Arbeid med kriseplan i Narvik kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

KONGSVINGER KOMMUNE Ledelse barnehage.
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Individuell Plan Palliasjon
Samhandling med St. Olavs Hospital
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Krisehåndtering i idrettslag Forebyggende tiltak i klubber og lag Februar 2009.
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Et helhetlig barnevern i Oslo
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Barne- og familieperspektivet i behandling
Oslo kommune Sykehjemsetaten Overgrep på pasient Lena Sand
Kvalitetskommuneprogrammet – sykefraværsprosjektet
Bakgrunn: -Kommuneoverlege i Nes kommune siden -93
Styrevervregisteret FFF Bodø 26. mai 2010 Linda K. Storjord Formannskapssekretær.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Oslo politidistrikt PRESENTASJON AV LRS.
Buskerudregionens incestsenter
Kapittel 14 Simulering.
”Jeg har ikke gjort leksene mine-min mor fikk kreft i går” Hvem ser og hvem tar ansvar når barn blir pårørende? Randi Værholm, spesialrådgiver i Kreftforeningen.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad Når krisen er et faktum Beredskap når en organisasjon er i krise.
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Ansvar Begrepet ansvarlig lege beskriver en aktiv rolle knyttet til behandling og oppfølging av pasienten, der også det juridiske aspektet ivaretas.
Brannen på Gulskogen Krisehåndtering.
Ambulerende Rehabiliteringsteam ART - Drammen Sykehus -
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Regional seksjon for psykiatri, utviklingshemning/autisme
Barn som pårørende.
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Nordmøre og Romsdal politidistrikt - Felles operativ enhet HMS-konferansen 2007 Redningstjeneste – innledning til beredskapsfilm.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Helpdesk Ny kundefront Ovf - nett drift.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Nordredkonferansen 2012 Erfaringer
Terrorangrepene 22.juli 2011 Forberedelser Innsats Oppfølging.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Helhetlig tjenestetilbud for barn og unge med sammensatte funksjonshemminger -Administrativ ansvarsgruppemodell i Kvæfjord kommune.
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
Sammen er vi best!.
Boost Communications AS Etablert i juni 2000, har utspring fra NTNU, og holder til i Innovasjonssenter Gløshaugen, inkubatoren som er opprettet av NTNU,
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Idrettsrådets ansvar og rolle
Sentral støtte til lokal innsats Direktør Bjørn-Inge Larsen.
Psykososial krisehåndtering HMS-dagen 2016 Sola Strand Hotel 26. januar 2016 Spesialrådgiver Grete Kvalheim.
Krisepsykiatri. Gjennom lovverket er kommunene pålagt å hjelpe mennesker i krise Kommunale kriseteam, består av bl.a. prest, fastlege, politi, helsesøster.
Flytkningsituasjonen – en beredskapsutfordring? Per Ketil Riisem Seniorrådgiver samfunnssikkerhet og beredskap Trondheim kommune.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Jordskredet på Asak Kriseledelse i Sørum
Journalføring.
Arnfinn Eek Psykologspesialist 24. mai 2006
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
Utøvelse av lederskap ved kriser
Seksjon barn og familie
Enkel brukerveiledning
Ordfører Administrasjonssjef Seksjoner Støtte Kommunestyret
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Arbeid med kriseplan i Narvik kommune Fylkesmanns konferanse i Narvik 27. og 28.11.13 krisehåndtering Arbeid med kriseplan i Narvik kommune Økt fokus på krisehåndtering i NK i 2010 Invitasjon til å delta i øvelsen TYR Ansvarsfordeling mellom de ulike enheter Utvalgte nøkkelpersoner i NK i tett planleggingsarbeid for TYR EPS – ansvaret ble lagt til enhetsleder for Barn, unge og familie Hva er EPS???

EPS – evakuerte og pårørendesenter Fylkesmanns konferanse i Narvik 27. og 28.11.13 krisehåndtering EPS – evakuerte og pårørendesenter Håndtering av evakuerte og pårørende som har vært involvert i en uønsket hendelse eller krise. Det innebærer blant annet at kommunen har ansvaret for å opprette og drifte et senter for evakuerte og pårørende, når det er nødvendig eller politiet ber om det. Senteret skal kunne ta i mot fysisk uskadde personer som er evakuert fra et skadested, men skal også kunne ta hånd om pårørende til involverte i en uønsket hendelse.

Fylkesmanns konferanse i Narvik 27. og 28.11.13 krisehåndtering EPS Kommunen må bemanne EPS med ledelse og faglig kompetente personer. Funksjon ved etablering av EPS Leder for EPS Nestleder for EPS Informasjonshåndtering Registrering Adgangskontroll/vakt Evakuertefunksjonen Pårørendefunksjonen Ansvarlige for forpleining/innkvartering EPS-medarbeidere fra kommunen, rep.fra trossamfunn, frivillig organisasjoner Lokaler Kommunens kriseteam

Politiets rolle ! Politiet vil stille personell til disposisjon for å ivareta oppgaver som registrering, avhør, varsling av pårørende, informasjon, mediehåndtering, trans port mv. Når politiet får melding om en hendelse som berører et betydelig antall per­soner, eller man av andre årsaker kan regne med mange henvendelser fra pårørende, skal evakuerte­ og pårørendeoppgavene organiseres under P2 i politimesterens stab. Det er svært viktig med god kommunikasjon mellom de ulike funksjonene som håndterer evakuerte og pårørende. Oppgavene bør ledes og koordineres av en polititjenesteperson med erfaring fra håndtering av pårørende og ellers bemannes av tjenestepersoner med nødvendig kompetanse i slikt arbeid. Politiet har en viktig rolle i arbeidet med evakuerte og pårørende, men er som kommunen og de andre samvirkeaktørene helt avhengig av et tett sam­arbeid om planverk, øvelser og selve håndteringen av reelle hendelser.

Oppgavefordeling Kommunen, inkl. helse­ og omsorgstjenesten: registrere eventuelle skader og prioritere den medisinske innsatsen (triage = prioritering av pasientenes behandlinger basert på alvorlighetsgraden av deres tilstand) Etablere «vente­ og hjelpeplasser» „gi psykososial omsorg og samtaletjenester – psykososial kriseplan i EPS „ sørge for forpleining, omsorg, trygghet, utsyr m.m Politiet: „ registrere personopplysninger „ koordinere og ha kontroll med transport av uskadde, skadde og døde „ avhøre sentrale vitner (med vekt på opplysninger som kan begrense skadeomfanget) „ kvalitetssikre informasjonen og situasjonsrapporter til operasjonslederen eller politimesterens stab „ gi informasjon til de involverte i EPS – dette ble gjort i samarbeid med leder for EPS „ tilrettelegge for varsling av pårørende „ koordinere mediehåndteringen i mottakssenteret „ etablere vakthold og skjerme mot media og befolkningen

Organisering EPS i Narvik EPS- ledelsen Leder: Enhetsleder BUF Nestleder: Enhetsleder ROP Medlemmer: Enhetsleder NAV og enhetsleder bygg forvalting. Innsatskort 1. Registrering / kontroll / sentralbord Ansvar: BUF Innstaskort 2. IKT – info.tjeneste Ansvar: IT Innsatskort 3. Lokaler, forpleining og innkvartering Ansvar: Tildelingskontor, NAV og byggforvalting Innsatskort 4. Pårørendetjenester, mottak Ansvar: BUF, ROP og hjemmetjenesten Innsatskort 5. Psykosial kriseplan Ansvar: ROP og BUF m.fl. Fagpersoner ved behov

EPS-ledelsen oppgaver: Ledelsen fra EPS skal umiddelbart møte i Kongensgt. 49 – møterom 2 . etg. Etter kl. 15:30 må nøkkelkort brukes for tilgang til bygget. Ledelsen av EPS iverksetter etableringen sammen med Kriseledelsen og vurdere: Hva slags type hjelp skal gis, og omfanget av hjelpen? Hvem skal ha hjelp og støtte Beslutte egnet lokaler Starte innkalling av personell via ledere for de 5 innsatsgruppene jmf. innsatskortene Sørge for at organisasjon er tydelig, at roller og funksjoner til personellet er avklart, og at alle inn- og utgående meldinger registreres. Etabler kommunikasjonslinjer med Kriseledelsen (samband, telefon, e-post m.m)

Personell i EPS – hvem skal og kan delta: All personell må være uniformert. Gule vester for ”hjelpere” og ledelsen skal ha egen uniformering med blåe vester. Innsatsgrupper SKAL ha en definert gruppeleder. Personellets kompetanse og antall resurser vil være avhenger av krisesituasjon, og kan bestå av: - Personell fra enhet Rus og Psykiatri - Personell fra spes.ped.team og barnevern – disse brukes spesielt med tanke på barn / unge, sammen med helsesøster. - Personell fra hjemmetjenesten - Personell fra NAV-sosial - Personell fra IT - Personell fra enhet HR - Personal fra enhet Samfunnskontakt og service Støttepersonell: - Fra trossamfunn (eks. prest) og frivillige organisasjoner.

Valg av EPS - Lokaler Lokaler velges av EPS- ledelsen ut fra den situasjon og antall personer det skal ytes støtte til. Viktig å ha liste over aktuelle lokaler, størrelsen, fasiliteter, nøkkelpersoner, tlf.nr. m.m Kommunale bygg, hoteller m.fl.

EPS - Kommunale bygninger: Bygg Kontaktperson Telefon Merknad Parken ungdomsskole Åshild Amundsen 915 60 930 Wc/dusj/kjøkken Framnes ungdomsskole Gunnar Gamst 2502 Skistua skole Jon Framnes 951 28 717 Frydenlund skole Stein Roar Jakobsen 995 19 058 Skjomen skole Kari W-Knudsen 993 56 080 Beisfjord skole   Straumsnes skole Privat Bjerkvik skole Turid Leirvik Bjørn Hugo Myrvang 2402 Idrettens hus Steinar Hansen 906 14 900

Innkvartering på hotell Virksomhet Adresse Telefon Kapasitet Quality Hotel Grand Royal Kongens gt 64 76 97 70 00   Narvik hotell Kongens gt 36 76 97 79 50 Best Western Narvik Skistua 8 76 96 48 00 Nordstjernen hotell Kongens gr 26 76 94 41 20 Spor 1 Gjestegård Brugata 2a 76 94 60 20 Breidablikk Gjestehus Tore Hunds gt 41 76 94 14 18 Viking Hotell Bjerkvik Trollvikveien 18 76 96 30 90 Narvik Camping Rombaksveien E-6 75 76 94 58 10

Eks. på Innsatskort 3.

Psykososialt arbeid i EPS Mål: Gi pårørende og evakuerte et tilbud om støtte og hjelp ved ulykker og kriser Være en ressurs i tillegg til det ordinære tjenesteapparatet i kommunen. Leder for psykososialt kriseteam rapportere direkte til leder for EPS Sammensettingen av teamet avhenger av hvilke type krise og ulykke vi skal ivareta Erfaringer fra TYR, samt av bruk av CIM

Kort oppsummering fra øvelsen TYR i 2010 - erfaringer

Hva fungerte ikke så bra.

Måloppnåelse for EPS etter øvelsen.

Ord med på veien……… I det tradisjonelle kinesiske språket hadde man ikke et ord for krise, så da man i nyere tid skulle lage et ord eller tegn for dette, valgte man å slå sammen tegnene for ”fare” og ”muligheter”.  Det er nemlig ikke en tilstand, men et fenomen som krever handling.