Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Advertisements

SYSTEMATISK KOMPETANSEUTVIKLING INNEN PRIVAT OG OFFENTLIG VIRKSOMHET
Prosesstyring som styringsverktøy
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
ATTFØRINGSBEDRIFTENES FAGKONFERANSE
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
eksempler på HMS-faktorer:
Lynkurs i SWOT-analyse Roald Bjørklund, Psykologisk Institutt
læringssyn - menneskesyn
Kompetansekartlegging 2009 Ole Øystein Larsen
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Morgendagens kompetanse
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Tiltak for å redusere sykefraværet
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Difi, 1. mars 2012 Sissel Gulbjørnrud
Rettigheter og plikter i forbindelse med kompetanseutvikling kunnskap gir vekst
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Framtidens kompetanser - og hvordan vi utvikler dem
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Arbeid og læring Teoretisk fokus, forholdet mellom: - formell kompetanse og situert læring - individets og organisasjonens.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
Bedrift - pedagogikk utfordringer for pedagogikk - her er vi på etterskudd –implisitt læring –selvstyrt læring –jobbintegrert –organisasjonslæring 3 typer.
innovasjon i Infrastruktur
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Vedlegg 2 Organisasjonsendring
HMS i Petroleumsnæringen
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Erfaringer fra Kompetanseutviklingsprogrammet Sveinung Skule, Fafo Erik Døving, SNF.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
Kompetanseplaner - hva har det med oss å gjøre? - hva er det?
Strategisk kompetanstyring i kommunene – i lys av Samhandlingsrefomen Rådgiver Hanne Børrestuen, KS Arbeidsgiverutvikling.
LEDELSE VED UMB. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP 2  Valgt leder = Ufarlig likemann?  Professoral fagledelse -> demokratisk valgt.
1 Livslang læring. Samhandling hele livet Etter LO-kongressen 2013: ”Lik rett til livslang læring er et grunnprinsipp i LOs utdannings- og kompetansepolitikk,
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Visjon, virksomhetside og verdier
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Personalarbeidet historiske utvikling Diskusjon om status
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Eksempel på roller og ansvar i kompetansearbeidet
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr. 2005 Av Hilde M B Withammer, ”innledning” Line Rye, ”strategisk kompetanseplan” & Britt-Karin Muri, ”case-presentasjon” Bakgrunn som cand. Polit, pedagog og med tillegg bl.a innenfor kompetansestyring og strategisk opplæringsplanlegging fra BI. Har jobbet på feltet komp.utvikling/org og ledelsesutvikling i flere år Hyggelig å være her, bli litt kjent med MatNat, og få lov til å dele noen tanker med dere, og først og fremst stille en del spørsmål vedr. feltet. Sammen med meg så har jeg en god kollega som dere sikkert kjenner; Britt-Karin Muri som skal være den ”virkelighetsnære” av oss i dag

Bakteppet: Kunnskapssamfunnet Ledelsesbegrepet i endring FØR: kontroll og styring NÅ: Leder setter regi med visjon og mål Lederkrav: å veilede (kompetansefundamentet) Strategi for å beholde nøkkelmedarbeidere - ” intellektuell kapital med endringspotensial” Andre lederkrav: å inspirere (trosfundamentet) Konsentrasjon om det vi kan godt –kjernekompetanse Som forutsetter skreddersøm, og vi skiller ut (outsourcer) det vi ikke er gode på eller finner gode partnere

Kompetanse def. Hva er kompetanse? ” kunnskaper, ferdigheter og evner som kan anvendes til å utføre arbeid” (Nordhaug -98) Individkompetanse Felleskompetanse Bedriftens totalkompetanse Hva er kompetanseutvikling? Knyttet til den enkelte person; oppgaver og læringsbehov i fht organisasjonens felles liv (Dalin) Kompetansebase; består av de ansattes kompetanse, samt felleskompetanser i grupper og enheter som ikke kan tilbakeføres til individene

Strategisk kompetansestyring -MÅL Sikre virksomheten og den enkelte medarbeider den nødvendige kompetanse i fht dagens behov og fremtidens mål og oppgaver (Lai -97) For å være strategisk må kompetansestyring være basert på definerte mål og planer og utgjøre en kontinuerlig, integrert prosess - Og ikke et isolert, tidsavgrenser prosjekt som en ser i mange bedrifter

Organisasjonens behov Medarbeiders behov Organisasjonens behov styrt Kompetanse- utvikling Kompetanse er ikke noe statisk, derimot er det et dynamisk ”fenomen”. Å være kompetent i fht de oppgaver du skal løse

Elementer i en systematisk kompetanseutvikling Kompetanseplanlegging Kompetansetiltak Evaluering og oppfølging Utfordring 1: å utvikle en helhetlig kompetansestrategi Helhetlig komp.strategi er lagt gor UiB (Line) utfordring på MNfak. Og ”virkelighetsnært” er vel også en av utfordringene i dette feltet. Kompetansefeltet er vidt, og og henger sammen med ledelsesfeltet Vi har lett for å fylle på med den komp vi har hatt når en person slutter, det er vanskelig å spå om fremtiden, det eneste vi vet er at den forandrer seg Utfordring 2: å sørge for at arbeidet med kompetansestyring utgjør en kontinuerlig prosess Utfordring 3: å finne ut hvilken kompetanse vi trenger fremover?

En enkel modell for kompetansekartlegging FREMTID Kompetansebeholdning Kompetansekartlegging GAP Kompetansebehov Definere Fylle Kartlegging + og -

Kompetansestyring som kontinuerlig prosess Kompetansetiltak Anskaffelse Planlegging Utvikling Evaluering Tilrettelegging Linda Lai 1997

Hvordan utvikler vi kompetanse? ”Dråpe-metoden” 10 dråper på direktør 9 dråper på ass. direktør 8 dråper på kontorsjefen 7 dråper på …… 1 dråpe på ………… Utvikler dere kompetanse på seminaret? Buttom up? Parallellitet? Hva er kompetanseutvikling: kurs (assistenter, pedagoger: drøfting av litteratur, refleksjon over case, aktuelle hendelser = kompe.utvikling Det er en økende erkjennelse av veriden av uformell, intern læring knyttet til og integrert i arbeidssituasjonen, læring i grupper og på org.nivå gjennom erfaringsutveksling og spredning av kompetanse Fremfor rent individfokusert ferdighetstrening

Utfordringer Hvem definerer behovet for kompetanseutvikling? Hvordan få til en dynamisk prosess som involverer de den systematiske kompetanseutviklingen angår? Å overføre kompetanse fra en person til de andre/enheten Å stille åpne spørsmål rundt eksisterende rutiner Finne våre kritiske aktiviteter, ressurser og kjernekompetanse i dag og i morgen? Viktig å finne veier/måter som fungerer for dere, og som inkluderer medarbeidere samtidig som dere har ”det store perspektivet”. Det er ikke alltid jeg vet hva jeg trenger, og andre ganger vet jeg godt hvor skoen trykker. Det er viktig at også medarbeiderne har kjennskap til horisonten, den retningen vi skal gå sammen som organisasjon Nøkkelkompetanse Kompetanse utvikles lokalt Vi ønsker individer med evne til å kunne omsette sin kompetanse til aktuelle situasjon og sammenheng Strategien må tilpasses til lokale forhold skal den virke (Johannessen og Olaisen, 2002)

Fortvil ikke! ”Det er vanskelig å regne seg frem til hvilken kompetanse vi trenger for optimal verdiskaping for hver aktivitet i verdikjeden, og det blir enda vanskeligere når kunnskap i stadig større grad fremstår som en ferskvare” (Johannessen og Olaisen, i Magma 2002)

Kompetanse utvikles lokalt Vi ønsker individer med evne til å kunne omsette sin kompetanse til aktuelle situasjon og sammenheng Strategien må tilpasses til lokale forhold skal den virke (Johannessen og Olaisen, 2002) Stille krav til åpne spørsmål rundt eksisterende rutiner Hvis sammenhengen er relativt stabil, og det er god tid til læring er det enkelt, men tilsvarende vanskelig om det er stadige endringer Krav til å være åpen og ydmyk og ha vilje til å stille spørsmål ved det vi gjør i dag; prosedyrer, struktur etc Hva er våre kritiske aktiviteter, ressurser og kjernekompetanse i dag og i morgen? Dette krever både en kompetansekartlegging og en strategisk kompetansestyring Hva er våre kritiske aktiviteter, ressurser og kjernekompetanse i dag og i morgen?

Læringshierarki i arbeidslivet, modell etter Nordhaug -98 Aktiv/passiv læring Deltakingsrate Lav Aktiv læring Formell eksamens- orientert læring Formell, ikke eksamens- orientert læring Hierarki av ulike typer læring. Læringstypene er rangert etter hvor bevisste, planlagte, formelle og resultatorienterte de er. Pyramiden inndikerer at jo høyere en kommer i læringshierarkiet, desto færre deltar i læringen. Ratingen vises til høyre i figuren, til venstre er læringsgrad av passivitet/aktivitet markert Planlagt, uformell læring Bevisst, ikke-planlagt læring Passiv læring Ubevisst læring Høy

Temperaturmåling På en skala fra 0-10 der 10 står for optimal kompetansestyring og der 0 står for ingen kompetansestyring –hvor vil du plassere dere i dag?

Sammenheng mellom lærevilkår Skule og Reichborn 2000 FAFO-rapport 333