Skolebasert vurdering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Abildsø skole - Eksamen 2014.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Utviklingssamtalen – Vikhammer skole
Møte med RKK Info -Dialog -Samarbeid De beste skolene ligger i Nordland.
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Ståsteds- analysen ….. kan bidra til (enda mer) positive svar på
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
VURDERING.
1.
Ammerud skole Dokumentnavn 4/4/2017.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Felles nasjonalt tilsyn
Ståstedsanalysen eller Fra mandat via vurdering til praksis
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Eksamen i Kunnskapsløftet
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Vurdering; Hvem, hva hvorfor
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Fylkesvise samlinger høsten 2013
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Et 13-årig skoleløp Inderøy kommunestyre 2. februar 2009
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering
Foreldremøte 8.september trinn
Foreldremøte 8.september trinn
Hvorfor fylkesvise samlinger om lokalt arbeid med læreplaner– igjen?
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Vurdering i matematikk
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Elevvurdering og tilpasset opplæring Berit Bratholm:
Workshop Engelsk eksamen
Grunnlaget for innspillet
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Ståstedsanalysen 2016Info til personalet man
Velkommen til foreldremøte for 8. trinn
Utdanningssystemet sitt årshjul
Kurs for brukere av KFF-KSS
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Felles Velkommen til nytt skoleår v/rektor
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Skolebasert vurdering

Skolebasert vurdering Skolen skal jamleg vurdere i kva grad organiseringa, tilrettelegginga og gjennomføringa av opplæringa medverkar til å nå dei måla som er fastsette i Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Skoleeigaren har ansvar for å sjå til at vurderinga blir gjennomført etter føresetnadene. (Forskriften § 2-1)

Kunnskapsgrunnlaget/innsamling av data Resultater nasjonale prøver, kartlegginger, elev-, foreldre- og lærerundersøkelser Egne trivselsundersøkelser Opplysninger fra elevsamtaler/utviklingssamtaler Standpunktkarakterer Eksamenskarakterer

Endringsprosesser nødvendig? Læringsmiljøet? Vurderingspraksis? Behov for ny kompetanse? Annen ressursfordeling/struktur/organisering? Andre fokusområder?

Hvem skal involveres? Bred og representativ medvirkning! Hvem må med for at vi skal lykkes med hva? Alle lærerne skal være kjent med bestemmelsen om skolebasert vurdering - og læreplanverket på områder der de er tildelt ansvar Skriftlige konklusjoner!

Verktøy Skoleeieranalyse Organisasjonsanalyse Ståstedsanalyse SWOT Tilstandsrapporter Egenvurderingsskjema FNT 2014-2017

Kontrollspørsmål 1: Har skolen vurdert hvilket kunnskapsgrunnlag som skal gi informasjon om hvorvidt målene som er fastsatt i læreplanen, er nådd for alle elevgrupper?

Kontrollspørsmål 2: Bruker skolen kunnskapsgrunnlaget til å vurdere oppnåelse av målene i læreplan?

Kontrollspørsmål 3: Er kunnskapsgrunnlaget skolen benytter relevant for å vurdere måloppnåelse?

Kontrollspørsmål 4: Vurderer skolen organiseringen, tilretteleggingen og gjennomføringen av opplæringen basert på konklusjonene om måloppnåelse?

Kontrollspørsmål 5: Hvis det er behov for endringer, er endringene iverksatt?

Kontrollspørsmål 6: Er det bred og representativ medvirkning i arbeidet med skolebasert vurdering?

Kontrollspørsmål 7: Har skolen rutine for når (tidspunkt/hyppighet) skolebasert vurdering skal gjennomføres?

Kontrollspørsmål 8: Har skolen en rutine for gjennomføringen av skolebasert vurdering i samsvar med spørsmål 1 til 7?

«Begeistring er den beste drivkraften» - Olav V

Evaluering av veiledningen fmheasf@fylkesmannen.no

Samtale •Hvilke rutiner har dere for å gjennomføre skolebasert vurdering i deres kommune? •Har dere gode erfaringer som kan deles med andre?