Kap. 14: Beslutningsstøtte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Er datasikkerhet viktig for deres firma ? Hva ville dere gjøre hvis alle data plutselig ble borte ved: •Tyveri ? •Brann ? •Datahavari ? •Menneskelig svikt.
Programvare for nisje SMS
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Veiledning av elever / lærlinger
Likestilling mellom kjønnene
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Personlig planlegging
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Programmering av dynamiske websider i C# - hva er det, og hvordan undervise? Tom Heine Nätt.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Sats på nettet Av Lars Egeland. Hvorfor satse på nettet ? zRask informasjon og kommunikasjon zMiljøvennlig zStor uavhengighet av tid og sted zFramtidas.
Kompetansebygging 2.0, / Bibliotekmøtet på Hamar 2010 Karen J. Buset, UBiT Kompetansebygging 2.0.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Faglig informasjonssøking for protokollstudenter (IIC/IID)
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Temakveld Nettvett og spill.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Og.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
FoU behov og næringslivet i Finnmark Marit Helene Pedersen Regiondirektør NHO Finnmark Alta 26.juni 2008.
Teknologi og samfunn, IFIM Vil SMBer ha kompetanse fra institutter, høgskoler og universiteter? Håkon Finne SINTEF Teknologi og samfunn, IFIM Foredrag.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Evaluering av informasjon på Internett Kildebruk og kritikk Universitetsbibliotekar Hilde Westbye Det juridiske fakultetsbibliotek Universitetet i Oslo.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Presentasjon av hovedprosjekt 31E Microsoft Deployment Tools 2010.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Terje Steen Edvardsen Hyllestad-seminaret 2. sept.2017
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Digikort Gyldendal Akademisk
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Utskrift av presentasjonen:

Kap. 14: Beslutningsstøtte Kunnskap er viktig Før: Viktig å eie fysiske ressurser, land, fabrikker, nettverk I dag: Fokus på de symbolske sidene, ”Kunnskap som bedriftens mest sentrale ressurs” Facebook (3000 ansatte) er i dag verdsatt på linje med GM (mer enn 200.000 ansatte) 04.04.2017 13

Beskytte kunnskap Copyright, hemmeligholdelse Kopibeskyttelse (DVD, CD, TV) Lisenser (TV, programvare) Har alltid vært et stort problem å beskytte kunnskap: Japan kopierte vestlige produkter etter krigen Kopiering av klær, klokker, musikk m.m. i Østen, Syd-Europa og i Øst-Europa Problemet vokser med Internett/Web og med en øket globalisering Men reduseres når disse landene selv ønsker å beskytte produkter (Japan) 04.04.2017 13

Case: Outsourcing av produksjon Kan vi outsource produksjon uten å outsource kunnskap? Kineserne er smarte, når de produserer klær for Norrøna lærer de da så mye at de kan gjøre alt selv? Er merkevaren så sterk at den overlever produksjon i andre land? Når Porsgrunn Porselen får ”Norway Design” pris for et kaffeservise som ikke bare er laget i Bangladesh, men også designet der, har de da mistet kontrollen 04.04.2017 13

Case: Lego Mindstorm Lekoklosser og programvare for å lage egne roboter Utviklet ved MIT (Lego-lab) Første versjon 1998 Koden hacket, ny programvare ble laget, inkl. et operativsystem Salg gikk godt, også pga. av innsatsen fra “hackerne” Hvordan skal Lego håndtere dette? 04.04.2017 13

Åpen Lego programvare Programvaren blir lagt åpent ut på nettet Den er gratis Den er ikke lenger under kontroll av Lego: kompabilitet? feil? Skal Lego satse på: Brikkesalg (og la hackerne herje fritt) Operativsystem (forsøke å stoppe hackerne) Applikasjonsprogramvare (lisensiere, godkjenne 3 part?) 04.04.2017 13

Modell for kunnskapshåndtering Kan kunnskap administreres? 04.04.2017 13

Kunnskapshåndtering Ofte vanskelig å sette fingeren på Hvem har kunnskapen: Lederen Andre? “Knowledge brookers”, personer med oversikt, kunnskap og som er villig til å dele denne med andre 04.04.2017 13

Kunnskap fra kunden Brunvoll i Molde produserte skipsmotorer Fikk stor konkurranse fra utlandet En kunde nevnte at han kunne tenke seg en sidepropeller på fiskebåten (kjekt under sildefisket) Det ble Brunvolls nye forretningsområde 04.04.2017 13

Formalisering Mye av kunnskapen kan formaliseres F.eks. Høgskolen i Molde – i dag har vi: Personalarkiv, regnskapssystem, studentadministrativt system Studiehåndbok Bibliotek Web sider Eksterne linker Nye muligheter: Kunnskap til hver ansatt (veiledningsdatabase) Kunnskap til hver student (peer-to-peer database) “Best practices”, metoder for å løse problemer, gode eksempler Resultatdatabase (forskning, doktorarbeider, masteroppgaver) Programbibliotek, komponentbibliotek 04.04.2017 13

Eksempel: Oshaug Metall Legger kunnskap inn: Datasystemer Bruksanvisninger Metodebeskrivelser (se eksempel) I Datasystemer: kontrollrutiner i forb. med levering av gods rapportering utstedelse av sertifikater, metallkontroll konstruksjon av modeller ISO kontroll av propellblad I bruksanvisninger og håndbøker: Ordbøker, terminologi Rutiner Algoritmer, forklaringer 04.04.2017 13

Åpne kilder Linker fra formaliserte data (i databaser) til personer Spredning av åpen kunnskap gjennom forelesninger, lærebøker og veiledning Deling av kunnskap (peer-to-peer) Godt kontaktnett (gjesteforskere, gjesteforelesere…) 04.04.2017 13

Hvordan stimulere kunnskapsdeling? Kunnskap er viktig Også for enkeltpersoner, her ligger kilde til bedre lønn og bedre jobb Hvordan skal vi stimulere enkeltpersoner til å dele kunnskapen En mulighet er å bygge kunnskapen inn i et datasystem, og dermed gjøre den tilgjengelig for alle 04.04.2017 13

Belønningssystemer Eksempel Vanskelig å innføre slike systemer: Vil stimulere vitenskapelig produksjon Institusjonen blir belønnet for vit. artikler i tidsskrift Medarbeiderne blir belønnet Vanskelig å innføre slike systemer: Påvirker systemet Noe ønskede effekter Mange uønskede effekter (viser seg etter hvert) 04.04.2017 13

Svakheter med dagens belønningssystem Innsatsen rettes mot der belønningen er størst (bøker) Belønningen blir delt mellom forfatterne I praksis blir institusjonen straffet for at jeg samarbeider jeg andre Internt har høgskolen vedtatt å ikke bruke dette Hva med andre oppgaver: lærebokbokskriving artikler i dagspressen undervisning Ikke lett å innføre akkordprinsipper når det gjelder kunnskapsproduksjon Tilsvarende negative erfaringer med stykkprisfinansiering i undervisning og sykehus. 04.04.2017 13

Men belønning er viktig Andre modeller er mulige: Utvide kvalifikasjonsopprykk, i dag bare fra 1. amanuensis til Professor. Opprykksvurderingen (en ekstern nasjonal komitee) fungerer godt Hva med mange nivåer av professor og opprykk basert på det en har gjort siden sist? Helhetlig vurdering 04.04.2017 13

Viktig Belønningssystemer kan rettes mot grupper istedenfor individer (for at individ skal dele kunnskap) Eksempel: På en fiskebåt har alle en andel i fangsten Da er det viktig at nybegynneren fort blir effektiv (integreres i gruppa, læres opp). Dette blir da et ansvar for hele gruppen. 04.04.2017 13

04.04.2017 figure 14-2 p.515 13

04.04.2017 13

Automatisering av kunnskap Dersom data og prosessene er formalisert kan kunnskapen bygges inn i datasystemer Da blir den tilgjengelig med et tastetrykk Viktig at bruker kjenner metode og begrensninger 04.04.2017 13

Hva er kunnskap Kan det tenkes at vi tror at dette er enklere enn det er? Vi skal se på to eksempler: Innovasjonsstudier Gründerskole

Kreativitet og innovasjon Kreativitet er ny kunnskap, eller gammel kunnskap brukt på en ny måte Innovasjon er ifølge regjeringen: «en ny vare, en ny tjeneste, en ny produksjonsprosess, anvendelse eller organisasjonsform som er lansert i markedet eller tatt i bruk i produksjonen for å skape økonomiske verdier.». Altså kreativitet anvendt for å skape verdier. Kan dette læres? (videregående har innovasjonsstudier)

Gründer En som tar initiativ til å starte en ny virksomhet Risikovirksomhet Må kjenne markeder, salgsformer, teknologi og produksjonsformer Kan dette læres?

Apple Apple, Steve Jobs og Steve Wozniak. Jobs så de ferdige produktene, satte brukerkrav og forstod markedet. Wozniak var superprogrammereren og teknikeren. De jobbet midt i det sterke teknologiske miljøet i California (HP var en nabo) Riktig tid og sted

Microsoft Startet av Bill Gates og Paul Allen. Meget dyktige programmerere. Begge gikk på Harvard Riktig tid + flaks (MSDOS og IBM avtalen)

Google Startet av Larry Page og Sergey Brin, meget dyktige studenter ved Stanford God algoritme for relevans (PageRank) Tilgang til finansiering Tok forretningsmodellen fra andre Flaks

Facebook Startet av Marc Zuckerberg og andre fra Harvard Zuckerberg er en meget dyktig programmer God hjelp til å lage en forretningsmodell av Shawn Fanning (Napster) Tilgang til finansiering Riktig tid og sted + flaks

Hewlett-Packard Startet av William (Bill) Redington Hewlett and Dave Packard (1935) Begge hadde utdnning i “electrical engineering” fra Stanford Riktig sted og tid

Norsk Hydro Startet i 1905 av Sam Eyde og finansiert av den svenske Wallenberg familien og franske banker Sam Eyde baserte produksjonen på en ny metode for å lage kunstgjødsel utviklet av den norske vitenskaps-mannen Kristian Birkeland Elektrisitet fra vannkraft.

Det vi ser Sterk kopling mellom gründere og kjente universitetet Kunnskap er helt sentral i alle disse bedriftene, selv om flere ble startet i en garasje eller på en studenthybel. Ja, en kan ha flaks og tjene penger på en enkel App – men de fleste gjør ikke det!