
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Veiledning av studenter
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
1 Bruk og egnethet av fire LMS-systemer Presentasjon på NFF-konferansen 17. november 2006 Olav Skundberg, Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Kreativ bruk av testverktøy
Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST)
Nyttige triks og erfaringer med
Erfaringer med og uten bruk av
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Hvordan skrive en god utredning?
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Hverdagen for Ruth og Sissel.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Forelesning 1 – WMP - Introduksjon/HTML - Tom Heine Nätt.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag

AITeL 2 Hvem – hva – hvor Undervisning AITeL –PHP, VB, sikkerhet, Webfag, AJAX –Campus og FU Forfatter lærebok – –2004, 408 sider, Gyldendal –(første PHP i Norge) –2.utgave 2.opplag Webutvikling (TISIP) – (Nettv.univ.) –QUIS, E-LEN, Grensesprengende omsorg –AJAX FoU (e-læring) –SELP: flervalgstester/EVATEST –læringsobjekter –content management (CMS) –digitalt lærestoff (video ++) –wiki, blended learning LMS –Faggruppe NVU: bruk av LMS –2 x Norgesuniv.-prosjekter 1. sammenlikner Fronter, it’s learning, Microsoft Learning Gateway og Moodle 2. pedagogisk/kreativ bruk

AITeL 3

4 Velkommen til forelesning Programmering tema: funksjoner

AITeL 5 Flervalgstest Kom i læremodus Oppsummering fra forrige gang 08:30 – 08:40

AITeL 6 Flervalgstest Spørsmål som foreleses denne timen 08:30 – 08:40

AITeL 7 Teori Last ned powerpoint Kan lettere følge med hvis jeg går for fort frem 15 minutter, liten PPT 08:40 – 09:00

AITeL 8 Diskusjon Forum ligger i LMS-systemet Diskuter temaet. Husk å oppdatere for å få med siste tråder 09:00 – 09:15

AITeL 9 Teori Oppsummering fra forum knyttes opp mot gjennomgang av neste Powerpoint Strippet powerpoint-versjon kan lastes ned 09:30 – 10:00

AITeL 10 10:00 – 10:05

AITeL 11 Øvingsoppgave Oppgave ligger i LMS-systemet Ta pause når dere vil, men vær tilbake kl 10:45 Gjør også undersøkelsen ”Oppsummering” 10:05 – 10:45

AITeL 12 Evaluer egen innsast

AITeL 13 Evaluering: Resultat

AITeL 14 Erfaringer med undersøkelse i time Har veldig stor verdi! I løpet av 5 minutter kan en samle mange svar Inntrykk av hvor landet ligger faglig og organisatorisk sett Kan gjøre slike undersøkelser til en vane, men bør vurdere å variere spørsmålene Undersøkelser som dette kan gjøres anonyme, hvilket gjør resultatene mer troverdige Åpen-tekst-svar fanger opp alt du ikke spør om Matrisespørsmål  sammenliknbar informasjon og samtidig lett å svare på Studentene blir bevisste på sin egen innsats og kunnskap Eksempel på svar på spørsmål 2: ”Oi, dette kan jeg ikke svare på, her må jeg tydeligvis lese mer på egenhånd…” Forelesninger bør stimulere til mer aktivitet i ettertid, og undersøkelser (evt. flervalgstester) kan være et nyttig hjelpemiddel

AITeL 15 Ny teoribolk Tar hensyn til evalueringens resultater, og det resultatene fra testene Ser at det er uklarhet rundt tema X. Selv om jeg ikke hadde tenkt det, går jeg derfor gjennom øvingen som ble gjort etter kl 10. Foreleser videre 10:45 – 11:10

AITeL 16 Flervalgstest 11:10 – 11:20

AITeL 17 Oppsummering Dere fikk nå samme test som først i timen Sammenlikn resultatene –hvor mange gjorde det bedre på siste testen? –betydde dette noe for læreeffekten? Takk for i dag! 11:20 – 11:30

AITeL 18 Campus-undervisning Campus forelesning praksis (lab) gruppediskusjon veiledning

AITeL 19 Nettbasert undervisning Nettbasert fleksibilitet individualitet digitalt lærestoff automatisert retting av tester

AITeL 20 Blended? NettbasertCampus Blended learning fleksibilitet individualitet digitalt lærestoff automatisert retting av tester forelesning praksis (lab) gruppediskusjon veiledning LMS test øving evaluering undersøkelse lenker til webstoff forum wiki

AITeL 21 Kreativ bruk av e-læring: Blended learning Motivasjon/bakgrunn –Studentene er ikke aktive i timene, og/eller møter ikke opp Mål –Vil øke konsentrasjonen under innarbeiding av lærestoff –Vil bevisstgjøre studenter på egen læring og skape motivasjon Metode –Bruker verktøyene i LMS-systemet som pedagogisk hjelp på forelesning –Kombinerer mange aktiviteter (verktøy) i løpet av en læringsøkt Erfaring fra campus-fag: ”Publisering på Internett” vår 2006 –veldig populært blant studentene –øker aktivitet og læring betraktelig

AITeL 22 Blended! Last ned lærestoff (digitalt) Undersøkelse/test Hva betyr multimedia for deg? Hva er en plugin? Hva skjer om du skriver about:plugins i nettleseren? Flervalg (velg mange): Ta stilling til utsagn om båndbredde ++ Oppgave, sammendrag: Besøk lenken og skriv en kort oppsummering av hva dette dreier seg om. Hvorfor er det relevant? Gi også forslag på gode vitser som kan brukes i forelesningene neste år Teori, i plenum

AITeL 23 Erfaringer Fordeler –liker miks av teori/praksis –blir engasjerte, aktive og motiverte –mye mer innhold enn bare en powerpoint i auditorium –lærer kan justere kurs i timen basert på tilbakemeldinger (test med undersøkelsesverktøy vs flervalgstest- verktøy) –automatisert, mer individtilpasset enn normalt –fjerner terskel for å stille spørsmål i plenum –øker oppmøtet –får mange gode vitser, gratis :-) Ulemper –passer best lab- undervisning med PC –kan bli et noe ”vel styrt opplegg”

AITeL 24

AITeL 25

AITeL 26 Powerpoint Er powerpoint ut?

AITeL 27 Powerpoint Gitt at du ofte bruker powerpoint på forelesning: –Lag to versjoner, en som du deler ut, og en du viser på tavlen –Utdelt har spørsmål (flervalg) med jevne mellomrom, og ikke svar –Tavleversjon har spørsmålene, men svarene kommer (gjerne/helst implisitt) på neste foil –Studentene har nettopp slitt med å svare, og får så umiddelbar tilbakemelding. Dette er automatisering i høyeste grad, samtidig som du kan svare ”manuelt” på spørsmål som måtte oppstå eller ta en oppsummering/utdypende forklaring i plenum –Studentene noterer mer selv, de blir mer aktive og powerpointene dine gir ikke verdi med mindre en kommer på forelesning. That is, a must-try!

AITeL 28 Hjelp – jeg har ikke pc! Hva om du ikke har PC tilgjengelig i undervisningen? –Lag i LMS –Skriv ut –Del ut i time Kan for eksempel benytte flervalgstester og evalueringer –Det er stimulerende å få poeng på noe en retter selv Bruk “asynkron blended learning”, forvent at de jobber med LMS-systemet hjemme i forkant eller etterkant. Noen som har gode ideer til slik bruk?

AITeL 29

AITeL 30 Hvorfor flervalgstester? Automatisert retting Umiddelbar tilbakemelding Skape kontekst / læremodus Raskt å kartlegge kunnskapsnivå Repetisjon av pensum når som helst LMS: Lett å gjennomføre tester 3 spørsmål kan være nok!...

AITeL 31 Test før og etter leksjon (FU) Motivasjon/bakgrunn –Fjernstudenter får en leksjon hver uke –Test før og etter forelesning fungerte ganske bra på campus Mål –Vil øke læringen og utbyttet av arbeid med leksjon –Vil bevisstgjøre studenter på egen læring og skape motivasjon Utfordringer –Test må tas før og etter bearbeiding av lærestoff –Ikke støtte for sekvensiering i it’s learning Metode –Setter opp manuell sekvens

AITeL 32 PHP, leksjon 11 Leksjon 10 handler om ”programmerings- sikkerhet” del 1, leksjon 11 har videregående om sikkerhet I stedet for å møte en leksjonslenke som vanlig, møter studentene en mappe med 7 elementer

AITeL 33

AITeL 34 Erfaringer 17 tok første test, 14 tok andre test (ca 35 følger faget) 9 tok evalueringen Over 50% likte opplegget godt eller meget godt 55% gjorde det best på den siste testen, resten like bra Viktigere: Mange sier de ble nysgjerrige etter første test Noen lærte mer enn normalt, men mange påpeker at de kunne stoffet fra før (tar kurset for å dokumentere KW) Utdyp hva du synes: –noen spørsmål var tvetydige –opplegg trenger litt finpussing –for lite praktisk rettet (red.anm: studenten har her misforstått og tror at opplegget skulle erstatte vanlig øving...) Kreativ bruk 4: Test før og etter leksjon (FU)