Tekstkompetanse og skriveutvikling Barns språkutvikling Tekstkompetanse og skriveutvikling 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språket i bruk YTRING I KONTEKST metafunksjon poetisk funksjon JEG ekspressiv funksjon DET referensiell DU appellativ kontaktfunksjon 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Hva bruker barn skriving til? Oppnå at utsagn, erfaringer og opplevelser får varighet og gyldighet Skape identitet (egen bokstav, dagbok) Leke (penger, skilt, plakater, regninger, aviser, billetter, bøker, tegneserier) Oppnå goder (f.eks handelister, ønskelister) Være sosiale (f.eks brev/kort, til-og-fra-tegninger, invitasjoner) TIL MAMA FRA PER 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Læring av skriftspråk Det alfabetiske prinsipp (ortofoni): en språklyd (fonem)= en bokstav (grafem) Metaspråklig bevissthet – å kunne snakke om språk: ”Lokomotiv er et lengre ord enn tog” snakke om hva ord og tekst betyr skrive med sekretærhjelp snakke om hvor lydene lages i munnen rime klappe stavelser fortelle homonymivitser bruke bokstaver, ord og tekster i leik 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Skriveutviklingsfaser Skriverabling Bokstavutforsking Helordsskriving Fonologisk skriving Ortografisk skriving Objektperspektivering d b 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Skriverabling للغة العربية الفصحى ראשון לציון ירושלים Eksempelet er hentet fra Høigård, Barns språkutvikling (2006). 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Eksempelet er hentet fra Vagle m.fl., Tekst og kontekst (1998) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold