Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Pilotprosjektet så langt
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Introduksjon til Internett
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Digitale læringsressurser i skolen
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Bluetooth sone Identifisere og kommunisere med Bluetooth enheter i en sone.
HFS/TBS 23.juni 2000 Pressefrokost bredbånd Telenor Expo, 29. juni 2000.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Drift av Vmware ESX Server for HiST
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Hjelp! Jeg skal undervise i IT 2!
Åskollen skole Drammen
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
SharePoint Server 2007 Office Communications Server 2007 Exchange Server 2007 Windows Server 2003 Office 2007 Hovedprosjekt 17E Installasjon, konfigurasjon.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
Brukerinformasjon på Internett Hovedoppgave for Erlend Grut Hilstad, 2HKI.
In 102 – V 2005 Innføring i informasjonsteknologi Forelesning 1.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Resultater Målsetning Visjon Deltagere Infrastruktur Teknologi Innholdstjenester og resultater LAVA Undervisning.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Driftsstudium i Oslo? 9. mars Driftsstudium i Oslo? HiST utfordres stadig av sin eier, Kunnskapsdepartementet, på en mulig økning av antall studieplasser.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag

Avdeling for informatikk og e-læring Pedagogikk. Utviklingstrekk. 1. Lærer-sentrerte undervisningsformer Student-sentrerte undervisningsformer Fagkunnskaps-sentrert. Pensumstyrt kunnskap Kunnskap om å tilegne seg kunnskap (metakunnskap) Individ-orienterte læringsprosesser Gruppe-orienterte læringsprosesser

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Pedagogikk. Utviklingstrekk. 2. Samfunnets kompetansebehov Pedagogiske utviklingstrekk IKT- utvikling Livslang læring Globalisering og kommersialisering Fremtiden

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Trender i utdanningsmarkedet. 1. –Sviktende søking fra førstegangssøkere til tradisjonelle (heltids-)studier. –Kraftig fokus på livslang læring. Utviskede grenser mellom grunnutdanning, etter- og videreutdanning, og bedriftsintern opplæring. –Fremvekst av et kommersielt interessant utdannings- marked.

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Trender i utdanningsmarkedet. 2. –IKT og IKT-baserte læringsmetoder kombinert med globalisering gir ytterligere kommersialisering. –Bedrifter oppretter egne sertifiseringsordninger som konkurrerer med vekttall fra U/H, og blir like akseptert som kvalitetsbevis –IKT vil virke som drivkraft for utvikling av kunnskaps-, undervisnings- og læringsmodeller.

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Trender i utdanningsmarkedet. 3. En ny verden for UH-sektoren med nye muligheter og nye utfordringer. Nye konkurrenter og nye alliansepartnere –bedrifts- og bransjeuniversiteter –profesjonsorganisasjoner –kurs- og opplæringsorganisasjoner –mediaselskaper og IKT-selskaper –multinasjonale konserner

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Spørsmål Kan du tenke deg å følge nettbasert undervisning? Rent nettbasert? Kombinert med samlinger? Helst bare tradisjonell undervisning? Er du i stand til å finne informasjon om et nettbasert kurs som passer deg? Hvordan vil du gå frem? Flere store norske bedrifter bruker Internett og intranett til bedriftsintern opplæring. Blant annet Telenor, Gjensidige Nor, Veritas… Kjenner du til bedrifter som gjør det samme? Erfaringer? Hvilke vurderinger og undersøkelser ville du gjøre før du melder deg på et nettbasert studium i utlandet?

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Teknologi. Prosessering Historikk –”Mange brukere – en maskin” (50, 60, 70-tallet) –”En bruker – en maskin” (PCens inntog, 80-tallet) –”En bruker – mange maskiner” (PC i nettverk,Internett) –Multimedia. Sammensmelting av tekst, lyd, bilde, film, animasjon

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Teknologi. Nettverk Andre nett Datanett Telefoni Kabel-TV Digital informasjon Tjenesteintegrert nett Trådløs

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Teknologi. IKT Informasjonsteknologi Fra regnemaskin til multimediamaskin Felles kommunikasjonsstandarder Internett IKT Kommunikasjnssteknologi Fra spesialnett til tjenesteintegrerende nett

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Teknologi. Utvikling Beregningskapasitet (Moores lov) –Tilgjengelig maskinkraft pr krone fordobles ca hvert 1,5. år. Båndbredde (Gilders lov) –Tilgjengelig båndbredde 3-dobles hvert år

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Internett. 1. –Internett og web er basert på åpne standarder Brukere og tjenester kan kommunisere, samvirke og dele ressurser på tvers av plattformer Effektiv utviklingsmulighet for nye produkter, ressurser og tjenester –Brukere, tjenester og ressurser knyttes sammen i et system som er tilgjengelig og virksomt uavhengig av tid og rom. –Enkle, og nærmest universelle, brukergrensesnitt mot tjenester og ressurser (nettleser)

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Internett. 2. –Ulike datatyper og kommunikasjonsformer konvergerer. De samles, håndteres og distribueres i en og samme datastrøm og datakanal. –Ingen sentral kontroll og styring med tjenester og ressurser Kooperativ og ekperimenterende praksis i utvikling av tjenester og ressurser Kollektiv kreativitet og utpreget tradisjon for deling av kunnskap

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Spørsmål Hvorfor velger nettstudenter denne undervisningsformen? Hvorfor er nettstudenter positive til å lære via nettet? Mange tilbydere av nettbasert opplæring opplever at studentene oppnår bedre resultater enn tilsvarende tradisjonelle undervisningsopplegg. Hva kan dette skyldes?

Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring Referanser Det viktigste bakgrunnsmaterialet i dette foredraget er beskrevet i: –Arbeidsgruppen for digitale læremidler: ”scenarier.edu” ADL og Future Preview –Morten Flate Paulsen ”Nettbasert utdanning. Erfaringer og visjoner. NKI Forlaget