Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Spesialpedagogisk hjelp til barn i førskolealder
Hovedtrekkene i forskrift om likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Tromsø 23.mai 2013 Fagansvarlig Vibeke.
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
Informasjonsplikt og uttalerett
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Statsbudsjettet Tidsplan St prp 1 – okt Tildelingsbrev - utkast til FM - nov/des Endelig tildelingsbrev – jan/febr Embetsoppdraget fra KD/Udir i.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Kompetanse og rekruttering. Likeverdig og høy kvalitet i alle barnehager Stortingsmelding om barnehagen i fremtiden, legges frem vår Gi tydelig.
Krav til pedagogisk bemanning
Fylkesmannen i Nordland
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til IKBH § 7: Opplysningsplikt.
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlig tilskudd til IKBH § 8 Endringer i grunnlaget for de kommunale tilskuddssatsene.
Nytt rundskriv om forskrift om likeverdig behandling Udir
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til IKBH KS og PBL: Felles veileder og modell + = SANT! Nettadresse:
Norges vassdrags- og energidirektorat
Studieadministrativ dag
Fylkesmannen i Oslo og Akershus 1 Fylkesmannens behandling av klager etter offentleglova Åpenhetstinget 2010 Eldbjørg Kluften, Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Offentlighet og partsinnsyn
Fylkesmannens time.
Bruk av IKT i ulike beslutningsprosesser og arbeidsoppgaver i offentlig sektor (I) - Spesielt om elektronisk saksbehandling Disposisjon til Dag Wiese.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Barne- og familiedepartementet Presselunsj Statlige skjønnsmidler til kommunene og likebehandling av kommunale og private barnehager Roland Fürst.
Private barnehager 10. februar 2011 Informasjon til og fra private barnehager Tema 1.Kommunens ansvar – kommunens barnehagebudsjett 2.Kommunalt tilskudd:
innholdet i enkeltvedtak
Barnehageloven §2 tredje ledd Barnehagen skal ta hensyn til barnas alder, funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn, herunder samiske.
Likeverdig behandling ved tildeling av tilskudd til ikke-kommunale barnehager Lovendring og tolkinger av regelverket Nettadresse:
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Samiskopplæring i Nordland. Samiskopplæring har en lang historie i Nordland, organisert helt tilbake til 1718 Eneste fylke med alle tre samiske språk.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til IKBH Oppsummering.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Finansiering av private barnehager 2016 Christian Duus og Martin Tvedt.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Dag Wiese Schartum, AFIN
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Journalføring.
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Automatisering av rettslige beslutninger, særlig enkeltvedtak
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
5 Marius Stub.
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Transformering av lover og forskrifter mv til programkode
Ny finansieringsmodell til private barnehager
Seksjon byggesak.
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Likeverdig behandling ved tildeling av offentlige tilskudd til ikke-kommunale barnehager Fylkesmannen i Nordland Kjell H S Jensen ekstrahjelp 27. november 2012

Tema 2: Dokumentasjon (1) Krav i forskriften (FOR ): § 2 siste setning – generelt dokumentasjonskrav: –«Kommunen skal dokumentere at tildelingen skjer i samsvar med denne forskriften.» § 4 tredje ledd siste punktum – mer konkret: –«Kommunen skal dokumentere hvordan tilskuddssatsene er beregnet.» | 2

T2: Dokumentasjon (2) Hva sier rundskrivet (F-05/2011) til § 2: Side 3: «I alle faser av saksbehandlingen skal kommunen gi en begrunnelse og en dokumentasjon som er tilstrekkelig til at IKBH som omfattes av forskriften kan vurdere om forskriftens regler er fulgt.» Side 4: «Ut fra forskriftens system vil det dermed være en fordel for kommunen og de IKBH at alle sider av beregningen av TSene er klarlagt og dokumentert så tidlig som mulig for å unngå at det blant de IKBH foreligger tvil om beregning av Tsene.» | 3

T2: Dokumentasjon (3) Hva sier rundskrivet (F-05/11) til § 4: Side 9: «Kommunen må ved beregningen av tilskuddet etter forskriften ta med alle budsjetterte driftskostnader i alle tilsv. KBHer. De budsjetterte kostnadene for driften i de KBHene (…) må være konkretisert på en måte som viser at alle relevante kostnader er inkludert. Dersom tall i kommunebudsjettet med hjemmel i kommuneloven ikke gir tilstrekkelig grunnlag for å vurdere om relevante driftskostnader i de KBHene er tatt med i beregningen, må kommunen konkretisere driftskostnadene ned til et egnet detaljeringsnivå for å oppfylle forskriftens dokumentasjonskrav.» Side 11: «(…) plikt til konkretisering (…) | 4

T2: Dokumentasjon (4) Dokumentasjonsplikten ved vedtak om tilskudd: | 5

T2: Dokumentasjon (5) Hva er utfordringen? Hovedforutsetninger: Tilskudd skal være basert på kommunens budsjett Kommunen skal kunne dokumentere at alle reelle kostnadene for barnehagedriften er med Manglende forutsetninger: Det er svært få krav i kommuneloven til kommunebudsjett Kommunenes budsjettpraksis er ikke lovregulert og dermed ulik Kommunens driftsbudsjett for barnehagedrift er ikke et entydig begrep Konsekvensen? Dokumentasjonkravet kan være vanskelig å oppfylle Forskriftskravet fører til behov for særbudsjett ut over kommunelovens krav | 6

T2: Dokumentasjon (6) Hva er «god nok» dokumentasjon? Tilstrekkelig detaljeringsgrad At alle relevante kostnader er med Kunne følge tall fra budsjett til regnskap (transparens) Budsjett og regneark med tilskuddsberegning er i noen tilfelle ikke tilstrekkelig dokumentasjon etter plikten | 7

T2: Dokumentasjon (7) Forholdet til forvaltningsloven: FVLs krav til saksbehandling ved enkeltvedtak skal følges Vedtaket skal begrunnes, jf. fvl §§ 24 og 25 Begrunnelsesplikten skal sikre at de IKBHene kan se at kommunen i tilstrekkelig grad har utredet saken og at de har reell mulighet til å vurdere vedtakets innhold | 8

T2: Dokumentasjon (8) Fylkesmannens rolle, jf. f § 12: Klagemyndighet F side 4, til § 2: «En tvil kan medføre at IKBHer ser seg nødt til å få beregningen av tilskuddssatsene konkret prøvet ved en klage til Fylkesmannen.» F side 11, til § 4: «Ved en klage må Fylkesmannen konkret vurdere om kommunen har fremlagt nødvendig dokumentasjon på at alle kostnader til ordinære drift er inkludert i grunnlaget.» Revisorrolle? | 9

Følg oss gjerne på nett: Hjemmeside: fmno.no Facebook.com/FylkesmannenNO Twitter.com/FMNordland (#fmno) Takk for oppmerksomheten! | 10