Forskerutdanning – forskning eller utdanning Fra UiBs prosess med å utvikle en handlingsplan for PhD Studieveilederseminar i realfag 21.-22.04.2008 Elisabeth.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
1 Årsmelding for arbeidsåret Årsmøtet i 2004, Speilsalen, Kvareteret 14. april •Ingunn Holm holdt en kort innledning og presentasjon av SIFUB,
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Oppfølging av fagevaluering UoH Molde 8. oktober 2013.
1 Kan vi trykke på knappen for å få god PhD-statistikk ut av nasjonale registre? Mette Handler Det psykologiske fakultet Tema: Forskarutdanning – utfordringar.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Utfordringer til UH-sektoren: Hvordan finner vi tonen? Statssekretær Kyrre Lekve UHRs dekanskole 3. februar 2010.
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Phd-utdanning etter etterspørsel ? Viserektor for utdanning Berit Rokne Hanestad 23. og 24. oktober 2006, Geilo Vert: Forskingsutvalet ved UiB.
INTERNASJONALT JAN PETTER MYKLEBUST internasjonalt kontor
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Fremragende forskning og politikk Det Norske Videnskaps-Akademi, 30. oktober 2006 Statssekretær Per Botolf Maurseth.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Geir Arnulf 17. februar 2010 Forskningsmeldingen.
Rune Nilsen prorektor.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Nærings-ph.d Lise V. Sund ” Vilje til forskning ” …Samspillet mellom bedrifter og forskningsinstitusjoner skal styrkes gjennom etableringen.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
NAFOL nasjonal forskerskole i lærerutdanning
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Studieadministrasjon ved mat.nat. – hvor står vi, hvor går vi? Tilpasning til ny ledelsesmodell – og Kvalitetsreformen.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
IPED sommeravslutning vår 2015 Rikets tilstand og utfordringer.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Senter for læring og utdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Forskerutdanningsmeldinger Forskerskolelederforum
Statssekretær Jens Revold
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Utskrift av presentasjonen:

Forskerutdanning – forskning eller utdanning Fra UiBs prosess med å utvikle en handlingsplan for PhD Studieveilederseminar i realfag Elisabeth Müller Lysebo

Doktorgraden – karrierestart, ikke livsverk

Bakgrunn Generelt: Forskerutdanningen mer i søkelyset –Tredje syklus i EUs utdanningsstige –Evalueringer i flere land, bl.a. Norge i 2002 (dr.scient.-evaluering i 2000) –Fellesnevner: Doktorgraden som karrierestart, ikke livsverk Fra mange doktorgrader (dr. scient., dr. art., dr. polit. etc) til ÉN (PhD) i 2003 Ved UiB: Sterkt institusjonelt grep om forskerutdanningen gjennom vedtak i Universitetsstyret –Men hvordan implementere dette? Konferanse om forskerutdanningen på Geilo i 2006 Handlingsplan for forskerutdanningen

Bredt sammensatt utvalg Prorektor, professor Anne Gro Vea Salvanes (leder) Viserektor for internasjonale relasjoner, professor Kjersti Fløttum Viserektor for utdanning, professor Berit Rokne Hanestad Dekana, professor Gerd Kvale (Det psyk. fak.) Ass. fakultetsdirektør Elisabeth M Lysebo (Det mat.-nat. fak.) Fakultetsdirektør Audun Rivedal (Det hum. fak.) Professor Per Selle (Institutt for sammenlignende politikk) Professor Thorkild Tylleskär (Senter for internasjonal helse) PhD-student Tarjei Breiteig (Geofysisk institutt) til PhD-student Anne Hege Henden Strand (Sosiologisk institutt) PhD-student Alf Holme (Kjemisk institutt)

Målsetninger for handlingsplanen Styrke doktorgradsutdanningen og slik bidra til å styrke UiB som internasjonalt forskningsuniversitet Gi forslag til prioriteringer i UiBs doktorgradsutdanning fram til 2012 –Premiss: Forslagene må sikre likeverdige fagtilbud i alle UiBs fagmiljø Utdanning til forsking men også til yrker utenfor akademia En strategisk - ikke tiltaksorientert – handlingsplan

Utvalget er bedt om å : vurdere målene for PhD-utdanningen ved UiB - eventuelt foreslå endringer vurdere organiseringen av forskerutdanningen ved UiB - foreslå forbedringer kartlegge ressurser og rammer i ulike fagmiljø for å drive forskerutdanning i tråd med målsetningene gi forslag til å styrke faglig oppfølging av PhD-studentene foreslå tiltak for å få et hensiktsmessig forhold mellom veiledningskapasitet i staben av vitenskapelige ansatte og antallet PhD-studenter drøfte forskerskolenes rolle med utgangspunkt i erfaringene ved UiB drøfte hvordan forskerutdanningen best kan bli synlig og bli profilert for nåværende og potensielle kandidater og for potensielle arbeidsgivere i og utenfor akademia drøfte og foreslå forbedringer i de admin. systemene knyttet til PhD- utdanningen foreslå tiltak for å fremme god kjønnsbalanse vurdere samarbeidet med forskningsinstitusjoner i instituttsektoren og med høyskolene på Vestlandet om forskerutdanning – evt. foreslå tiltak for å styrke det foreslå tiltak for å styrke den internasjonale dimensjonen i PhD-utdanningen vurdere om det er behov for endringer i UiBs PhD-reglement

Europeiske føringer - Salzburgprinsippene* Grunnprinsippet: Forskningsbasert utdanning! Utdanning i skjæringspunktet mellom utdanning og forskning Kjernekomponent: original forskning Andre prinsipper: Legge fundament for videre karriereutvikling – innenfor og utenfor akademia. Transferable skills** i forskerutdanningen blir anbefalt. Nytenkning i forskerutdanningen – møte nye utfordringer, bl.a. tverrfaglighet Styrke internasjonalt samarbeid og mobilitet, men beholde rik diversitet i PhD-programmer i Europa, inkl. fellesprogram Forpliktende veiledning og felles ansvar hos PhD-studentene, veilederne og institusjonen * EUA (Den europeiske universitetsorganisasjonen) 2004 **Transferable skills: generelle ferdigheter som er nyttig både innenfor og utenfor akademia, f.eks prosjektledelse, samarbeid og nettverksbygging, løse komplekse problemstillinger, formidling og kommunikasjon

Nasjonale føringer Evaluering av forskerutdanningen (2002); Kvalitetsreformen (2003); Ny universitetslov (2003), Forskningsmeldingen: Vilje til Forskning, St. melding 20 ( ), NIFU-STEPs utredning om forskerrekrutteringsbehovet (scenarier), (Stjernø-utvalgets innstilling) Øke antall doktorgrader –Tiltak: Antall universitetsstipendiater er økt Bedre gjennomstrømningen Senke gjennomsnittsalderen ved opptak og disputas –Tiltak: Innføre forskerskoler Tettere strukturering av opplæring, tettere oppfølging Lokale Nasjonale Nordiske

UiBs egne føringer Strategisk plan for UiB utdanne kandidater gjennom forskning og å skape gode karrieremuligheter for neste generasjons forskere gi forskerutdanning med høy kvalitet, internasjonal profil og med gode muligheter for tverr- og flerfaglighet tilby tre års fulltids arbeid under aktiv veiledning og i et arbeidsfellesskap med andre forskere som kvalifisering til å forsvare avhandlingen for doktorgraden knytte forskerutdanningen til gode og produktive forskningsmiljøer og opprette forskerskoler på strategisk viktige områder minst 250 PhD-grader årlig fra 2010 Universitetets forskningsorganisering: Nøkkelen til et internasjonalt forskningsuniversitet er: –høye ambisjoner om vellykket rekrutteringsstrategi og forskerutdanning –stort tilfang av forskningstalenter, gjennomtenkt rekruttering og karriereutvikling for yngre forskere

UiB-føringer forts. Geilo-konferansen i oktober 2006 ”Forskerutdanning – utfordringer og muligheter” Institusjonalisering av PhD-utdanningen innebærer at alle PhD-studenter ved UiB må få et likeverdig tilbod –Utgangspunktet: fakultetsvise forskjeller i oppfølging, alder ved disputas og i tidsbruk på doktorgradsarbeidet –Veiledning er viktig og må styrkes! –Se på doktorgradsutdanningen som en utdanning som skal tas i starten av en yrkeskarriere der solid fagkompetanse er nødvendig, dvs. forlate dr. philos.-tradisjonen –Forskerskoler tilbyr strukturert og koordinert PhD-utdanning –Synliggjøring og profilering av forskerutdanningen –Effektivisere tilsettingsprosesser i stipendiatstillinger for å kunne konkurrere internasjonalt –Trenger vurdering av omfang av veiledningsansvar for andre institusjoners stipendiater –Trenger gode mottaksrutiner for utenlandske stipendiater –Vurdere om 250 PhD per år ved UiB er ambisiøst nok –Trenger bedre statistikk-grunnlag

Noen tall UiB har ca 1200 registrerte doktorgradsstudenter (MN ca 430) 202 disputaser i 2007 (MN 82) Ca 600 har stipendiatstilling ved UiB (MN ca 230) Ca 600 er tilsatt ved andre institusjoner som UiB har samarbeid med eller annen finansiering der UiB ikke er arbeidsgiver (MN ca 200)

Andel som har disputert innen 4 år

Andel som har disputert innen 7 år

Forskerutdanning som karrierestart Situasjonsbeskrivelse oppsummert: –Høy alder –For liten andel fullfører –For mange bruker for lang tid –God kvalitet –Ikke nødvendigvis starten på en yrkeskarriere Hva ønskes oppnådd ved implementering av handlingsplanen: –Fortsatt god kvalitet –Å bedre gjennomføringen Redusere antall som avbryter doktorgradsstudiene Korte ned tidsbruken på doktorgrad –Redusere medianalder ved opptak og disputas –Tilpasse kart og terreng Forskerutdanning er en karrierestart – jobb i og utenfor akademia

Identifiserte fokusområder i forskerutdanningen Rekruttering, profilering og karriereplanlegging Dimensjonering og rammebetingelser Veiledningsmiljø og forskerskoler Tverrinstitusjonelt samarbeid Internasjonalisering Opplæring, kurs og gjennomføring Administrasjon og rapportering Profilering og informasjonsflyt PhD-reglementet

Dilemmaer og aspekter I Utdanning vs forskning i forskerutdanninga? –Enten/eller – både/og? Faglig vs institusjonelt ansvar –Faglig kvalitet: Hovedaktiviteten i forskerutdanningen skjer i forskningsgruppen – veiledere essensielle! –Institusjonell kvalitet: Rammer, policy, gradsforvalter, profesjonalitet og administrativ effektivitet Rammer og nivå - sentralisering vs. delegering –Når gir det kvalitativ merverdi å delegere, når gir det kvalitativ merverdi å sentralisere? –Effektivitet vs kvalitet (kostnadsspørsmål)

Dilemmaer og aspekter II Forskerutdanning – en utdanning for framtidens ledere både i akademia og næringsliv –Forskerutdanningens profil bredde/generell kompetanse/generelle ferdigheter vs faglig spesialisering Faglig kvalitet og faglige forhold i forskerutdanninga –Hva styrker forskerutdanningen rent faglig? Ensretting vs mangfold Organisering, herunder forskerskoler Internasjonalisering – hjemme/ute/livsfaseutfordringer Ressurstilgang og rammevilkår –Dimensjonering mellom utdanningsnivåene

Arbeidsprosess Utvalgsmøter Fakultetsinnspill Notater; tverrinstitusjonelt samarbeid, internasjonalisering, utfordringer med forskerutdanning i kliniske settinger, veiledning, dimensjonering Nasjonale og internasjonale føringer; dokumenter, prosesser Referansegruppe; prodekanene for forskning Studieturer, konferanse- og møtedeltakelse internasjonalt Folkemøte; ledere og adm i forskerutdanning 14. april Frist 1.mai: forslag til handlingsplan Høringsrunde juni-august Sak i Forskningsutvalget september (?) Sak i styret oktober (?) Implementering!!