Dataadministrasjon RTW kap 19. Læringsmål Dataadministrasjon Betydning og rolle DA på systemnivå DA på prosjektnivå Nødvendige ferdigheter – personal,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Er datasikkerhet viktig for deres firma ? Hva ville dere gjøre hvis alle data plutselig ble borte ved: •Tyveri ? •Brann ? •Datahavari ? •Menneskelig svikt.
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Programvare for nisje SMS
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
LC238D Datamodellering og databaser Introduksjon til fagfeltet Else Lervik, august 2012Forelesning 1, uke 34 Datafilerside.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Stoffkartotek-veileder
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Sosiologi i barnehagen
2003 IT-konferansen 2003 UNIVERSITETET I OSLO Vortex: Skrivbar web for UiO Oddmund Møgedal USIT/UiO.
Java Server Faces (JSF) en introduksjon Frode Eika Sandnes.
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Datavarehus i skatteetaten -
Prosjektstyring In 140 Sommerville kap 4.
Prototyping In 140 Sommerville kap. 8. Mål Forstå hensikten med prototyping i forskjellige utviklingsprosjekt Forstå forskjellen mellom evolusjonær og.
Jakten på kvaliteten.
En kort innføring i Design Patterns
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Utfordringer med forskningsdata i nasjonal forskningsinfrastruktur
Prosjektstyringssystemer i universitets- og høgskolesektoren
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Løsning hos RSH Norge En gjennomgang av løsning hos Reitan Servicehandel Norge Edvard Gundersen – ProfitBase AS Løsningsarkitekt.
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
Software Requirements Elicitation
Gruppe 3 – Presentasjon 2 Henning Kristiansen, Mats Lindh, André Hauge og Vegard Simensen.
Strategi og samhandlingsarkitektur
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Organisering av IKT området
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
Adressering i kraftbransjen
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Skjemaendringer i systemer bestående av XML-data i relasjonsdatabaser Høgskolen i Gjøvik Master i Medieteknikk, Marianne Brattrud.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 GeoPortal – Rammeverk Introduksjon. 2 Teknisk rammeverk - Interoperabilitet Interoperabilitet evne til å kommunisere, kjøre programmer, eller overføre.
Brukermedvirkning In 140 Forelesning. Historie Skandinaviske tradisjon Sosio-teknisk metode NJMF-prosjektet( ) –Dataavtalen LO-NAF(i dag NHO) –Arbeidsmiljøloven.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Gamle systemer In 140 Forelesning Nr 19 Sommerville kap 26.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Bachelorprosjekt - Våren 2008 Office SharePoint Server 2007 Gruppe 36 Vegard Ofstad Ernestina Osei-Assibey.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
Et BAS: Cerebrum.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Standardisering av IT-virksomheten
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Utskrift av presentasjonen:

Dataadministrasjon RTW kap 19

Læringsmål Dataadministrasjon Betydning og rolle DA på systemnivå DA på prosjektnivå Nødvendige ferdigheter – personal, teknisk, økonomisk Verktøystøtte Ledelsesspørsmål dataadministrasjon i organisasjonen

Dataadministrasjon Administrasjon av organisasjonens datalagre Stor variasjon Harde, myke Strukturert ustrukturert Oppfanget eller ikke Hvorfor dataadministrasjon Genereres i hver handling Flere parter Redundans og inkonsistens Spredt på flere steder Personalskifte og tilgang

Problemer knyttet til dårlig dataadministrasjon Samme data lagret på flere steder Inkonsistens og ulik representasjon Viktige data kan mangle Data kan være unøyaktig eller ikke komplette Noen data kan være uregistrert og går tapt Det kan være vanskelig å finne data som er nødvendig

Administrasjon av databasemiljøet Databaser DBMS med flere databaser Ulik tilgang for ulike deler av organisasjonen Brukergrensesnitt Skjermbilder, Skript Må støtte alle, både sporadiske nybegynnere til erfarne systemutviklere Data Dictionary Metadata om alle databaser, tabeller, felter, datavalidering Er et kart over organisasjonens datalagre Eksterne databaser Data utenfra har økende betydning eks: Folkeregistret, Lovdata

Dataadministrasjon To nivåer System Generelle regler og prosedyrer må etableres Datastrategi og informasjonsarkitektur Prosjekt Tar utgangspunkt i et prosjekt og går i detaljer Optimalisering for å gjøre databasen effektiv i bruk Tilgangsrettigheter, databaseoppretting og overvåkning

Dataadministrasjon – funksjoner og roller Avhengig av organisasjonens størrelse Stillingsbetegnelser i en dataavdeling Databaseadministrator Databaseutvikler Databasekonsulent Databaseanalysator Dataadministrasjon kan også gjennomføres i brukeravdelingen Data steward med ansvar for data til én anvendelse

Databasenivåer Nivåer: Personlig – Avdeling – Organisatorisk Jo flere brukere dess større kompleksitet Personlige databaser Dagbøker, planleggere, adressebøker Bærbare datamaskiner og PDA Ikke DBMS men PIM (personal information manager) Alle databaser krever administrasjon Personlige db – enkelt Arbeidsgruppe db – gruppemedlemmer får ansvar Organisatoriske db – fulltids databaseadministrator kan være nødvendig

Funksjoner ved dataadministrasjon på system-nivå Planlegging Utvikling av standarder og regler Definisjon av XML-skjema Vedlikehold av integritet Løsning av konflikter knyttet til databasene Administrasjon av DBMS et Etablere og vedlikeholde datakatalogen Valg av maskinvare og programvare Administrasjon av eksterne databaser Benchmarking Intern markedsføring

Planlegging Informasjonsarkitektur Dataentiteter Sammenhenger Forretningsfunksjoner vs. dataentiteter Overføring og lagring IA må passe sammen med organisasjonens langsiktige mål

Utvikling av standarder og regler Standarder er nødvendig når mer enn en person bruker data Spesielt viktig ved heterogen programvare Problemer kan oppstå på grunn av Ulike feltlengder og feltnavn for samme data Ulik betydning av samme feltnavn – eksempel salgsdato Ulike dataformater – dato er et typisk problembarn Problemene kan løses ved Standardisering av data Det kan være en god idé å plassere ansvaret for data som er viktig for én avdeling hos en data steward i den avdelingen Nødvendige regler Hvem har tillatelse til å gjøre hva med ulike data

Definering av XML-skjema XML blir viktig for å overføre data direkte fra organisasjon til organisasjon Skjemaer må defineres for aktuelle overføringer Definere egne standarder (XML-skjema) Bruke eksisterende industristandarder (XML-skjema) Definere nye industristandarder (XML-skjema)

Konfliktløsning Dataadministrasjon innebærer forvaltning av data Når flere vil ha tilgang til dataene kan konflikter lett oppstå Hva skjer med sikkerheten når avdeling x får tilgang De som legger inn data på avdeling y gjør mange feil som rammer oss i avdeling z Forhandlinger og insentiver kan være nødvendig for å løse konfliktene som oppstår

Administrasjon av databasehåndteringssystemet Databasens ytelse kan være av kritisk betydning Overvåkning av databaseytelsen kan være nødvendig Benchmarking kan gi svar når brukere klager over databaseytelsen

Etablering og vedlikehold av datakatalog En datakatalog er et hovedverktøy for å holde styr på detaljene om organisatoriske databaser Datakatalogen kan gi svar på hvilke applikasjoner som påvirkes av planlagte endringer i databasestrukturen Datakatalogen kan være koblet til DBMS-en og bli automatisk oppdatert når denne endres

Valg av maskinvare og programvare Viktig oppgave Vanskelig på grunn av store endringer ”Dagens vellykkede avgjørelse kan bli morgendagens mareritt” Erfaring og kjennskap til både bransjen og utviklingen må kombineres med vurderinger om organisasjonens utvikling Anbudsinnbydelse er vanlig Ta gjerne kontakt med tilsvarende organisasjoner som bruker produktet før avgjørelse fattes

Vurderinger som underbygger valg av maskin og programvare Antall samtidige brukere Er distribusjon og replikasjon nødvendig Hvor stor kan databasen bli Hvor mange transaksjoner kan DBMS håndtere per sekund Hvordan støttes transaksjonsbehandling Hva er investerings og vedlikeholdskostnaden for produktet? Kan databasen utvides til nye datatyper Hvor mye opplæring kreves, hvem leverer opplæring og hvor mye koster den?

Benchmarking Sammenlikning av alternative maskin- og programvarekombinasjoner har standardiserte tester TPC-C Test for transaksjonsprosessering TPC-H Test for ad-hoc spørringer til beslutningsstøttesystemer TPC-R Test for standardrapportering til beslutningsstøttesystemer TPC-W Test for web-handelssystemer

Administrering av eksterne databaser Nye krav til dataadministrasjon Hva finnes og hva koster ekstern informasjon? Hvor god kvalitet har den? Hvordan gjør vi den tilgjengelig? Integrasjon med eksisterende systemer og std? Innebærer tilkopling til eksterne kilder noen risiko? Blir informasjonen tilgjengelig fra andre kilder – bedre eller billigere?

Dataadministrasjon på prosjektnivå Livssyklusmodell for prosjekt Prosjektplanlegging Kravdefinisjon Utforming (Design) Bygging (Construction) Testing Innføring (implementation) Drift (operations) Vedlikehold Kommentarer Fasene kommer i prinsippet etter hverandre Noe iterasjon vil skje pga læring under veis Databasen kan eksistere, utvides eller lages ny

Database development cycle (DDLC)

Hvem må dataadministratoren forholde seg til?

Ledelse Hvordan kan db hjelpe bedriften å nå sine mål? Brukere Hvordan kan db støtte brukeren i å løse sine behov? Utviklere Hvilke standarder gjelder? Drift Hvilken maskinvare, hvilke prosedyrer for sikkerhet og overvåkning? Forskjellige perspektiver krever at dataadministratorer kan kommunisere.

Støtteverktøy for dataadministrasjon Data Dictionary (DD) En oversikt over alle data i systemet DBMS Databasehåndteringssystemet Performance Monitoring Overvåker databaseytelsen CASE Computer Aided System Engineering

Dataintegrering Manglende dataintegrering er et problem for mange organisasjoner ulike identifikatorer for samme entitet i ulike systemer samme data på ulike systemer data knyttet til samme entitet på ulike systemer ulike regler for å beregne samme type resultat Hvis dataene tilhører forretningsenheter som henger tett sammen, kan det være mye å tjene på integrering Hvis vi må regne med at organisasjonen endrer seg, kan integrering være bortkastet

Mål for dataintegrering Standardisert betydning for alle dataelementer: f.eks. salgsdato Standardisert format for alle dataelementer f. eks. dato: dd.mm.yyyy Standardisert koding f. eks mann m kvinne f Standardisert målesystem f. eks lengde i meter En felles omforent datamodell for hele virksomheten

Er dataintegrering bryet verdt? Hensiktsmessig integrasjonsnivå avhenger av to faktorer: Organisatorisk Ustabilitet (endrings tempo) Avhengighet mellom enheter lavhøy lavtmoderat lavmoderathøyt

Organisering av dataadministrasjon Etablering av en funksjon for dataadministrasjon Ledelsen må forstå behovet Kan bygge på kartlegging av bruk av data Lite makt Tildele dataadministrasjonsroller Ny rolle for egne ansatte eller ansett nytt personell Begge krever opplæring Plassere dataadministrasjon formelt i organisasjonen

Data administration reporting to the CIO

Decentralized data administration Chief Executive Officer Chief Information Officer Departmental/ Divisional Head Departmental/ Divisional Head Data Administration Staff Data Administration Manager Data Administration Staff