Prosjektrettet systemarbeid Tema: Brukergrensesnitt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjektrettet systemarbeid Tema: prinsipper for prosjektarbeid
Advertisements

Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Prosjektrettet systemarbeid Tema: introduksjon til systemarbeid
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Layout - utforming - design i
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Pilotprosjektet så langt
Marit S. Jansen / Anita E. Hansen
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Prosjektrettet systemarbeid Tema: arbeide i grupper
PowerPoint-mal FLT.
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Timing hos et barn med fonologiske vansker
Analyse av Voice Onset Time hos et barn med atypisk språkutvikling
Veiledet lesing Mørkved skole
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Introduksjon til systemutvikling
Prosjektrettet systemarbeid Tema: Forstudiet og analysefasen
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Vurdering av pedagogisk programvare
REGNBUEN Skrevet av Runar Petershagen.
Innledning SIF80AP Future and HCI av Brad Myers m.fl.
Sketcing Interfaces: Toward More Human Interface Design Av James A. Landay & Brad A. Myers.
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
PowerPoint-mal FLT. –mer en et fagforbund Forbundet for Ledelse og Teknikk.
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
Lys-mørk kontrast Dersom vi bruker farger som er veldig lyse mot farger som er mørke, oppstår det en stor kontrast. Øyet trekkes mot de stedene der kontrastene.
Simulering av visuell oppmerksomhet
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
AI - Kunstig Intelligens
Eziz Annagurban Veiledere: Sven-Olai Høyland Carsten Helgesen
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
7. Typography, Readability & Legibility Lesbarhet.
Et kognitivt perspektiv på personlighet
En heuristisk evaluering avRelaxation Gjort av: ● Espen Solberg ● Geir Normann ● Leif Morten Kofoed ● Tommy Jansson.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
PERSEPSJON PSY 1000 høst 2003 Christine Mohn
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Den andre leseopplæringa Norsk
Bakgrunn 1- filosofi Psykologiens tema er bevisstheten
Forstå bruk og brukere INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 5 september 2011.
Bruk og brukere Kapittel 3 INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 26 august 2013.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Meiningsfull læring skjer gjennom:
Verktøy for å kartlegge holdninger
Lys og farger Jeg skal lære om: hva lys er hvordan vi kan se farger.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Brukbarhetstesting og feltstudier
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Lys, syn og farger Forslag til forarbeid
12. Organisasjonsutvikling
Fargelære.
12. Organisasjonsutvikling
- . ' ' INFORMATIKK KUNSTIG INTELLIGENS (AI) STUDIE AV INTELLIGENTE
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektrettet systemarbeid Tema: Brukergrensesnitt Høsten 2008 Lærere: Tore Mallaug, Kjell Toft Hansen

Tema for dagen er… Hovedmål Hva er systemering? Nøkkelfaktorer Formål Systemanalytikerens rolle Informasjonssystemets ulike deler Systemutvikleren som en koordinator Hvorfor systemutvikling? Hva er systemutvikling? Viktige begreper i systemutvikling Modell, metode, teknikk, verktøy Systemutvikling eller program-vareutvikling Systemutviklingsprosjekt Livssyklusmodeller Forstudiet, analysefasen, design-fasen, innføringsfasen 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Hva er HCI og MMI? Human Computer Interaction (HCI) eller Menneske-Maskin-Interaksjon (MMI) En fagdisiplin som omfatter design, evaluering og implementering av interaktive informasjonssystemer for menneskelige bruk og studiet av de viktigste fenomener som omgir disse systemene. Et fagområder som bidrar til forståelsen av samspillet mellom mennesker, maskiner og organisasjoner. 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Hva omfatter HCI (MMI)? 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

MMI er tverrfaglig Dataspråk Kunstig intelligens Systemutvikling Menneske-Maskin-Interaksjon Sosialpsykologi Kognitiv psykologi Matematikk Sosiologi Organisasjonspsykologi Ergonomi 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Kognitiv psykologi Hvorfor trenger vi kunnskaper om kognitiv psykologi? Vi lærer hva vi kan forvente at brukerne gjør Det blir lettere å forklare og identifisere årsakene til de problemene som oppstår Fagområdet bidrar til standarder, metoder for testing og modeller for å forutsi brukerens oppførsel 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Kognitiv psykologi Kognitiv psykologi omhandler hvordan mennesket: tilegner seg informasjon gjenfinner informasjon organiserer informasjon assosierer informasjon utnytter informasjon Kognitiv psykologi er studiet omkring: læring, lagring og glemsel koding kontekstinnvirkninger oppmerksomhet 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Kognitiv psykologi Persepsjonspsykologi: Studiet omkring sansene og hvordan disse prosesserer informasjon Inkluderer anatomi, psykologisk neurologi og informasjonsprosesseringskarakteristika 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Brukergrensesnitt Brukergrensesnitt = Graphical User Interface (GUI) Det grensesnittet som gjør at en bruker kan kommunisere med maskiner Synlige bilder på skjermen som f. eks. vinduer, menyer, meldinger, hjelpefunksjoner, etc. Brukerdokumentasjon Brukergrensesnitt Indre deler av datamaskinen 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Systemanalytikerens rolle En meget sentral person i systemutviklings-prosessen Må ha forståelse for en organisasjons mål, struktur og prosesser Må ha kunnskap om å utnytte informasjons-teknologi slik at det gir fordeler i virksomheten 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Model Human Processor (MHP) 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

MHP – enkel respons T = 0. Dvs. symbolet kommer opp på skjermen OPPGAVE: Når et symbol kommer opp på skjermen skal brukeren trykke J tasten på tastaturet. Antar at hendene er på tastaturet. T = 0. Dvs. symbolet kommer opp på skjermen 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

MHP – enkel respons T = Tp. Dvs. symbolet er overført til VIS av den perseptuelle prosessor P og flyter (omkodet) etter en kort tidsforsinkelse inn i WM. 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

MHP – enkel respons T = Tp+Tk. Dvs. den kognitive prosessor K registrerer stimulus i WM og initiere respons (trykk J) 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

MHP – enkel respons T = Tp+Tk+Tm. Dvs. motorkommando (respons) utføres av motorprosessoren. Dermed blir svaret på reaksjonstiden T = 240 ms.  04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Magisk tall: 7 +/- 2 73551783 73 55 17 83 Kan du huske: Vfgnh76dks54bcg Hvor mange grupperinger i: www.bestbookbuys.com 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Gjenkjenning vs. hukommelse Hvorfor er en flervalgstest lettere enn en skriftlig prøve? Flervalgstest: Kan gjenkjenne svaret Skriftlig prøve: Må huske svaret Et brukergrensesnitt gir oss mulighet til å gjenkjenne kommandoene i en meny, i stedet for å huske dem slik som i DOS og UNIX 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Brukerens tålmodighet Hvor hurtig må et system respondere før brukerens tålmodighet er slutt? Responstid Brukerreaksjon < o,1 sek Virker øyeblikkelig < 1 sek Merker forsinkelsen, men mister ikke fatningen > 10 sek Skifter til en annen oppgave 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Mentale modeller og metaforer Hvordan bruker mennesker kunnskapen til å forstå eller lage forutsigelser omkring nye situasjoner? Mennesker lager mentale modeller. Kan ikke ignorere brukernes mentale modeller. Bruker testing for å avdekke brukernes mentale modeller. Metaforer - Et uttrykk som brukes i overført eller billedlig betydning. Bruk av ikoner eller tilsvarende gjør gjenkjenning lettere. 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Syn Øyet tar i mot informasjonen, hjernen tolker informasjonen To hovedfaktorer: Lysintensitet Farge (bølgelengde) Fortolkningen i hjernen bestemmer hva vi ser Optiske illusjoner er et resultat av hjernens fortolkning 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Illusjoner Kan du se dette som et tredimensjonalt bilde? 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Hvor mange terninger 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Farger Farge bli bestemt i forhold til følgende faktorer: Fargetone Lysintensitet Metning 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Fargesirkel 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Synlig fargespekter 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Hvorfor bruke farger Estetisk tiltrekkende. Øke effektiviteten Ekstra koding. Lettere å huske. Kan lett bli misbrukt. 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Fargeharmonier Monokromatisk: Komplementær: Analog: Triade: Samme farge men forskjellig lysstyrke og metning. Komplementær: Farger overfor hverandre i fargesirkelen. Analog: Farger som ligger ved siden av hverandre på fargesirkelen. Triade: Farger som utgjør et triangel på fargesirkelen 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Monokromatiske farger Alle er blå Alle er oransje 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Komplementære farger 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Analog – lys oransje, mørkere gul-oransje og lys gul 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Triade – rød, gul og blå 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen

Tekst og bakgrunnsfarger for lesbarhet Regel 1: Bruk passende kontrast Regel 2: Ikke bruk for mye, sort og hvit har for mye kontrast Regel 3: Mørk tekst på lys bakgrunn, ikke lys tekst på mørk bakgrunn 04.04.2017 ©Kjell Toft Hansen