DEN FLERKULTURELLE SKOLEN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Etikkutvalg for fagskolen
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
En ring av gull En ring av gull, en riktig stor med plass til alle hender. Der ingen er størst, der ingen er minst, der ingen er først, der ingen er sist.
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Hva er vitsen med å gifte seg?
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
SKOLEHVERDAGEN I ET FLERKULTURELT PERSPEKTIV
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Tilpasset opplæring AU 1
Mangfold og fellesskap
Arbeidsmåter i KRL Alf Rolin.
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Planhierarkiet i skolen
Til Noas ark.
FREMMEDSPRÅKSEKSJONEN
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Impulsuka 2013 Kristiansand
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Kapittel 3 oppgave h Sett inn riktig stedsadverb
Tiller videregående skole
Johannes 21,11-19.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Barnehagen som språkarena
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Litterære virkemidler
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
DEN FLERKULTURELLE SKOLEN
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Det flerkulturelle samfunnet
Morsmålsopplæring Fjell skole, Drammen
SKOLEEKSEMPLER Foreldresamarbeid i et minoritetsperspektiv
Tilbakeblikk fra desember på Rød. Natur, miljø og teknikk Barna har fått erfare hvordan teknikk kan brukes i leken.
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
TEMA MODERSMÅL , KONFERENS 2009
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Kapittel 11 Dåp og konfirmasjon i Den norske kirke
Den felleskulturelle skolen Knut-Rune Olsen. Rasisme Magne Raundalen: Med ”modernisert rasisme” mener vi strømninger av negative holdninger i befolkningen.
Kapittel 13 I begravelse.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Tilpasset opplæring i et flerspråklig klasserom 29.april 2009 Nettverk Ski v/ Vibeke Larsen Kjesbu, rådgiver NAFO.
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
Kompetanse for mangfold
Her er malen du kan bruke for å lage en presentasjon om ditt land
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Systematisk Observasjon av Lesing.
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Begge deler eller begge to?
Tospråklige lærere i Asker Kommune
Utskrift av presentasjonen:

DEN FLERKULTURELLE SKOLEN Didaktiske utfordringer Synliggjøring av mangfold ”Hybel til leie” – en øvelse Holdningsskapende arbeid KS - HiØ

En flerkulturell skole En flerkulturell skole er kjennetegnet ved et personale som ser på det flerkulturelle og et mangfold blant barna, foreldrene og lærerne som normaltilstand og som bygger på dette i sin skoleutvikling De voksne ivaretar barnets rett til å være annerledes – deres forskjellighet – i fellesskapet Kunnskapsdepartementet KS - HiØ

Det er ”normalt” å være forskjellig!?! ”Hverdagsbrukeren” – ulike kulturer er ”det normale” ”Festbrukeren” – feirer ulike kulturelle merkedager (gjerne litt eksotisk) Tove Skoug1989 KS - HiØ

”Hverdagsbrukeren” Elevene kjenner igjen noe av sitt i inne- og utemiljø Elevene ser seg selv som en del av et større fellesskap Lærerne kjenner elevenes bakgrunn – foreldrene blir sentrale fordi de kjenner barnet/ungdommen best Religiøse høytidsdager blir tatt hensyn til Merkedager markeres Det tas praktiske hensyn KS - HiØ

Undervisningen Hvilke begreper brukes? Språkopplæring – norsk / morsmål Tospråklig assistent / morsmålslærer Hvilke bøker – språk / tema? Hvordan bygge på elevenes erfaringer? Hvordan forstår læreren verden? Hva gjenspeiler lærebøkene? KS - HiØ

Eksempel fra en lærebok i dag ”Tellus 10 - natur og miljøfag for ungdomstrinnet” Aschehoug 1999 Hva signaliserer dette bildet? Kan slike bilder være med på å forsterke elevers oppfatninger om mennesker fra land utenfor Europa? KS - HiØ

Fag og organisering Særskilt norsk, morsmålsopplæring, tospråklig fagopplæring Andre fag Enkeltvedtak på bakgrunn av kartlegging Tildeling Organisering Teoretiske fag etnomatte Praktisk estetiske fag Mat og helse KS - HiØ

Samarbeidspartnere Redd Barna Kirkens Nødhjelp Norges Røde Kors FN-sambandet Innsamlingsaksjoner (fadderbarngrupper) FORUT (mye gratismateriell hos alle) FN-figuren på skolebesøk KS - HiØ

Solidaritetsarbeid FORSLAG: Kan dere være enkelte ”farer” forbundet med solidaritetsarbeid? FN-dagen Nasjonale merkedager ”Søsterskoler” Brev Nettkontakt Elevutveksling Økonomisk bistand? Basarer, loppemarked … Innsamlingsaksjoner KS - HiØ

HYBEL TIL LEIE Grupper på 4-5 personer – utføre arbeidsoppgavene på arket (10 min) Hente nye arbeidsoppgaver (10 min) Oppsummering – en fra hver gruppe presenterer gruppas tanker KS - HiØ

Hvor er sentrum i verden – brette ut en badeball KS - HiØ

Holdningsskapende arbeid Holdninger personalet elevene foreldrene Holdningsendringer – hvordan gjør vi det? KS - HiØ

Bruk av skjønnlitteratur Rose Lagerkrantz (1995): Den långa, långa resan. Stockholm: Bromberg forlag T. H. Thunes (1993): Abels fabel – jakten på sannheten Eiksmarka: Libretto forlag Kan skjønnlitteratur også brukes i personalet? KS - HiØ

Å forstå og bli forstått KS - HiØ

Egnet i en flerkulturell skole? Noen barn er brune som et nystekt brø’. Noen barn er gule, noen barn er rø’. Noen barn er hvite, noen nesten blå. Meget er forskjellig, men det er utenpå. Noen barn har burnus, og noen kimono. Noen barn har genser og noen rebozo. Noen barn går nakne helt fra topp til tå. Meget er forskjellig , men det er utenpå. 6. Noen barn er finske, noen fra Sudan. Noen barn er norske og noen fra Japan. Ja, det finnes barn i hvert et land og rike. Meget er forskjellig, men inni er de like. Noen barn får smørbrød, og noen spiser ris. Noen liker froskelår, og noen liker is. Noen spiser kokt fisk og noen spiser rå. Meget er forskjellig , men det er utenpå. Noen barn har trehus, noen bor i båter. Noen bor i steinhus, og noen bor på flåter. Noen barn har hytter som er bygd av strå. Meget er forskjellig, men det er utenpå. 7. Tenk om de kunne leke sammen alle sammen. Da fikk vi en rekke fra Afrika til Drammen. Noen ville le, og noen ville skrike. Meget ble forskjellig, men inni var de like Noen barn si'r yes og noen sier ja. Noen sier oi, og noen sier da. Og noen sier si, og noen sier så. Meget er forskjellig, men det er utenpå. KS - HiØ