Tekstkompetanse og skriveutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fonologi.
Advertisements

BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Jørgen Frost, ISP: Mediering av lesing Hordaland og Sogn og Fjordene Logopedlag Fredag den 31.1 kl
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Foreldremøte for 2A, 7.mars Kl
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
Skriftspråkstimulering og barnelyrikk
Elevtekster og ortografi
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Framtida nå - les og forstå!
”Å skrive seg til lesing”
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Fonologisk utvikling Barn begynner vanligvis å vokalisere rundt 1-månedsalderen Ingen språkforskjeller i begynnelsen, men etter et halvt års tid begynner.
Barns språkutvikling Svært mye i denne presentasjonen er hentet direkte fra Høigård 1999/2006.
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Fonologi.
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Språklig norm og variasjon
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Å lære språksystemet Tidligere mente man at barn lærte språket gjennom imitasjon og forsterking (herming, prøving, feiling, forsterking gjennom positiv.
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Forskjeller på tale og skrift
Maja Michelsen Norsk november 2010
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Nøkkelområde 1 Generelle språkferdigheter
Tall og språksprell. Vi er jobber med tall og språksprell inne på gul. Dette er et verktøy for å jobbe bevisst med tall og språk i barnehagen. I Tall og.
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
som lingvistisk disciplin
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Skriving i begynneropplæringa
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Teorier om lesing LUB
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Å lære å lese og skrive.
Munnleg og skriftleg.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Leseopplæringsmateriell Dagrun Skjelbred Januar 2005.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Lese- og skrivevansker
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hvert år er Saksvik barnehage med på forutaksjonen hvor vi blir kjent med og lærer om barn i andre land. I år har vi besøkt Nepal og blitt kjent med flere.
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Photodisc/Rayman/Getty Images
AKTIVITETSSKOLEN MØLLERGATA UKE 14 G-AKS
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Skriving 1 Skriveutvikling og planlegging av skrivesituasjoner
Å lære å lese og skrive Språkutvikling En objektiv ferdighet En individuell sak . Førstelektor Vigdis Alver HVL.
Språkleik ( HVL 2019.
Lesskriv 4.
Les og skriv 3.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Utskrift av presentasjonen:

Tekstkompetanse og skriveutvikling Barns språkutvikling Tekstkompetanse og skriveutvikling 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språket i bruk YTRING I KONTEKST metafunksjon poetisk funksjon JEG ekspressiv funksjon DET referensiell DU appellativ kontaktfunksjon 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hva bruker barn skriving til? Oppnå at utsagn, erfaringer og opplevelser får varighet og gyldighet Skape identitet (egen bokstav, dagbok) Leke (penger, skilt, plakater, regninger, aviser, billetter, bøker, tegneserier) Oppnå goder (f.eks handelister, ønskelister) Være sosiale (f.eks brev/kort, til-og-fra-tegninger, invitasjoner) TIL MAMA FRA PER 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Læring av skriftspråk Det alfabetiske prinsipp (ortofoni): en språklyd (fonem)= en bokstav (grafem) Metaspråklig bevissthet – å kunne snakke om språk: ”Lokomotiv er et lengre ord enn tog” snakke om hva ord og tekst betyr skrive med sekretærhjelp snakke om hvor lydene lages i munnen rime klappe stavelser fortelle homonymivitser bruke bokstaver, ord og tekster i leik 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Skriveutviklingsfaser Skriverabling Bokstavutforsking Helordsskriving Fonologisk skriving Ortografisk skriving Objektperspektivering d b 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Skriverabling للغة العربية الفصحى ראשון לציון ירושלים Eksempelet er hentet fra Høigård, Barns språkutvikling (2006). 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Eksempelet er hentet fra Vagle m.fl., Tekst og kontekst (1998) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold