Prosjektleder Anne Grete Rostad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Advertisements

Risløkka kompetansesenter
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
SIO- Folkehelse.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Oppdraget • I juli 2011 fikk Senter for omsorgsforskning Sør i oppdrag fra Helsedirektoratet å foreta kartlegging av hva som finnes av tiltak, fagutvikling.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Karrieresenterets studietur til Nederland 6. – 12. april 2014.
Utdanningspolitikken • Samme rettigheter. • Hjelp for alle som trenger det. • Etterutdanning for lærere. • Utvide skoledagen gradvis. • Fokusere på.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
Inn på tunet og kvalitetssikring så langt - og veien videre
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
VELG SKOG i Trøndelag. VELG SKOG Hovedprosjekt Rannveig Jørstad Kristiansen.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Karriererettleiing – fokusområder og veien videre
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Vi får Norge til å gro! Bondelaget og framtidas yrkesutdanning Læreplanseminar mandag 2. juni 2008 Steinar Klev.
Karriereveiledning Strukturen i Finnmark. Fylkespartnerskapet for karriereveiledning Formålet er å etablere forpliktende partnerskap på regionalt nivå.
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Nettverk for kulturminner og verdiskaping
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
HIT Nord-Norge Nettverksbasert innovasjon Arbeidsgruppa v/prosjektleder Tove Normann
PROSJEKTSAMARBEID Samordning av
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Landbruksutdanning er framtida
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Landbrukets omdømme ”bærre sauter”? Jeg jobber med omdømmebygging hver dag. Hvordan tenker Bondelaget om omdømmebygging? v/ Trine Hasvang Vaag, leder Nord-Trøndelag.
Kompetanseløft Trøndersk Landbruk (KTL) er et 3-årig prosjekt eid av Nord- og Sør-Trøndelag Bondelag. Målet med prosjektet er å øke konkurransekraften.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Samling om rådgivning og karriereveiledning
Fagsamling for spes.ped., PPT, OT og NAV Finsås 30/9 – 1/10
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Fagbrev på jobb + Karriereveiledning = sant Spredningssamling 14. oktober 2014 Lisbeth Pedersen.
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Landbrukets økonomiske betydning i Trøndelag
Høgskolen i Nord-Trøndelag - en næringsrettet høgskole.
Dialogmøter reindrift/landbruk. Bakgrunn Noen steder årvisse konflikter, andre steder store konflikter i enkeltår Utøvere og gårdbrukere har opplevd pulverisert.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
Landbrukets økonomiske betydning i Trøndelag Innlegg på seminar Steinkjer 16. og Trondheim 17. mars 2010 Erland Kjesbu, NILF og Roald Sand, TFOU Økt storfekjøttproduksjon.
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland
Stabsutvikling i Nidaros en stab – ett oppdrag – ett arbeidsmiljø.
- fra kjent kunnskap til praksis! ”Kornprogrammet 2015 – 2017 er et treårig prosjekt for å øke kornproduksjonen i Akershus og Østfold. Prosjektet rettes.
Forebygge sammen i Namdalen Overskrift Arial 28 Sett inn tekst og dato her.
Økt grovforbasert kjøttproduksjon i Troms og Finnmark
STYRKE næringsnær læring
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Dokumentasjon av realkompetanse i landbruket Nasjonalt samarbeidsprosjekt  Norges Bondelag i samarbeid med faglaget i Nordland  Norsk Bonde og Småbrukarlag.
Hasjavvenningsprogrammet Nord -Trøndelag Jægtvolden 22. sept 2015.
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Trønderbonden Den ekspansive samvirkebonden Den fornøyde bonden Den kreative bonden Den miljøorienterte bondenDen gretne.
Velg Skog – Trøndelag Rekruttering og merkevarebygging.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» REGIONAL PLAN FOR KUNNSKAPSSAMFUNNET.
Pilotprosjektet. Gunnar Morken.
Melkeprosjektet i Stjørdal, Meråker og Frosta sept. -15 – sept. -17
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Samarbeid som løfter alle
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Kompetansestrategi Agder 2030
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektleder Anne Grete Rostad

Målgruppe for prosjektet Målgruppen for hovedprosjektet er bønder, skogeiere, rådgivere, lærere, veiledere, forskere, og de som ønsker seg inn i næringa. Prosjektet skal jobbe med å motivere enda flere, både bønder, lærere, rådgivere og andre til å oppdatere sin kunnskap og sine metoder

Hvorfor trenger vi prosjektet Landbruket blir mer spesialisert - å lære litt om alt er ikke nødvendigvis riktig under dagens forhold. Spesielt i en etterutdanning/voksenopplæringssituasjon har du ofte bestemt deg for hvilken retning du vil gå – da må du ha tilbud om å fordype deg i tema For å forbedre økonomien må du bli rasende dyktig på det du skal holde på med - spesialkompetanse. Avstanden mellom kolleger blir lengre - erfaringsutveksling er viktig for å få bli bedre, og føle tilhørighet.

Målsetninger Alle bønder skal ha fått tilbud om å delta på erfaringslæringsarenaer Halvparten av trønderske bønder skal i løpet av prosjektperioden ha deltatt på erfaringslæringsarenaer Utprøving av nye modeller for VGS opplæring (fagbrev/fagskole) Videreutvikling av voksenopplæringstilbud Videreutvikling av landbrukets veiledningstjeneste Minst ett nasjonalt pilotprosjekt innafor naturbruksutdanninga Mer og bedre samarbeid mellom rådgivertjenesten Bedre tilgang på arbeidskraft i landbruket Økt entreprenørholdning i landbruket En fremtidsretta naturbruksutdanning Økt egenkompetanse og etterspørsel etter kompetanse

Styringsgruppa Lars Morten Rosmo Sør Trøndelag bondelag (leder) Tore Bjørkli – Fylkesmannen i Sør Trøndelag Gleny Foslie – Sør- Trøndelag Fylkeskommune Siv Merethe Gederaas Belbo – Nord-Trøndelag fylkeskommune Tove Hatling Jystad – Mære landbruksskole Solrun Kolstad – Nord Trøndelag forsøksring Arnt Inge Engum- Bonde og småbrukarlaget Sør- Trøndelag Erland Kjesbu – NILF Jarle Holberg – Allskog Hanne Solhem Hansen – HINT Jon Fløttum – TINE

Arbeidsgrupper Utdanning Rådgiver/etterutdanning Mære landbruksskole K Forfang Skjetlein landbruksskole Helen Pedersen Fylkeskommunen NT Frank Sjøli Fylkeskommunen ST Grethe Jøndahl HINT Rolf Wensbakk FMLA Tore Bjørkli VAL vgs Kjartan Åsebø Øya VGS Hallgeir Solberg Nortura Arnodd Kjenstadbakk/ Sigrun Hestenes Felleskjøpet Kristin Wibe/ Stein-Erik Cedergren NLR NT Solrun Kolstad NLR ST Ingeborg Forbregd NLR Namdal Borgny Grande TINE N-T Per Olav Mork TINE ST Petter Baalsrud Mære landbr. Tove H. Jystad Skjetlein Arve Lian NLR Oppdal Torhild Svisdal Mjøen SNS Bjørn Finanger Allskog Espen Loe

Hva er kompetanseløftet? Kompetanseløftprosjektet skal ikke blande seg inn i pågående aktivitet/prosjekter, men ønsker å være orientert om det som skjer, men kan brukes som en sparringspartner Kompetanseløftet skal være en samlende aktør for å fremme samarbeid på tvers av organisasjonene. Avdekkes det mangler eller behov, vil kompetanseløftet være mottaker av bestilling, og organisere sammen relevante aktører. Prosjekt-teamet skal jobbe med markedsføring og informasjon om tilbud, og motivere bønder til å etterspørre kompetanse

Hva skjer nå? Vi planlegger studieveilederkonferanser i juni Jobber for å få på plass partnerskapsavtaler mellom skole og næringsliv (tidlig fase) Fagplandiskusjon med naturbruksskolene etablere rådgivernettverk med sikte på mer samordna rådgivning Skal i gang med å samle økonominettverkene i nord- og sør for å drøfte frem konkrete prosjekter for 2014.

Hvordan lykkes vi? Dere er blant bestillerne av hva vi skal fokusere på for at kompetanseløftprosjektet skal bli så bra som man ønsker, og målsetningene skal nås! Kompetanseløftprosjektet er samspillet mellom alle aktørene – prosjektet blir ikke bedre enn hva hver enkelt aktør er villig til å jobbe for at det skal bli! Vi skal bygge på eksisterende tilbud og struktur