Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Undervisning for kritisk deltagelse i miljøsaker
Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Litt mer om PRIMTALL.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
LU for bærekraftig utvikling- Oscarsborg
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Teknologi og forskningslære
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Dagens tema: vitenskapsskoler introduksjon til forskningsmetoder.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Lise Fogstad Fysioterapeututdanningen Høgskolen i Oslo
Vitensenteret i Trondheim
Arbeidsmåter i naturfag
Nye læreplaner – Føringer og konsekvenser –”Grunnleggende ferdigheter”
Naturvitenskapelig allmenndanning - mer enn kunnskaper i naturfag?
Elevers argumentasjon: kunnskaper, verdier og meninger Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk, Universitetet i Bergen.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Naturfag i sommerferien?
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Post 4, sykehuset Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Læreplanen Historie Vg2.
Utforskeren.
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Nye læreplaner – føringer og konsekvenser
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Resonnerende tekst.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Induktivisme – det klassiske vitenskapssynet FYS2150LAP Februar 2006.
Undring Tro Viten.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Praktisk arbeid og naturvitenskapelig allmenndannelse
Dagligbankundersøkelsen 2014
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Formål med naturfaget 1 Naturfaget har vokst fram som en følge av menneskenes nysgjerrighet og behov for å finne svar på spørsmål om sin egen eksistens,
Politisk påvirkning.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
Hvordan jobbe med Dembra i faggruppene?
Gjennomgang før eksamen
Utskrift av presentasjonen:

Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Norhordland 23. september 2005

Eksperter vs. motekspertise

Hva skal vi stole på? Ekspertene? Hvilke eksperter? Motekspertise? Vanlige folk? Vår egen fornuft? Hva formidler skolens naturfag?

Elevers forhold til naturvitenskap Tillitt til forskning? Mindre positive pga produserer risikoer? Gir opp pga motstridene resultater? Alternativ medisin like bra? Hvordan ønsker vi elevene skal vurdere kunnskap som stammer fra naturvitenskapelig forskning?

Kunnskapsrelativisme? Er alle påstander like gode? Er naturvitenskapelig kunnskap mer pålitelig enn vanlig synsing? Er alle naturvitenskapelige utsagn like pålitelige? Hvilke gode grunner finnes det for å stole på naturvitenskapelig kunnskap? Tenkemåten? Arbeidsmåten?

Naturvitenskaplig metode Er det METODEN som er grunnlaget for påliteligheten til naturvitenskapelig kunnskap? Hvordan?

Høyspentledninger og risiko

Naturvitenskaplig metode Steg 1: På "laboratoriet" Steg 2: I fagmiljøet Fra hypoteser til etablert naturvitenskap Men hvordan?

Naturvitenskaplig metode På "laboratoriet”: Induktiv metode? Hypotetisk deduktiv metode? ”Anything goes”? Utvikling av påstander og forslag i form av hypoteser og data?

Naturvitenskaplig metode I fagmiljøet: Sosiale aspekt Offentliggjøring Kollegavurdering (Peer review) Kritikk og argumentering Konsensus

Bauers Kunnskaps-filter

Pålitelighet Lærebokkunnskap (Etablert konsensus) Ikke bare påstått av enkeltforskere Gjennomtestet, forsøkt kritisert av andre Har stått seg mot kritikk og utprøving Påstander fra forskingsfronten Uavklart pålitelighet Fysikeren og vitenskapsfilosofen Ziman Gjetter at i primærlitteraturen i fysikk er kanskje 90% galt, og i lærebøker i fysikk er kanskje 90% rett

Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte Organisert skeptisisme Publisering, kollegavurdering Mange (konkurrerende?) studier Kritisert og glemt, eller konsensus når motargument ikke gir uttelling Ny kritikk kan komme i fremtiden! Naturvitenskapelig kunnskap er konstruert av mennesker, og funnet nyttige i møte med naturen

Naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte Forskere søker å lage studier som står seg mot mulig kritikk: Henge sammen med eksisterende teori Støttes av pålitelige (!) data Har fulgt metodiske normer Nøyaktighet Systematisk Tallfesting Identifisere feilkilder …

Forbereder vi elevene for verden utenfor? Det er ofte en spenning mellom den naturvitenskap elevene lærer på skolen, og den de møter i sin hverdag! Hvordan framstilles naturfag i skolen? Sikker kunnskap? Ingen uenighet mellom naturvitere? Utenfor skolen Ofte funn fra forskningsfronten Ekspertuenighet

Ny læreplan: Hvorfor kunnskap om naturvitenskapelig tenke- og arbeidsmåte? Grunnleggende ferdigheter i faget Å kunne lese i naturfag dreier seg om å samle informasjon, tolke og reflektere over innholdet i naturfaglige tekster, brosjyrer, aviser, bøker og på Internett. Hovedområder i faget Kritisk vurdering av nettbasert naturfaglig informasjon styrker arbeidet med faget. Kropp, helse, livsstil og ernæring omtales hyppig i mediene. Kunnskap og kritisk vurdering av informasjon på dette området er viktig Ref: Ny læreplan i Naturfag

Vurdering av naturvitenskapelige påstander? Vg1: … eleven skal kunne velge ut og beskrive noen globale interessekonflikter og vurdere hvilke følger … drøfte spørsmål knyttet til ernæring, trening, slanking, spiseforstyrrelser, livsstilssykdommer og soling gjøre rede for noen mulige konsekvenser av økt drivhuseffekt, … vurdere informasjon om og drøfte etiske spørsmål knyttet til bioteknologi Ref: Ny læreplan i Naturfag

Forskerspiren Påstander fra naturvitenskapelig forskning: Pålitelige eller subjektive? Framtidig elevsvar Det kommer an på …

Kunnskapssyn i lærebøker i naturfag Erik Knain fant i sin analyse: Legger lite vekt på sosial prosesser i naturvitenskap Enkeltindivider " frembringer kunnskapen ved å stille spørsmål og besvare dem gjennom eksperimenter." Forholdet mellom empiri og teori fremstilles som ukomplisert. Et naivt positivistisk syn på naturvitenskap?

Elevene frustrerte Studie av elevers tenkning i ”høyspentledningsaken”: Når de skulle gjøre seg opp en mening opplevde de det som problematisk at Forskerne er uenige om risikoen Kanskje ikke alle forskerne var kompetente Interesser kan ha påvirket forskerne Er dette de eneste grunner til forskere har ulike oppfatninger?

Elevenes syn på forskning Idar Mestads analyse av elevers tekster om hva forskere gjør: Enkeltforskere ”Fant ut ting om naturen” gjennom å gjøre ett enkelt forsøk To typer naturvitenskapelig påstander: sanne og falske?

Elevenes syn på kunnskap Positivistisk syn på naturvitenskapelig kunnskapsproduksjon? Den naturvitenskapelige metoden gjør forskere i stand til å oppdage fakta om naturen? Hver måling gir et nytt faktum? Ulike resultat betyr ikke er kompetent nok i sin metodebruk interesser ha påvirket tolkning og framstilling av data og resultater

Dobbeltkontroverser Etisk, politisk dimensjon Skal vi tillate genmodifisert mat? Naturvitenskapelig dimensjon Innebærer genmodifisert mat risiko for helse eller natur?

Naturfag på skolen Kjennetegnet ved fokus på Fakta Naturfenomen Forklaringer Beregninger Elevøvelser? Lite vektlegging av naturvitenskap som prosess?

Kontroverser i media med naturfaglig dimensjon Risikofokuserte Helserisiko Miljøfarer Ofte 'dobbeltkontroverser' a. Politisk / etisk /personlig valg b. Uavklart naturvitenskapelig spørsmål

Utfordringer? Vi må ofte bygge på kunnskap fra enkeltstudier når avgjørelser haster eks. lakselus, høyspentledninger, kugalskap Kan interesser påvirke forskning likevel? Eller blir disse alltid utkansellert i Bauers kunnskapsfilter?